Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Avsmelte" voks fra pickuper?


Anbefalte innlegg

Jaja, idag lærer man mye om dette, med litt mer nerding på google så fant man denne: http://www.rafoeg.de/20,Dokumentenarchiv/20,Daten/dielectric_chart.pdf

Ser av denne lista at stearin ikke er så ille, heller ikke beewax. Andre steder leste jeg at stearin er glyserol, som har høy permittivitet. Så det kan være både det ene og andre. Ettersom trådstarter nevner at lydendring er betydelig så kan man jo vurdere om aktuell stearin er av "feil" type. Finner vel ikke svar på dette uansett.

Jeg vokser alle mine pickuper da jeg lager dem selv. Kan ikke si å opplevd store lydendringer på disse, men det kan være effekt av at de er håndviklede (med "kaotisk" mønster) og oppnår høy permittivitet pga større avstand mellom rundene av kobber. Disse blir mindre sårbare for lydendring ved voksing. Maskinviklede pickuper sies å normalt få kobbertrådene lagt tettere, og da burde man lettere merke lydendring ved å fylle disse med voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, interessant tråd det her!

Har kun selv brukt bivoks da jeg lærte det i tidlig alder, ......med hell!

Stearin har jeg ikke noen gang brukt, så jeg vet ikke virkningen av det.

I trådene over her snakkes det om "distribuert kapasitans" og "permitivitet" osv. Jeg er utdannet innen elektronikk men skjønner ikke "bæret" av hva det snakkes om her.

men.... det jeg ikke har sett i trådene her er at magnetismen i mikrofonen forringes ved oppvarming! Ok! varme opp og smmelte inn bivoks EN gang,

men hva skjer med mikken hvis man varmer den opp gang på gang, for å bytte bindingsmiddel? Jeg bare spør, har ikke svaret selv.

Men jeg bare vet at slag og varme ikke er bra for magneter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste meg litt opp på dette med stearin og voks. Ser at vanlig stearin er noe helt annet enn den voksen man bruker. Bør vel nå informere hva som skjer i pickup med slikt "sausa inn…".

I spole vil det være «distribuert kapasitans», noe som tilsvarer en tonekontroll som står på hele tiden og begrenser øvre frekvenser. Dette er normalt. Men det som etterstrebes for å oppnå er at signaltapet i høye frekvenser er minst mulig. Da kommer permittivitet inn i bildet, en motstand til slikt signaltap. Permittivitet bestemmes av avstanden mellom kobbertrådene og hva denne avstanden fylles med (kobbertrådens areal/overflate spiller inn men det kan vi ikke gjøre så mye med). Lav permittivitet i dette materialet gir minst tap. I pickup fylles denne avstanden med lakken på kobbertråden og luft/voks/epoxy (eller i ditt tilfelle stearin). Luft har svært lav verdi som er ønskelig (nesten 1), parafinvoks (som normalt brukes) har også svært gode egenskaper på verdier på 2-6. Av det jeg har lest om stearin så er denne en miks av materialer som trolig har høy verdi på 40.

Stemmer dette så forstår jeg at din pickup ikke låter bra. Mht til dette så tror jeg du vil vinne noe på å bytte ut stearin med vanlig voks. Dersom stearin oppfører seg som voks inne i spolen er dette ikke enkelt å fjerne. Som jeg tidligere nevnte så tror jeg stearinen må mikses ut med voks slik at andelen stearin blir mindre og andel voks høyere. Hvordan du skal gå frem å presse ut stearin og presse inn voks vet ikke jeg. Kanskje varme opp pickup og sprøyte inn varm voks i midten kan gå. En prosess som må gjentas mange ganger og vil ta tid. Det kan kanskje like greit vurderes å bytte eller revikle pickupen.

Forresten er ikke "bi-lyder" som støy, feedback og annen mikrofoni noe jeg oppfatter som ønskelig. Verken på strat eller andre gitarer.

Takker så mye for denne meget nyttige infoen.

Jo, det er nok det du nevner som har skjedd i mitt tilfelle - pu'ene låter litt rart, og er omtrent totalt fri for bilyder. Før voksingen kunne man omtrent prate i dem som en vanlig mikrofon, men etter ble det helt stille. Heller ikke banking på gitaren gir noe særlig annen lyd enn dyp bass.

Hva med denne teorien: Når jeg dyppet pu'ene i denne stearinsausen, så vil jeg tro at den fortrinnsvis la seg som et lag rundt viklingene fremfor å trenge noe særlig inn. Tempen på strearinbadet var jo ikke akkurat på kokepunktet, og det virket som at den stort sett størknet umiddelbart etter at jeg dynket pu'en.

Vil det ikke da bidra til at det meste renner vekk hvis jeg varmer pu'ene slik at stearinen smelter? Mulig jeg tar helt feil, og at stearinen har trengt gjennom alt og helt innpå magnetene.

Jeg vil si meg litt uenig med deg i den andre posten din vedrørende hva som "gjør" en gitarlyd.

Jeg vil framholde at veldig mye av signaturlyden i en singlecoil er lyder som ikke har noe direkte med lyden fra strengen å gjøre.

