Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Heisann! Vet ikke helt om jeg har "postet" på riktig tema så flytt gjerne på tråden, men håper å lære noe uansett :) Hvis dere har svar på et eller noen av spørsmålene skriv gjerne nummeret på spørsmålet først. Takker!

1) Man leser mye om hvordan man skal bevare gitaren best mulig og unngå ekstremvær og fuktighet. Er det noe problem å for eksempel spille ute i sola 1 time på terrasen her i Norge? Er det noe forskjell om det gjelder en akkustisk eller elektrisk gitar?

2) Jeg vet om Standard, Eflat og Drop D tuning. Er det noen andre "tunings" som blir brukt ofte eller er 99% av det dere spiller i en av disse 3?

3) Å ta en litt fuktig klut å tørke over strengene på gitaren en gang i blant. Er det "greit" eller MÅ man invester i noen litt mer proffe produkter enn vann?

4) Fins det norske ord for pull-off, slide, hammer-on, whammy bar, distortion, barre chord, power chord, capo, string mute, double stops, pinch harmonics og tapped harmonics?

5) Fins det noen kjente og bra norskproduserte gitarmerker?

6) Litt vagt spørsmål men hva er det egentlig Prescence på en gitar forsterker styrer, og hvordan forander lyden seg ettervhert som man skrur den fra 1-10?

7) Hvor mye koster det ca å få bytta ut 6 stringer. Tenker da ikke på prisen av strengene men for at de i butikken bytter for deg!

8) Hvis man spiller (litt for) mye over en lengre periode kan man føle seg støl og til og med at man har et litt svakere grep (ihvertfall jeg). Er det noe som er greit (for man får som regel styrken og grepet tilbake etter 1-2 dager hvile) eller bør det unngås totalt?

9) På Les Paul gitarer er det ofte en slags hvit skjerm under pickupsene. Jeg er mer fan av de modellene uten, som Slash for eksempel pleier og bruke, og jeg lurer på om denne "skjermen" har noen funksjon?

post-13363-0-71164100-1368279822_thumb.j

10) Jeg vet om store gitarbutikker i Oslo/Akershus området som 4Sound, Riff, Myhrbraaten Musikk og Backstage (Sandvika, Jessheim, Strømmen). Finns det flere, gjerne små sjapper eller litt mindre butikker?

Endret av GuitarRookie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Vet ikke helt om jeg har "postet" på riktig tema så flytt gjerne på tråden, men håper å lære noe uansett :) Hvis dere har svar på et eller noen av spørsmålene skriv gjerne nummeret på spørsmålet først. Takker!

1) Man leser mye om hvordan man skal bevare gitaren best mulig og unngå ekstremvær og fuktighet. Er det noe problem å for eksempel spille ute i sola 1 time på terrasen her i Norge? Er det noe forskjell om det gjelder en akkustisk eller elektrisk gitar?

Nei, det er ikke noe særlig problem å sitte ute å spille en time eller to, en gang i blant. Det er ikke noen særlig forskjell på elektrisk eller akustisk gitar. Ville kanskje ikke ha vært ute på vinters tid, da temperaturforskjellene kan bli drøye, og ødelegge lakk.

2) Jeg vet om Standard, Eflat og Drop D tuning. Er det noen andre "tunings" som blir brukt ofte eller er 99% av det dere spiller i en av disse 3?

Det finnes MASSE forskjellige tunings, Åpen G, Åpen D, Drop C, Drop A, Drop A#, nashville tuning, E# Tuning osv osv. Noen tunings er ofte forbeholt spesielle sjangrer musikk, men for å begynne med, er det kanskje best å holde seg til en tuning, spesielt om man bare har en gitar.

3) Å ta en litt fuktig klut å tørke over strengene på gitaren en gang i blant. Er det "greit" eller MÅ man invester i noen litt mer proffe produkter enn vann?

En fuktig klut fungerer bra.

4) Fins det norske ord for pull-off, slide, hammer-on, whammy bar, distortion, barre chord, power chord, capo, string mute, double stops, pinch harmonics og tapped harmonics?

Vibbarm, vreng (distortion), barregrep, capo o.l. Du kan nok bruke de engelske ordene på forumet og de fleste vil forstå hva det er. Du tar noen av de norske orda etterhvert.

5) Fins det noen kjente og bra norskproduserte gitarmerker?

Spørs. Det finnes noen små produsenter rundt omkring, men ingen særlig kjente.

Rian guitars i Trondheim er sånn halvveis kjent og lager stort sett kassegitarer med svært god kvalitet.

6) Litt vagt spørsmål men hva er det egentlig Prescence på en gitar forsterker styrer, og hvordan forander lyden seg ettervhert som man skrur den fra 1-10?

Presence justerer frekvensene i øvre mellomtoneregister. Presence betyr direkte oversatt "tilstedeværelse", og lyden vil høres mer "tilstede" ut, om du justerer denne opp.

7) Hvor mye koster det ca å få bytta ut 6 stringer. Tenker da ikke på prisen av strengene men for at de i butikken bytter for deg!

Varierer. Det å bytte strenger er noe du bare kan lære deg med en gang, da du kommer til å gjøre det en del! :)

8) Hvis man spiller (litt for) mye over en lengre periode kan man føle seg støl og til og med at man har et litt svakere grep (ihvertfall jeg). Er det noe som er greit (for man får som regel styrken og grepet tilbake etter 1-2 dager hvile) eller bør det unngås totalt?

Som nybegynnende gitarspiller kan det være mange muskler som trenes opp som man ikke bruker til vanlig. Dette kommer seg med tiden. Jeg spilte på meg mye senebetennelse i starten, helt til jeg lærte meg å slappe av mer. Har ikke hatt senebetennelse på flere år, nå.

9) På Les Paul gitarer er det ofte en slags hvit skjerm under pickupsene. Jeg er mer fan av de modellene uten, som Slash for eksempel pleier og bruke, og jeg lurer på om denne "skjermen" har noen funksjon?

Tja, "pickguarden" som den heter, skal beskytte lakken mot hard spilling. Stort sett er det ikke ett problem. Vil du ha den av, ta den av! Det er smak og behag egentlig.

10) Jeg vet om store gitarbutikker i Oslo/Akershus området som 4Sound, Riff, Myhrbraaten Musikk og Backstage (Sandvika, Jessheim, Strømmen). Finns det flere, gjerne små sjapper eller litt mindre butikker?

Om du er på utkikk etter gitarutstyr, kan det være greit å sjekke Kjøp/Salg avdelingen på forumet, eller finn.no. Bruktkjøp lønner seg ofte.

Endret av Hallstein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5) Nebelung Guitars er riktignok produsert i Kina (bortsett fra customshopen), men de er designet av Ronnie Nebelung fra Horten, og han sørger også for kvalitetssjekk på hvert enkelt instrument, så dette er utrolig gode gitarer. Kanskje ikke helt det du var ute etter, men verdt å nevne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5: Øystein Husemoen gitarene (som castor nevnte) er de eneste jeg vet om. De skal visst være ganske bra, han Steven Van Zandt (gitarist for bruce springsteen) skal visst ha en, og han gitaristen som spiller i det bandet på beat for beat på Nrk tror jeg også har en.
De har noen sjukt fine telecastere:


nwsx2.jpg

10: Guitar Workshop (på bekkestua, ganske nært oslo) er en hyggelig liten sjappe. De har mye litt vel flott for lommeboken min ihvertfall (nesten to hele vegger med Fender Custom gitarer), men jeg har også kjøpt litt billigere gitarer der tidligere. De som driver butikken er veldig hyggelige, og de fester gjærne strengene for deg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.