Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PCB Løftede pads, brent, ødelagt?


Anbefalte innlegg

Jeg var dum nok til å prøve å bytte noen komponenter i min gitar preamp. Resultatet var noen pads som sitter igjen på de gamle komponentene og noen mindre brente områder på baksiden av PCB. Hvor vanskelig er det å ødelegge et PCB? Kan man reparere det? Kan man erstatte padsa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er stødig med loddebolten så kan du lodde rett på banene på kretskortet (må jo da bruke en lask), men som Ralph sier er det nok greit med bilder så er det lettere å anslå skadeomfanget.

Det som bekymrer meg er at du har svimerker på baksiden av kortet, for da har det vært MYE varme involvert.

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok ganske mye varme involvert, gammel loddebolt med ganske stor spiss. Tror det var et par svi merker på baksiden, men jeg tror ikke noe i kretsen er svidd hvis dere henger med. Men det må jo være mulig å erstatte eller reparere uten å bytte ut hele brettet. Håper det i alle fall ikke ender med søppelbøtta =(

Bilder kommer snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dyrt med en helt grei loddepenn fra Clas med et sett med spisser... Faktisk billigere å enn å kjøpe en preamp. Tror det koster noe ala 100kr totalt. Er uansett noe en gitarist bør ha liggende imo. Ellers klarer man seg med lite varme, og ta tinn på spissen før man lodder. Raskere varmeoverføring, istedenfor å utsette PCB for all den varmen.

Er det mange pads det gjelder? Som regel så går det fint an å rearere. Men da er det oftest bedre å lodde på en pad som ligger i samme bane/node, enn å lodde på selve banen. Et bra bilde, så skal det være mulig å hjelpe litt mer spesifikt.

Kan jo oppgi hvilken preamp det er.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.