Web Analytics
Jump to content

Tips til mekkeren: DIYLC

Recommended Posts

Snublet over dette programmet i dag. Det lar deg lage både schematics og skjemaer for elektronikk, og er gratis. Enkelt å bruke var det og. Du kan bruke det til alt fra effektpedaler og gitarer til amper, ser det ut til.

Lagde akkurat dette for å planlegge sluttresultatet til LPen min, f.eks:

post-10219-0-82946400-1368347924_thumb.p

Tenkte at det sikker var flere som kunne tenke seg å prøve dette. :)

https://code.google.com/p/diy-layout-creator/

Men i disse skjemaene er vel alle pot case også jordet?

Jeg mistenker at det er noe galt som ikke er riktig her :)

Er det selvkomponert, eller har du et fullt koplingsskjema ? (har ikke helt fått nok kaffe til å se/følge alle detaljene i kretsen din)

Uhm. Alle potcase er fortsatt jordet? Jeg har bare lagt opp alle jordingene til potlug istedet for til baksiden av pot casen så det blir enklere å lodde. Skjemaet viser det ikke, men den andre delen av capen skal være loddet til pot case. Siden den stoppet der regnet jeg med at det var implisitt. :)

Om det skulle være uklart, den store røde pilen viser hvor loddetinnet er.

post-10219-0-76435600-1368354136_thumb.p

Edited by Heilage

Jeg er med på at den ene enden av cap'en er loddet til lug, og den andre til case, men så vidt jeg kan se så er det ikke noe annet som har forbindelse til case (ledning / bøyd lug o.l.). I mine øyne er det derfor en feil her. Vet ikke hvilken effekt du opplever at denne tonekontrollen har nå, men jeg vedder opptil flere plektre og katta til naboen på at om du løfter cap'en fra lug (fordi det sannsynligvis er enklere enn å lodde den av og på case) så vil ikke det endre hvordan tonekontrollen nå oppfører seg. Hvis du tegner denne cap'en på et koplingsskjema så vil den ene enden være koplet til jord (den enden som er loddet til lug), mens den andre enden (som er loddet til case) ikke er koplet til noe i det hele tatt - den "henger i løse lufta". Case er jo bare et stykke metall - som om du hadde loddet på en ledningstump på enden av cap, men ikke forbundet ledningen videre.

Ah, nå skjønner jeg hva du mener. Jeg ser nå at jeg har gjort feil, jeg får skylde på at det var tidlig på morgenen og jeg var trøtt. :P

Rettet: post-10219-0-39308900-1368355860_thumb.p

EDIT: Nå ble jeg usikker på om piezo-volumet kan gå til den potlugen.

Edited by Heilage

Vi er i bevegelse, og det er bra :). Det du har gjort nå tilsvarer om du hadde tvinnet sammen og loddet de to endene på cap'en og så strukket en ledning derfra til jord, så jeg tror fremdeles ikke det er en veldig effektiv tonekontroll.

Mht piezoen, hvor er signalet fra den koplet inn på kretsen her? Er det den mikken som ser ut som en single coil helt til høyre? Ser bare en jordledning derfra.

Om det er en effektiv tonekontroll vet jeg ikke, men alle skjemaene jeg har sett er jo slik, bortsett fra LP-style som har capen mellom volum og tone.

Piezoen har ifølge diagrammet jeg fant (manualen) bare signal, som skal loddes til jord på en 5Meg pot. Piezopickupen er her representert som en singlecoil.

http://www.lrbaggs.com/sites/default/files/pdf/t-bridge_manual.pdf

Output fra piezo volum går til Push-pull-switchen som bestemme magnetisk eller piezo.

Nok et korrigert skjema, tror piezokoblingen var feil:

post-10219-0-58897000-1368357560_thumb.p

Edited by Heilage

Innrømmer at jeg har pent lite erfaring med piezoer, men dette gir ikke mening for meg. Jeg mistenker sterkt at det de har forsøkt å tegne på fig 4. i LRBaggs dokumentet er en skjermet kabel fra piezo-summeren, hvor skjermen er koplet til case på pot'en (T-bridge volume pot), og signallederen fortsetter videre og er koplet til høyre lug på samme pot'en.

I forhold til din tegning skulle det da være en jord/skjerm fra piezo koplet til slik du har tegnet, pluss en signalleder som skulle vært koplet til det andre ytterbeinet på pot'en.

Det er ikke umulig, og det gir langt mer mening. Det er vanskelig å se ut av bildene av produktet hva slags ledning som går fra "summing board" som det heter.

Den må jo grunnes, liksom.

EDIT: Ikke ifølge dette: http://www.cigarboxnation.com/group/thebeginnersclub/forum/topics/do-piezos-and-potentiometers. Det har heller ikke noe å si om output fra piezo kobles til jord eller hot, visstnok.

Edited by Heilage