Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY Lap Steel


Anbefalte innlegg

Nytt eksperimentelt prosjekt på gang. En liten ratty lap steel. Framifrå treverk (hobbyplate i eik fra clas), Nut og stol (skaphåndtak fra clas), Squier stemmeskruer, Gotoh alu stopbar. M8 bolter fra jernia til å holde stop baren.

Har foreløpig fått markert opp hvor hullene til stemmeskruene skal sitte. Dessuten hatt forsøk på å borre og gjenge hull for M3 maskinskruer i nut'en (stålhåndtaket). Brakk to gjengetapper i det forsøket....

Kvalitetshardware ;-)

t_201358_P5075338.JPG

Tester ut vinkler på headstock / stemmeskruer for å passe til strengevidden.

t_201358_P5075342.JPG

Etter litt mer måling og geometri er pilothull borret.

t_201358_P5075345.JPG

Endret av entoneskala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Røff og tøff tror jeg beskriver tilnærmingen til prosjektet ganske bra. Samt å holde det enkelt. Platen er firkantet og sagen lager rette kutt, så her blir det ikke mye runde former ;-)

Det blir spennende å se hvor mye platen flexer med litt strengedrag på. Platen er 1,6 cm tykk og 16 cm bred. Det svakeste punktet blir nok ved pickupen, for planen er å lage hull til pickupen tvers gjennom planken. Da blir det mindre enn 4 cm plank igjen på hver side av pickupen. Etter behov vil jeg vurdere å lime en tilsvarende plate på undersiden hele eller deler av lap steel'en.

Jeg har aldri tatt i en lap steel, og knapt nok sett en live, så jeg har fåkk åll peiling på hva som gjør en sånn sak spillbar (eller kall det fordomsfri).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget en rask arbeidsskisse av hvordan jeg gikk frem med markering/plassering av stemmeskruer (6 på en side, strat style):

Skulle jeg vært mer pirkete kunne en nok under punkt 4 justert for at akslingen ikke har 6mm diameter hele veien, men har en grop hvor strengen ligger med litt mindre diameter. Tipper dette allikevel blir close enough for rock and roll.

201358_img312.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere stemningsbilder; Saget til hodet delvis til med japansag. Borret hull på frihånd, først 1,5mm så 6mm tre-bor og til slutt utvidet hullet litt med et 6,5mm "metallbor". Synes ikke resultatet ble så gale. På bildet som viser "baksiden" av plata ser en at hullene ikke er 100% linet opp og ikke 100% lik avstand, men greit nok.

t_201358_P5085348.JPG

t_201358_P5085355.JPG

t_201358_P5085356.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig bra ut, men hvorfor lager du ikke en 8 strengs når du først lager?

Jeg har en 8 strengs Gaya og du få så mange fler muligheter til stemme- og tonekombinasjoner.

Ellers: Skaff deg heller ei dame for å knulle litt! Da kommer kreativiteten til alle andre ting lettere ;-)

Kødda :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt prosjekt ! :)

Tror det kan vare lurt å ha en ekstra planke liggendes ... 1.6cm høres tynt ut ...

Har selv en 8 strengs og noen 6 strengs lapsteeler her.

Stemmer 6 strengern jag bruker i Neil Young bandet i C#-E-G#-H-E-D.

Da får man enkelt dur-akkord (E-G#-H-E), 7:ere (-D), m7 (C#-E-G#-H) og noen andre jag ikke kan navnet på ...

På 8 strengern har jag nu ett ekstra B i bunn og ett F# på toppen før 9:ere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill så langt. Også på stemminger, for dette instrumentet kan jeg pent lite om :D

Enig i at 16mm plate virket litt i tynneste laget, så jeg har fått en plate til, og formet den så den går klar av stemmeskruer ved headstock,

Har hatt en ny økt, og det begynner å ta form. Det meste er nå klart for å lime platene sammen. Planen er å bruke Casco innendørs trelim, fordi jeg har noe stående. Om noen mener det er lite egnet så er jeg åpen for å revurdere.

En ting som har slått meg er at kanalene for ledninger fort kan fylles igjen av lim når platene limes sammen. Foreløpig er ideen min å legge inn et sugerør i gropen før liming for å hindre at kanalene tettes.

Borret/saget hull til pickup som skal passe både SC og humbucker. Litt vingling med løvsagen, men greit nok.

t_2013513_P5135408.JPG

I den underste planken er det laget litt fordypning for pickups. Borret en haug med hull sånn ca 5-7mm dype, og skavet vekk restene med huggjern.

t_2013513_P5135412.JPG

Kanaler for ledninger fra pickup og bro til hulrommet for volum-pot.

t_2013513_P5135418.JPG

t_2013513_P5135422.JPG

t_2013513_P5135424.JPG

Mock-up med litt deler. Volum-pot'en har fått "tone" knott for anledningen.

t_2013513_P5135431.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.