Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Avsmelte" voks fra pickuper?


Anbefalte innlegg

Hei alle.

Jeg har noen Strat-pickuper fra tidlig 70-tall. Disse skrek noe så jævlig (hylte til og med på renlyd), at jeg bestemte meg for å vokse dem midt på 80-tallet en gang.

Hadde ikke noe voks, så jeg smeltet noen røde(!) stearinlys og dyppet mikkene i.

Dette hjalp 100% på hylingen, men jeg tenkte at det kanskje kunne være smart å få gjort dette på en skikkelig måte nå - tok bare 30 år å komme til den slutningen.

Så hva gjør jeg? Jeg tenkte selv at veien å gå måtte være å sette steikovnen på 40-50 grader og henge mikkene opp og la stearinen smelte og renne av. Høres det smart ut, eller bør jeg gjøre det på en annen måte?

Så er spørsmålet, hvilken type voks er den aller beste til å vokse skikkelig?

Takker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis stearinløsningen har fungert i 30 år, er det egentlig noen grunn tll å ikke beholde mikkene slik de er. For å si det på en annen måte, kommer resulatet til å bli bedre om du gjør voksingen på "den riktige" måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det. Skal gammel voks fjernes må du på noen måte få byttet ut voksen, eneste måtte vært gjennomstrømning av ny voks som oppløser gammel. Noe som ville krevd masse tid og litt oppfinnsom rigg. "If it ain't broken, don't fix it.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for svar.

Vel, jeg fikk plutselig for meg at denne stearin-voksen kanskje hindrer mikkene i å låte optimalt.

Lyden ble jo ganske forskjellig fra før til etter. En stor del av særpreget til strat-lyden er jo faktisk støy, bi-lyder og lett mikrofoni.

Samme med Telecasteren - når jeg byttet ut originalmikkene til en Tele med et sett Joe Barden fikk jeg sjokk. De er så klinisk stille at jeg ble nærmest satt ut, og det gikk opp for meg hvor mye den lille ekstra "støyen " har å si for at jeg synes lyden er bekvem.

Det ble litt det samme med de nevnte strat-mikkene; de mistet all "skranglelyden" en strat er kjent for (vet ikke hvordan jeg ellers skal ordlegge meg for å beskrive dette - håper det kommer fram hva jeg mener).

Et eksempel er lyden i ampen fra treveis-bryteren som står på gitaren. Før voksingen kunne man høre klikkelyden fra bryteren veldig distinkt når man skiftet posisjon, men etter var det helt stille.

Så det er godt mulig jeg er på jakt etter en mellomting mellom hyling på reinlyd, og en lyd tilsynelatende fri for overtoner og bi-lyder.

Jeg har ikke anelse om det er slik, men jeg innbiller meg at det hadde låtet annerledes om det ikke var så mye voks på mikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Ville du byttet ut tre originale mikker på en ellers totalt original 1972 Strat med de der? :)

Hadde jeg vært deg så hadde jeg latt den være som den er. Gittarn din er verdt nærmere 35-40k i original stand, og du burde beholde den slik syntes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det ble sagt om en gitarhals i en annen tråd, pickupene slutter jo ikke å eksistere om man lodder dem ut for å prøve noe annet... Dessuten er den jo ikke i original stand når han har sausa inn pickupene med bie-cum :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste meg litt opp på dette med stearin og voks. Ser at vanlig stearin er noe helt annet enn den voksen man bruker. Bør vel nå informere hva som skjer i pickup med slikt "sausa inn…".

I spole vil det være «distribuert kapasitans», noe som tilsvarer en tonekontroll som står på hele tiden og begrenser øvre frekvenser. Dette er normalt. Men det som etterstrebes for å oppnå er at signaltapet i høye frekvenser er minst mulig. Da kommer permittivitet inn i bildet, en motstand til slikt signaltap. Permittivitet bestemmes av avstanden mellom kobbertrådene og hva denne avstanden fylles med (kobbertrådens areal/overflate spiller inn men det kan vi ikke gjøre så mye med). Lav permittivitet i dette materialet gir minst tap. I pickup fylles denne avstanden med lakken på kobbertråden og luft/voks/epoxy (eller i ditt tilfelle stearin). Luft har svært lav verdi som er ønskelig (nesten 1), parafinvoks (som normalt brukes) har også svært gode egenskaper på verdier på 2-6. Av det jeg har lest om stearin så er denne en miks av materialer som trolig har høy verdi på 40.

Stemmer dette så forstår jeg at din pickup ikke låter bra. Mht til dette så tror jeg du vil vinne noe på å bytte ut stearin med vanlig voks. Dersom stearin oppfører seg som voks inne i spolen er dette ikke enkelt å fjerne. Som jeg tidligere nevnte så tror jeg stearinen må mikses ut med voks slik at andelen stearin blir mindre og andel voks høyere. Hvordan du skal gå frem å presse ut stearin og presse inn voks vet ikke jeg. Kanskje varme opp pickup og sprøyte inn varm voks i midten kan gå. En prosess som må gjentas mange ganger og vil ta tid. Det kan kanskje like greit vurderes å bytte eller revikle pickupen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parafin vax.. her lokalt på berget finner man poser med «syltevoks». Dårlig navn spør du meg, men det er altså samme greia. Jeg kjøper min voks via apotek som er garantert ren, men nå har jeg ganske stort forbruk så det lønner seg for meg. Bivoksen er blandingsprodukt som like gjerne kan holdes utenfor. Brukes mikses inn (rundt 20%) da det gjør voks mer lettflytelig og enklere å fylle pickup, men jeg bruker vakum som suger ut all luft og da er det ikke problem. Forresten luktet det jævli godt på verkstedet mitt når jeg vokset tidligere og brukte bivoks ;)

Edit. Ser du spurte om noe helt annet. …men, har jeg ikke allerede forklart påvirkningen?? Med høyere verdi på permittiviteten så mister man diskant. Eller, hva er det egentlig du spør om?

Endret av SteikBacon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.