Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

100 Guitar Noob Spørsmål Del 2


Anbefalte innlegg

11) Hva blir den teknikken DJ Ashba bruker fra ca 2:22 kalt, og hvordan får han til dette?

12) Har plasseringen av en pickup noe og si for lyden? Hvis feks. helt like pickups blir satt i neck og bridge position, vil de da gi helt samme lyd?

13) Jeg har en billig og dårlig el gitar. Hvis feks de åpne strengene er perfekt stemt ifølge tuneren min, så er det ikke slik på store deler av fretboardet. Er dette kun typisk for dårlige gitarer, eller er det også problematisk for dyrere gitarer eller til og med helt umulig at alle notene på fretboardet er helt perfekt stemt samtidig?

14) Kan dere si litt om forskjelleneoverdrive og distortion. Jeg vet at distortion er litt mer "heavy" men er det noen andre klare skiller?

15) Jeg har en Roland DAC-15D Guitar Amp som vel ikke er all verden. Den har kun 15 W, men det er mer enn nok for meg, siden jeg kun trenger en soveromsamp. Faktisk føler jeg at det blir for høyt med en gang jeg skrur over 4-5 på master volume. Kan dere si litt om hvordan lyden på en amp "åpner seg" etterhvert som volumet blir skrudd opp (det er kanskje ikke så veldig stor forskjell på 4-5 og 10?), og har dere noen bra amps å foreslå som er svakere en 15 w og som det går å skru opp litt mer før hele huset rister?

16) Etter å ha spilt en del gitar en periode (kanskje for mye), har dere opplevd "burning sensations" i hendene (nå og da når man spiller, ikke konstant hele tiden) og er dette noe som er greit eller som krever full stopp en periode?

17) Vet at det er mye diskusjon rundt gitarpedaler og true bypass osv. Hadde dere hørt klar forskjell hvis en proff gitarist brukte

BOSS ME-70 Pedalboard i steden for sitt vanlige oppsett? (vet at det spørs på sangen og slikt så det jeg egentlig spør om er om det som regel er mulig å gjennskape orginalen 99% med et slikt multiple effects pedalboard bare man er god nok til å spille?

18) Er det noen fine øvelser får å strekke og avslappe fingrene dere bruker. Vet det er vanskelig å forklare så kanskje det fins noen videoer dere kan linke til?

19) Kan dere nevne noen norske gitarlegender/utrolig flinke?

20) Noen som vet om noen gitarbutikker i Ski, Kolbotn, Ås og Drøbak området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13) Problemet kalles intonasjon, og kan fikses. :) Det skjer med dyrere gitarer også, men du må nok justere intonasjonen oftere på en billig gitar.

14) Overdrive skal simulere en forsterker som kjøres såpass hardt at lyden forvrenges. Dette får du fint til uten pedaler på en røramp, men da blir det fort høyt volum. Distortion er en mer aggressiv forvrengning av lydsignalet - og låter mer "heavy". :)

16) At det verker litt i muskler og sener i innøving/opptreningsfasen er helt nornalt. Men hvis det ikke forbedrer seg forholdsvis fort (en uke med mye øving og litt hvile innimellom), bør du stoppe opp litt. Se på hvordan du bruker musklene, vinkelen på håndledd, plassering av tommel, kjenn etter om du spenner nakke/rygg. De fleste spilleteknikker er smertefrie når du først har øvd/trent deg opp.

17) Det avhenger nok litt på forsterker, men i teorien ja. Har opplevd flere dyktige gitarister som bare har med seg et Boss GT-brett på turné, og det låter likevel som på plata.

18 )Min profesjonelle mening er at tøying av fingre er 90% bortkastet tid. Noen enkle strekkøvelser for å tøye ut over/-underarmen er bra (de bør du ha lært i gymtimen i forbindelse med håndball/kanonball), men å sitte og strekke fingrene i alle retninger har jeg aldri sett noen resultater av (hvis noen har mostridende beviser vil jeg gjerne se).

19) Robert Normann, Marius Müller, Øystein Sunde, Hallgeir Pedersen, Bjørn Berge, Vidar Busk og Stian Westerhus er noen av mine norske favoritter.

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12) Har plasseringen av en pickup noe og si for lyden? Hvis feks. helt like pickups blir satt i neck og bridge position, vil de da gi helt samme lyd?

Plasseringen har en god del å si for lyden. Nærmere halsen vil man få mer bass og mer "avrundet" diskant. Siden strengene beveger seg mer i neck-posisjon får man også mer output. Matchede pickupsett har lavere output på neck-pickupen pga. dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12)

Ja, plassering har mye å si. To identiske pups vil låte forskjellig i forskjellige posisjoner.

Dette hører du ofte på gitarer med 24 bånd; neckpupen får ikke den samme varmen som en 21/22 båndsgitar.

13)

Dette er intonasjon. Billigere gitarer er ofte dårlig intonert fra fabrikk/forhandler. Uansett hvor godt intonert en gitar er vil den aldri bli 100% ren. Dette er pga båndene som egentlig skulle snodd seg litt. Sjekk true temperament, så ser du en gitar som kan intoneres 100%.

14)

Overdrive skal låte mer som en pushet amp. Altså en amp som vrenger fordi den spiller høyt. Dist skal låte som vrenggitar. Dette er forsåvidt ikke noe å henge seg opp i. Det er overlappende begreper, som gjerne brukes om en annen.

15)

Det å "åpne seg" er et rørampfenomen. Transistoramper låter gjevnt på alle volumstyrker.

Mange mener altså at røramper låter best når man kjører mye kraft igjennom rørene, altså at man spiller ampen høyt. Det som ofte skjer da er at ampen vrenger av seg selv (overdrive), uten at det blir tungrocklyd. Dette er en varm, nærmest organisk lyd, som ingen pedaler, effekter eller emulatorer klarer å gjenskape.

16)

Det er helt vanlig, ta en pause fram til det gir seg, så kan du spille igjen.

Varmer du litt opp før du spiller, slipper du på sikt senebetennelse. Det er ganske vondt.

17)

De som er god å spille klarer som regel å få alt til å låte bra ;) .

Noen sverger til enkeltbokser og noen til multieffekter, det kommer helt an på den enkeltes behov. Det å gjenskape en gitarists lyd er veldig vanskelig. Som du sikkert har hørt før, ligger mye lyd i fingrene.

18)

Pauser, strekk og tøying kan trenges som etter all annen trening.

Prøv deg frem, du kjenner jo hvilke muskler som trenger det ;) .

19)

Lars Haavard Haugen er blant de beste country/americana gitaristene i verden.

Han er fantastisk. Du kjenner han best gjennom Hellbillies, men har også skrevet en fantastisk soloplate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å "åpne seg" er et rørampfenomen. Transistoramper låter gjevnt på alle volumstyrker.

Tjaaa, vil nå si at også transistoramper låter bedre når man drar på såpass at elementene får jobbe litt. Mye mer spank i attacket. Og det at transistoramper låter jevnt på alle volumstyrker er vel ikke helt riktig. De låter jevnt helt til man drar på for mye, da låter det JÆVLIG :P

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.