Web Analytics
Jump to content

DIY Amp Kits

Recommended Posts

Jeg leker med tanken om å gi meg selv et lite sommerprosjekt, altså bygge en forsterker ut fra et kit. Såvidt jeg vet så finnes det ikke forsterker-kits i norske butikker, så jeg må bestille fra utlandet. Etter å ha sett litt rundt så virker det som at Tube Depot er mest ålreit. De har gode videoer på youtube hvor de bygger ampen og de har veldig gode manualer som man kan laste ned fra nettet. Det er en topp jeg har lyst til å bygge og det er disse jeg ser på:

Er det noen som har erfaringer med disse? Eller er det andre kits dere kan anbefale? Finnes det et head-kit med Fender-clean og Marshall-vreng? ^^

Har også sett litt på BYOC, men er litt usikker på den pga look og lyd. Det er dessverre veldig dårlige demoer av disse ampene, spesielt når de vrenger.

Jeg lurer også litt på hvor høyt man må spille med en JTM45 (45/50 watt) for å få den gode lyden?

På forhånd, takk for svar :)

Har ikke erfaringer med kit:ene til Tubedepot, men har handlet en del deler der og kan anbefale sjappa i hvert fall !

Spiller selv på en tilsv. 18W Marshall klone (Weber combo) og jag syns den spiller mer enn høyt nokk ! Loddet på Master Volume på den før å kunne få litt preamp-vreng på normale volumer ... Så jag tror du må spille j*****g høyt med en JTM45 før å få den "gode lyden" ! :-)

Hadde jag handlet 18W kit nu så hadde jag nog valgt Tubedepot eller Tubeampdoctor i stedet før Weber ... Weber kits er ikke billige(re) uten grunn ! ;)

Det var godt å høre, virker som at Tubedepot driver en fornuftig butikk :)

Vet du noe om hvordan pris og kvalitet er på kit'ene vs. pris og kvalitet på topper i butikk/på bruktmarkedet?

Noen er billigere og bedre, og noen er dyrere og dårligere ... og vice versa ...

Kvaliteén på komponentene på f.eks kit'ene til Tubeampdoctor er minst like bra, og/eller bedre, enn mange "serieproduserte" amper ... Men kvaliteén på kit-ampen er jo i største grad avhengig av han/hun som svinger loddebolten ...

Priset på den 18W ampen fra Tubedepot blir vel sån ca 5500-6000,- med frakt, moms + diverse gebyrer ...

(Tilsv. kit fra TAD er en hel del dyrere ... )

Legg på noen tusenlapper så får du en brukt "boutique" topp ...

Men den har du da ikke loddet og skrudd sammen selv ! ;)

Bygget selv nylig et 18w kit fra Ampmaker.com i UK. Instruksjonene var meget detaljerte og prisen var grei. Vil tro du kommer ut noe under det som er skissert ovenfor. Den har kun en tone-pot. Har ikke fått testet den noe særlig på "fornuftig" volum ennå, men i mine ører virker det som det ble en dugandes forsterker. Barry er en kjempekar, men det kan være greit å være obs på at han "stenger ned" butikken i perioder (varsler på forhånd).

Bygget selv nylig et 18w kit fra Ampmaker.com i UK. Instruksjonene var meget detaljerte og prisen var grei. Vil tro du kommer ut noe under det som er skissert ovenfor. Den har kun en tone-pot. Har ikke fått testet den noe særlig på "fornuftig" volum ennå, men i mine ører virker det som det ble en dugandes forsterker. Barry er en kjempekar, men det kan være greit å være obs på at han "stenger ned" butikken i perioder (varsler på forhånd).

Har handlet en hel del fra han også ! Og han er , som entoneskale sir, en kjempekar ! Svarer på mailer om både det ene og det andre, og leverer kjapt o.s.v ... Skikkelig go kundeservice ! :)

Har ikke erfaringer med kit:ene til Tubedepot, men har handlet en del deler der og kan anbefale sjappa i hvert fall !

Spiller selv på en tilsv. 18W Marshall klone (Weber combo) og jag syns den spiller mer enn høyt nokk ! Loddet på Master Volume på den før å kunne få litt preamp-vreng på normale volumer ... Så jag tror du må spille j*****g høyt med en JTM45 før å få den "gode lyden" ! :-)

Hadde jag handlet 18W kit nu så hadde jag nog valgt Tubedepot eller Tubeampdoctor i stedet før Weber ... Weber kits er ikke billige(re) uten grunn ! ;)

Jeg er ingen Marshall-mann, men jeg valgte i sin tid Weber på grunn av pris, da jeg bygde meg Deluxe Reverb - nesten -- klone.

