Web Analytics
Jump to content

Best kondensatormikrofon for vokal/ akk. gitar

Esp_ltd@95

Recommended Posts

Heisann, har kjøpt meg ein Presonus Audiobox 22vsl, som er eit lydkort ein kan bruke kondensatormikker med. Er det lurest å kjøpe ein god mikrofon for både gitar og vokal, eller å kjøpe to billigere mikker og bruke ein til vokal og ein til gitar? Kva mikker er anbefalt? Vil helst ikkje gå over 2000 nok. Om det er ein mikrofon som har potensiale til andre ting som fks. mikke trommesett er jo også det eit pluss :) På førehand takk!

Rode sin NT serie funker jo bra spesielt NT-55 (studiopar er nydelig på akkustisk gitar), selv har jeg en sE-4 som jeg bruker mye på akkustisk gitar, og låter meget fint. På vokal blir slike cigar-miccer ofte litt for følsomme. Jeg vil defintivt anbefale en stormembran mic dersom du vil bruke den på flere bruksområder, som du nevner på både vokal og gitar.

microfoner jeg har god erfaring med i din prisklasse:

Stormembran:

AKG Preception

Sure PG42

Småmembran (cigar)

Se4

NT-55

Alle disse er knall miccer til under 2 lapper.

Lykke til.

Brodern har NT-1A, og er knallfornøyd med den. Han betalte vel 1800 elns for en pakke med mikrofon, holder, popfilter og kabel.

Ellers vet jeg at Behringer har noen stormembraner (C1 elns?) som har fått skryt for å være gode budsjettmikrofoner. Disse får du vel to av for samme prisen.

Nt-1 er en helt kurant lav-budsjets stormembran mikrofon. Det er en mic som er ofte brukt og et godt utgangspunkt da den er rimelig populær blant hobbyprodusenter / musikere. Hvis du kommer over en PG42, vil jeg anbefale den på det sterkeste dersom det er denne typen mic du går for.