Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strenger fra ulike sett


toralfsan

Anbefalte innlegg

Hei,

Jaggu røyk ikke 0.10 E-strengen min på den akustiske, og jeg var lens for flere 0.10 akustiske strengesett, så jeg tok en 0.11-streng jeg hadde liggende og satt i. Virker jo helt greit, og på akkurat den strengen er det ikke så farlig at den er litt hardere å bende, for jeg bender ikke den E-strengen så mye.

Er det andre som har gode erfaringer med å mikse strenger fra ulike sett (da mener jeg ulike dimensjoner, ikke bare ulike fabrikater)? Eller ikke så gode? På meg virker det ganske ideelt etter å spilt den inn, og 0.11 tåler jo også litt mer. Er det noe ulemper jeg burde tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med å mikse fra ulike produsenter, og ser kanskje ikke poenget med det heller. Bruker D'Addario til el-gitar, men det er mest fordi de er lett å få tak i løse, ikke nødvendigvis best.

Har eksperimentert mye med tykkelser på strenger, og ettersom jeg liker blues og vil ha en kraftig lyd, så bruker jeg for øyeblikket 0.12, 0.16, 0.19, 0.34, 0.44 og 0.54. (Men så tykke strenger er ikke for sarte sjeler [les: fingre]).

Bak på d'addario pakker med enkeltstenger står det hvor mange kilo spenn strengen kommer i ved å være stemt som ulike toner, det kan være en nyttig pekepinn. Tykkelse er "smak og behag". Spillestil, ønsket lyd og fysiske forutsetninger spiller inn. Tykkere strenger gir fyldigere lyd, og spesielt ved cleanlyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.