Siden den gang har Weber skiftet ut de svakeste leddene i sine kits. I tillegg kan du velge andre trafoer, du kan bestille uten rør for å heller betale for dine egne favoritter, du kan oppgradere cap'ser + +.

I tillegg kan du velge mellom et enormt utvalg av håndbygde høyttalere som er av de beste i verden. Selv har jeg en Weber 12F150, som er en kopi av "gamle Jensen C12N. Den skambanker Jensen's egen C12N RI-utgave.

I tillegg kan du velge forskjellige kombinasjoner av kabinetter med forskjellige høyttaler-konfigurasjoner. Selv valgte jeg standard 1x12", men med kabinett i tweed og grill i oxblood (se profilbilde ...ja Marta er mellomnavner til fruen...).

Det kan godt være at kvaliteten er bedre på chassis o lign. andre steder, men det som betyr desidert mest for lyden i en DIY-amp, er (i tillegg til kretsen, selvsagt)

Valg av høyttaler

Valg av rør

trafoer

God og gjennomtenkt jording

Gode loddinger.

Oppdraderinger av kondiser od motstandere o lign betyr mye mindre enn nevnte punkter.

Anbefaler deg også å gå inn på ax84.com og last ned "theory document" som er glimrende og enkel teori rundt rørforsterkere. Der finnes også et kjempefint forum der det skrives mye om kits og slikt har jeg sett. Ellers har Antique electronic supply / tubesandmore.com flere kits som er veldig bra designet og til god pris. Dette er i USA men de sender fort og elegant over fjorden, det tilkommer moms og gebyr . Ellers vil jeg bare si meg enig med andre her at med en18watter får du grom lyd uten å sprenge trommehinner , ett par EL84 på en smule gain låter bare helt kanon!

Jeg er ingen Marshall-mann, men jeg valgte i sin tid Weber på grunn av pris, da jeg bygde meg Deluxe Reverb - nesten -- klone.

Siden den gang har Weber skiftet ut de svakeste leddene i sine kits. I tillegg kan du velge andre trafoer, du kan bestille uten rør for å heller betale for dine egne favoritter, du kan oppgradere cap'ser + +.

I tillegg kan du velge mellom et enormt utvalg av håndbygde høyttalere som er av de beste i verden. Selv har jeg en Weber 12F150, som er en kopi av "gamle Jensen C12N. Den skambanker Jensen's egen C12N RI-utgave.

I tillegg kan du velge forskjellige kombinasjoner av kabinetter med forskjellige høyttaler-konfigurasjoner. Selv valgte jeg standard 1x12", men med kabinett i tweed og grill i oxblood (se profilbilde ...ja Marta er mellomnavner til fruen...).

Det kan godt være at kvaliteten er bedre på chassis o lign. andre steder, men det som betyr desidert mest for lyden i en DIY-amp, er (i tillegg til kretsen, selvsagt)

Valg av høyttaler

Valg av rør

trafoer

God og gjennomtenkt jording

Gode loddinger.

Oppdraderinger av kondiser od motstandere o lign betyr mye mindre enn nevnte punkter.

Jeg glemte å si at Weber ar en kanonbra forum, fullt av "guruer".

Edited by Godin

Har selv bygget 4 Weber kits (ToreVibe, 5F2A, 6m18vib topp og kombo), og vil ikke anbefale Weber til noen som aldrig bygget noe tilsv. tidligere ...

Har blitt en del frustrerende (med lærerik) feilsøking grunnet dårlige potmetere ...

Pilot light'en og alle jack som fulgte med 6m18vib comboen endte også opp i "misc items" esken ... :-)

ToreViben jag bestilte i 2008 er helt original (alle knapper, skruer, plugger og potter e.t.c )

Så ... kvaliteén varierer ...

Bygger nu helst fra scratch. Med mye hjelp og inspirasjon fra forumet til Weber som, akkurat som Godin sir, er KANONBRA ! :-)

Edited by juzzizhow

• 2 weeks later...

Jeg har bygd kit både fra Ampmaker og Weber. Dersom dette er ditt første kit, vil jeg anbefale Ampmaker, her får du veiledning trinn for trinn som er veldig godt forklart.

Fra Weber får du kun skjematisk tegning og layout, noe som kan være forvirrende for en nybegynner.