Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker til Akustisk gitar


Anbefalte innlegg

Det kommer an på hva slags lyd du etterstreber. En forsterker beregnet for akkustisk gitar vil gjengi den akkustiske lyden mye bedre, da denne spiller mer lineært enn en tradisjonell elgitarforsterker, men det er sjelden noe problem å få fin lyd i en elgitarforsterker heller. Det er ingen fare å bruke vreng på kassegitar, bare vær obs på feedback.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kobler akkustisk gitar på rørforsterker beregnet for

el. gitar og er kjempe fornøyd med lyden.

Bruker aldrig vreng for akkustisk. Synes at det låter best gjennom 4x12" og litt reverb.

I de få tilfeller når vi hadde lydmann jeg ble "tvunget" å gå direkte til PA via DI boks.

Ellers, mikker jeg 4x12" kabinett.

Jeg også stiller gain veldig lavt på gitaren og prøver å skru ekstra på forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva slags lyd du etterstreber.

Godt poeng der :excl:

Vil legge til at en bra 'akustisk forsterker' gjerne legger større vekt på Hi-Fi egenskapene enn en tradisjonell elgitar amp, der det ofte er forsterkertrinnenes evne til å klippe lyden pent (god vreng) som etterstrebes. Særlig gjelder dette for rør-forsterkere, der man gjerne er villig til å betale dyrt for rørenes evne til rund & pen klipping.

Derfor ikke noe poeng i at 'akustiske forsterkere' må inneholde rør i det hele tatt, og MOS-FET transistorer blir gjerne brukt i steden.

Ofte har disse forsterkerne også noen finesser innebygd som passer godt til akustiske gitarer, f.ex:

  • et godt, justerbart notch filter som gjør det enklere å unngå akustisk feedback i mellomtone-området
  • valgbar følsomhet på inngangen(e) som gjør det enklere å tilpasse aktive / passive gitar pick-ups eller evt mikrofoner med forskjellig utgangsimpedans.
  • gjerne en justerbar chorus effekt.

En god 'akustisk forsterker' har gjerne også 2 kanaler der 1 av de lett kan tilpasses en vokal-mikrofon. Sammen med den tidligere nevnte, justerbare chorus effekten tar du lett steget inn i trubadur-klassen :unsure:

Tror nok jeg vil gå så langt som å anbefale en 'akustisk forsterker' til en akustisk gitar :D

Så - løp & kjøp,

_____

GAu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.