Web Analytics
Jump to content

Forsterker til Akustisk gitar

Recommended Posts

Det kommer an på hva slags lyd du etterstreber. En forsterker beregnet for akkustisk gitar vil gjengi den akkustiske lyden mye bedre, da denne spiller mer lineært enn en tradisjonell elgitarforsterker, men det er sjelden noe problem å få fin lyd i en elgitarforsterker heller. Det er ingen fare å bruke vreng på kassegitar, bare vær obs på feedback.

Jeg kobler akkustisk gitar på rørforsterker beregnet for

el. gitar og er kjempe fornøyd med lyden.

Bruker aldrig vreng for akkustisk. Synes at det låter best gjennom 4x12" og litt reverb.

I de få tilfeller når vi hadde lydmann jeg ble "tvunget" å gå direkte til PA via DI boks.

Ellers, mikker jeg 4x12" kabinett.

Jeg også stiller gain veldig lavt på gitaren og prøver å skru ekstra på forsterkeren.

Det kommer an på hva slags lyd du etterstreber.

Godt poeng der :excl:

Vil legge til at en bra 'akustisk forsterker' gjerne legger større vekt på Hi-Fi egenskapene enn en tradisjonell elgitar amp, der det ofte er forsterkertrinnenes evne til å klippe lyden pent (god vreng) som etterstrebes. Særlig gjelder dette for rør-forsterkere, der man gjerne er villig til å betale dyrt for rørenes evne til rund & pen klipping.

Derfor ikke noe poeng i at 'akustiske forsterkere' må inneholde rør i det hele tatt, og MOS-FET transistorer blir gjerne brukt i steden.

Ofte har disse forsterkerne også noen finesser innebygd som passer godt til akustiske gitarer, f.ex:

• et godt, justerbart notch filter som gjør det enklere å unngå akustisk feedback i mellomtone-området
  • valgbar følsomhet på inngangen(e) som gjør det enklere å tilpasse aktive / passive gitar pick-ups eller evt mikrofoner med forskjellig utgangsimpedans.
  • gjerne en justerbar chorus effekt.

En god 'akustisk forsterker' har gjerne også 2 kanaler der 1 av de lett kan tilpasses en vokal-mikrofon. Sammen med den tidligere nevnte, justerbare chorus effekten tar du lett steget inn i trubadur-klassen :unsure:

Tror nok jeg vil gå så langt som å anbefale en 'akustisk forsterker' til en akustisk gitar :D

Så - løp & kjøp,

_____

GAu