Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Direkte opptak, rørpreamp eller røramp?


Anbefalte innlegg

Jeg eier en ENGL Fireball 100 som jeg kjører gjennom Palmer PGA04 speakersim m. loadbox for opptak. Siden jeg kun driver med studioopptak og ikke spiller live vurderer jeg å bytte til en ENGL E530 preamp el. lign.

Har da noen "tube amp for dummies"-spørsmål å komme med;

1. Vil jeg tape mye av den gode "cranked tube amp"-lyden ved å bytte til preamp, ettersom jeg da ikke har en power amp å "cranke"?

2. Jeg har også en Ibanez TSA 15 røramp med 15 watt og innebygget tube screamer; kan jeg plugge E530 rett inn i FX return på den, og slik omgå TSA`ens egen preamp, men kun dra nytte av sluttrinnet? Hvis rørsluttrinnet på denne måten forbedrer preamplyden eller jeg mot formodning skal spille live.

3. Kan jeg koble E530 i effektsløyfa på TSA 15 og bruke den innebygde tube screameren til å booste E530, eller er preamp inn i preamp en dårlig og potensielt skadelig kombo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis TSA15 har en effektsløyfe, så kan du koble E530 inn i sluttrinnet til TSA. Da får du en "komplett" gitaramp med E530 som preamp og TSA som sluttrinn. Da kan du få lyd ut av en høyttaler.

Jeg tviler på at du kan bruke den innebygde tubescreameren hvis du kobler deg i sløyfen, fordi boosteren ligger i preampen. Du kan jo kjøpe deg en brukt tubescreamer eller en Boss SD-1 til å booste da, koster ikke mange hundrelapper! Absolutt verdt det :) Skulle jeg måtte velge kun en effektboks i riggen, så hadde det vært en god booster.

Jeg kan ikke svare deg på nr.1 fordi jeg ikke har vært borti det, men har bekjente og venner som er "rør-fanatikere" og de er absolutt fornøyd med det nye som har kommet av sluttrinns-simuleringer. Simuleringer har blitt STORT innenfor gitarverden nå, så det er bare å begynne å kjøre research.. :)

Jeg har prøvd røramper gjennom en slik Palmer, og det låt jo ganske så bra.. Så bra at jeg vurderer å skaffe meg en snart! Du kan jo prøve Guitar Rig og se hva du syns om simuleringer.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til studiobruk sverger jeg til direkte signal, og derifra bruke IKM AmpliTube til amp- og effektsimulering. Fantastisk arbeidsflyt. Om jeg må på død og liv ha et ekte rørampopptak, så bare reamper jeg, dvs ruter det samme direkte opptaket ut igjen og inn rørampen og tar opp med en Shure SM57.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.