SC-pu's tar jo mye lettere opp utenforstående lyder, og disse bi-lydene blandet inn i strengelyden utgjør det fulle lydbildet.

Jeg vil nesten sammenligne det med den klassiske lyden fra et tonehjuls-orgel. Hammond jobbet frenetisk med å fjerne den mekaniske støyen fra tonehjulene for å bare sitte igjen med orgellyden, men det viste seg at

f.eks klikking og annen støy fra det punkt tonen ble satt an utgjorde en ønsket ingrediens i lyden. Samme sak med fiolinister som bruker livet på å finne løsninger for å minimere skrapelyden som oppstår idèt buen settes i bevegelse, og videre under strøket.

Noen vil ha det helt bort, mens andre regner det som en naturlig og uunnværlig del av fiolintonen.

Som jeg sa, jeg var ikke klar over dette før jeg skiftet til et sett med Joe Barden på en Telecaster en gang. Riktignok humbucker som er designet for å låte som SC, men det føltes omtrent som at jeg måtte lære meg å spille på nytt igjen ettersom at lyden var totalt klinisk og ren uten noen form for andre innslag.

Men jeg er enig i at ukontrollert feedback ikke er ønskelig. Støyen jeg snakker om her ligger jo på mikronivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å remagnetisere det :)

Og hvem har den muligheten? Jeg er heldig og bor nær Moss, og kan evt. få gjort det der hos SEAS. Mei ikke alle bor slik til!

Så lenge den bare er "degausset", er det bare å føre den gjennom et magnetfelt. De aller fleste pickupbyggere bruker bare neodymium festet slik at man kan føre pickupen mellom dem uten å komme i kontakt med magnetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du dyppet raskt nedi og opp igjen så ville den kalde spolen avkjøle nærmeste voks som stivner og dermed hindrer inntrengning videre inn i spole. Da er stearinsausn kun utenpå. Dersom du varmer dette for at det skal smelte vil det trolig ikke dryppe av men heller suges videre inn i spolen. Som dråper suges inn i tørkepapir om du legger det oppå. Hmm, what to do. Mulig lakken på tråd kan være av typen som sprekker etter noen år, da kan du ikke skrape av. Dersom du ser at spole ikke skades kan du skrape av ytterste forsiktig. Ang skranglelyder... Nei nei nei. Du har rett og slett bare ikke prøvd gode singlecoil som ikke har slik støy. Garanterer at du vil like slike pickuper. Lyder inn i pickups bør være kontrollerbar, slik at det kun er ønskelig det som forsterkes i amp. Og glem noisefree og humbuckere i singleformat. Disse låter tamt sammenlignet med gode singlecoil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du dyppet raskt nedi og opp igjen så ville den kalde spolen avkjøle nærmeste voks som stivner og dermed hindrer inntrengning videre inn i spole. Da er stearinsausn kun utenpå. Dersom du varmer dette for at det skal smelte vil det trolig ikke dryppe av men heller suges videre inn i spolen. Som dråper suges inn i tørkepapir om du legger det oppå. Hmm, what to do. Mulig lakken på tråd kan være av typen som sprekker etter noen år, da kan du ikke skrape av. Dersom du ser at spole ikke skades kan du skrape av ytterste forsiktig. Ang skranglelyder... Nei nei nei. Du har rett og slett bare ikke prøvd gode singlecoil som ikke har slik støy. Garanterer at du vil like slike pickuper. Lyder inn i pickups bør være kontrollerbar, slik at det kun er ønskelig det som forsterkes i amp. Og glem noisefree og humbuckere i singleformat. Disse låter tamt sammenlignet med gode singlecoil.

Takker for det.

Ja, det stemmer - jeg bare smeltet greiene, og dyppet pu'ene nedi i et sekund. Hadde overhodet ikke peiling - dette ble jo gjort i 1985 eller noe; da var eneste infoen rundt dette det jeg kunne finne i Guitar Player. Var ikke bare å google da.

Ser jo nå at man bruker 80% parafinvoks og 20% bivoks varmet opp til ca 65 grader, og legger pu'ene nedi i 10-15 minutter.

Når det gjelder lyd, så er det bare å tipse om bra singlecoiler. Synes det er utrolig kult å prøve bra mikker.

Jeg har 10 Stratocastre fra 1971 til 2007, 8 Telecastre fra 1978 - 1996, og bl.a en Tom Anderson Hollow T som burde ha bra pu's.

Jeg har prøvd Lindy Fralins, Duncans, Dimarzios, Adders, Voodoos og Tom Anderson i flere utgaver i tillegg til stockpickupene på alle Fenderne.

Jeg regner med at sweetspot'en ligger et sted mellom åssen de pickupene som er utgangspunkt for denne tråden, var og slik de ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folket skal bare anbefale så mye de vil. Det er så mye rare oppfatninger om pickups at jeg gjerne driver litt faktaopplysning. Fremmer heller kunnskap enn MOJO. Dersom flere blir oppmerksom på «pickupens fysikk» fremfor «hva andre bruker» så svinger det nok flere anbefalinger til et lite foretak som har drevet med produktutvikling og bygging av pickups i over 10 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.