Gå til innhold
Ruck Fussia

Gitar, potmeter, coil-split, mista LP lyden..

Anbefalte innlegg

Jeg fant ut at jeg ville ha coil-split på begge humbuckerne i Les Paul'en min (Gibson Les Paul Classic 1960 Reissue '98), og jeg bytta ut begge volumpottene mot to 500K push-pull potter. Loddinga gikk greit og alt funker som det skal. Jeg visste på forhånd at 500K potter ville få gitaren til å låte litt lysere/"klarere", men jeg trodde ikke det skulle bli så ekstremt som det ble, Les Paul'en låter ikke som en Les Paul lenger i humbucker-modus.. :( Pickupene som sitter i er stock Gibson 496R og 500T. Er det noen her inne som har en smart løsning på dette?

Endret av Ruck Fussia

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle LP-er har vel 500K pots originalt?

Jeg tror det var 300K i denne.

Endret av Ruck Fussia

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha gjort noe feil, for 500k er vel originalt i den gitaren..

Edit: ser du sier 300... Sikker på det?

Endret av askret

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

500T låter jo ikke som Les Paul i utgangspunktet, kanskje det er der problemet ligger? :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha gjort noe feil, for 500k er vel originalt i den gitaren..

Edit: ser du sier 300... Sikker på det?

Jeg mener at det er 300K pots i disse, men jeg ville ikke satt penga mine på det.

500T låter jo ikke som Les Paul i utgangspunktet, kanskje det er der problemet ligger? :lol:

Har hørt at mange sier det, personlig liker jeg 498T, men så har jeg ikke prøvd alt mulig heller ^^
De låt greit nok før jeg bytta pots, men jeg har vært innom tanken på å bytte til 57 classic også.

Endret av Ruck Fussia

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra 300k til 500k skal ikke endre lyd dramatisk. Dersom du har fått spinkel lyd i humbuckermodus er feilen noe annet. Sjekket at alt er koblet riktig? ikke endt opp med noe i motfase eller noe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra 300k til 500k skal ikke endre lyd dramatisk. Dersom du har fått spinkel lyd i humbuckermodus er feilen noe annet. Sjekket at alt er koblet riktig? ikke endt opp med noe i motfase eller noe?

Phase gjelder vel bare når det er snakk om to mikrofoner? Med mindre det går an å få coilsa i en humbucker out of phase? Jeg er, som dere skjønner, ingen trollmann når det kommer til elektronikk. Lyden kan minne om phasing, og det er ikke noe jeg ønsker. Jeg har lyst til å ha fjellet nærmere midten på eq-kurva, litt nasal/mid-y UK lyd. Kan også være jeg som har driti meg ut, men jeg tror jeg har lodda riktig.

Står det ikke noen verdier på de pot'ene du tok ut?

Nei, det gjør ikke det, Gibson vettu.. Det står Gibson 38-440 70 034 på begge. De er jo så snille man må kutte opp teipen på stock mikrofoner og lodde på ekstra ledninger for å installere coil-split også, men hvis man kjøper mikrofonen separat så trenger man ikke det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser hva du mener. Hadde en Schecter gitar med en Duncan JB i. låt bra osv. Kjøpte så en Les Paul standard og satte i Duncan JB, og syntes denne ble veldig grumsete og litt slurete(pga. 300k pot). Fikk en fix idé om å kjøpe en Duncan Distortion siden den er tightere og mer bright. Dette løste problemet, og jeg føler fortsatt at jeg har en "les paul sound" selv om det er en high gain pickup.

MIN konklusjon: Gibson anbefaler 300k med sine buckere, duncan anbefaler 500k med sine. Men man må nesten kjøre 300k for å få den feite, nesten "fuzzy" les paul feelen/sounden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan nok fort være 300k pots originalt, men å bytte til 500k skal ikke utgjøre veldig mye. Når det er sagt, er også jeg av den formening at LP Classic låter mye mer som en ordentlig Les Paul med et par gode buckere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.