Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Priser på vintage les paul


mrwarensemble

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen her som har en grei link til en side som kan fortelle meg "listepris" på eldre les pauler.

Har kommet over en les paul fra 68 med p90 og lurer på hva jeg bør forvente å betale for noe slikt....vet jo at de nok er stiv i pris men denne gitaren er ganske roadworn kan man si.... Noe jeg personelig synes er ganske kledelig på gitarer, men det vil jo trekke ned prisen vil jeg tro.....Noen som har peiling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt er avhengig av om det er en- eller trebits hals, og om det er pannekakekropp eller ikke.

En ekte '68 skal ikke ha pannakakekropp og skal ha en enbits hals.

Så kommer det an på om pickups og elektronikk er originalt, refinish, refret og tilstand.

Det er også lurt å være skeptisk til om det faktisk er en '68 Les Paul Standard.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skriver jo at han har kommet over en med P90, så da er det vel neppe en Custom.

Her er en side med prisanslag for de forskjellige epokene (2007). http://vintage-guitars.blogspot.no/2005/12/gibson-les-paul-goldtop.html

Som GPM sier, må du få sjekket at det faktisk er en '68 det er snakk om og hva som evt. er gjort med den med årene. Det har mye å si for prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en enbit hals og ikke pancakekropp så kan jo være noe i det. Er en i område her jeg bor som har den så har ibgen link å vise til dessverre. Kan kanskje få tatt noen bilder av den å legge de ut nest gang jeg prøver den Audun har helt rett, dette er ingen custom nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Vintage Guitar Info:

1968 Gibson Les Paul Standard Goldtop Re-introduction specs: 1st reissue of the 1956 style Les Paul Standard with single cutaway mahogany body with a maple top, goldtop finish, tuneamatic bridge, small (narrow width 1950's style) peghead, P-90 pickups. Note the binding in the cutaway gets wider than it's 1950's counterpart, completely covering the maple top (unlike the 1950s binding which shows a slice of the maple top in the cutaway below the binding). Also the serial number is stamped into the wood at the back of the peghead, all metal parts are chrome (not nickel), and the gold knobs have metal inserts in the tops with "volume" and "tone" printed on them. The neck also has a 14 degree peghead pitch instead of 17 degrees, and Indian rosewood instead of Brazilian. Other than that, 1968 goldtops look and are constructed just like 1956 LP goldtops (except the weight of these guitars tends to be much heavier than the 1956 models). Most 1968 Les Pauls use Sprague "black beauty"tone capacitors, but also some use the SG-era brown disc capacitors. The control cavity route in 1968 is different too, as it was routed all the way thru the mahogany body *before* the maple top was glued on. The neck tenion (the part of the neck's tongue seen in the neck pickup route) is long.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Vintage Guitar Magazine sin pris-guide for 2013 skilles det mellom Goldtop (P-90) med stort og lite hode for denne perioden. Med lite hode verdt 10-12000$ og med stort hode 8200-9700$. Disse verdiene er satt ut fra "excellent condition" der man regner inn originale bånd, lite slitasje og ingen reparasjoner. Så får man vel trekke fra etter skjønn dersom gitaren har modifikasjoner eller skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå ikke jeg så sikker på.....

Min gamle Junior har slått knockout på alt av CS med P90 jeg har testet den mot.

Nå er det vel ikke jr. det er snakk om.

Jeg testet en 68 LP. Hals i en bit, ikke pannekakekropp. Tung, tungspilt møkkagitar. Pickupene låt ikke bra..

Men herre, man har jo forskjellige preferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.