Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Plekterbrett til japansk stratocaster


Lundebird

Anbefalte innlegg

Etter jeg fikk påvist at Stratocasteren min ikke er en Fender likevel har jeg besluttet at det ikke er noe poeng i å selge. Er en fantastisk gitar, og tenkte inntil jeg fikk vite at det er en Squier at den fint var verdt 5000. Siden den nå kun kan selges for 1500-2000 velger jeg å beholde den heller. Men jeg vil oppgradere den litt.

Først skal jeg skifte til nye pickups (lurer på Lollar Blackface), og et nytt plekterbrett. Det siste er grunnen til at jeg starter tråden. Spørsmålet er ganske enkelt; Passer et vanlig amerikansk/mexicansk plekterbrett på en Japansk Fender kropp?

Gitaren er en Fender Stratocaster Squier Series fra 93-94.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte nylig et sett med lollar dirty blackface i en warmoth-strat. Angrer ikke for å si det mildt. Helt fantastiske mikrofoner som i min strat med fet lønn hals med slab rosewood, gir mye varm lowend, nok rufs i mid-spekteret og sweet krystallklar top end uten den siste skarpe snerten. Utrolig musikalske mikrofoner som responderer godt på alle mulige måter man kan slå på strengene, samt at det er god strengseparasjon. Ordentlig boblende og fin i neck uten å bli ubrukelig til annet en malmsteen sweeps. Etter min mening de beste singelcoilsa jeg har hørt.

De tar gain umåtelig godt og er fint kalibrerte i forhold til hverandre hva angår volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hullene passer nok ikke, men det er jo bare å borre nye :) Så lenge du ikke har tenkt å selge den er jo dette intet problem i det hele tatt, og i alle tilfeller blir jo de gamle hullene skjult under brettet...

Får gjøre det. Tenker å skifte ut hvitt på hvitt med gull på hvitt (ala. David Gilmour), og da er det omtrent bare amerikansk tilpassede som finnes. :)

Satte nylig et sett med lollar dirty blackface i en warmoth-strat. Angrer ikke for å si det mildt. Helt fantastiske mikrofoner som i min strat med fet lønn hals med slab rosewood, gir mye varm lowend, nok rufs i mid-spekteret og sweet krystallklar top end uten den siste skarpe snerten. Utrolig musikalske mikrofoner som responderer godt på alle mulige måter man kan slå på strengene, samt at det er god strengseparasjon. Ordentlig boblende og fin i neck uten å bli ubrukelig til annet en malmsteen sweeps. Etter min mening de beste singelcoilsa jeg har hørt.

De tar gain umåtelig godt og er fint kalibrerte i forhold til hverandre hva angår volum.

Så dem for ikke så lenge siden og bestemte meg med en gang for å velge dem. Ufattelig fin lyd! :)

Men lurer på et par småting til..

1.Bør jeg bytte potter osv. mens jeg først er igang?

2.Tremolo og tuners. Best å skifte dem med vanlig Fender (vintage/am.std)? Vil ikke ha Floyd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eBay er vel den beste løsningen til plekterbrett, men det er ikke ofte at plekterbrett passer spot-on. Oppgradering av pickuper tror jeg ikke er dumt, og anbefaler Suhr V60LP. Passer godt på 250K potter, vet ikke helt hva som sitter i gitaren du har?

Lurte akkurat på det.. Vet ikke hvilke potter som er i, men antar noe av det billige slaget av Squier sitt. Har sett på Suhr sine, men skal heller gå for en Classic T til Telecasteren når jeg oppgraderer den. Blackfacene til Lollar var utrolige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke s堳ikker p堡t du MŠbytte tremoloen, den er nok ikke krise den som st岠p宠

N岠det gjelder stemmeskruer har jeg god erfaring med Tonepros sine Kluson-varianter. Tenker du budsjett har Wilkinson/Gotoh ogs堮oen gode Kluson-stemmeskruer.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er mojo settet på gitarist.no - det med blender:) til tremolo ville jeg valgt en supervee bladerunner - passer rett på vintage 6 hulls. Til tunere kan jeg anbefale hipshot tuners . Da blir det kanskje dyrt? Men du får kvalitet - og ekstra spank og sustain med den tremoloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp CTS potter, gode greier. V60LP er også gode greier som nevnt.

Det du bør gjøre, er å lodde det opp så du har tonepot 1 på neck og middle og tonepot 2 på bridge. Mye lettere å få balanse om en har tonepot på bridge.

Har det sånn på stratene mine, funker prima. Er vel sånn Mayer har det også. :)

Husker ikke om han har det sånn eller middle og bridge felles..

Endret av KristianF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.