Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jig for fingerskjøt


Anbefalte innlegg

Hoy!

Lurer på om noen av dere har vært borti denne jiggen for fingerskjøting? For min del ønsker jeg å fingerskjøte kabinettbygg av forskjellig art.

http://www.gustavsenas.no/default.pl?showProduct=9261&pageId=241

Ser jo både praktisk, enkelt og nøyaktig ut på videoen, og spesielt dyrt var det jammen heller ikke.

Har kikket litt rundt på nettet etter gode DIY-jigger, men syns det er jækla vanskelig å vurdere hva som er bra og hva som er bare dritt.

Noen som har vært borti, eller kan si noe om å lage egen jig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde himmel... Null visninger og dermed null svar?

Fullstendig unormalt fra forumittene her, må jeg påstå!

Er det virkelig ingen diy'ere som har vært bort jiggen jeg vurderer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med jiggen, men laget noen dove-tails på et head kabinett for en tid tilbake. Løp ut full av overmot og kjøpte meg håndoverfres, men endte til slutt opp med å lage de for hånd med japansag... Har fresen ennå, men mye brukt er den ikke ;-) Hvis du skal lage mer enn ett kabinett er sikkert fres og jig veien å gå. Og det er nok enklere å frese ut rette fingre enn dove-tails....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en bug i forumet som fører til null visninger.

Har aldri vært borti denne jiggen, og derfor veldig lite å komme med.

Jeg har en jig fra Clas, som har gått ut av sortimentet deres. Den ligner på http://www.thewoodshop.20m.com/w1099.htm

Siden jeg kjøpte den siste i butikken et halvt år etter den forsvant fra katalogen så kostet jiggen 300kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at det er noe snurrig med visningstelleren, jeg har vært inne på denne tråden på jobben, og hadde da ikke tid til å svare, syntes jeg. Nå er det jo plutselig 140 visninger..

Synes dette ser greit ut. Jeg har også den dovetailjigen fra Clas, og har bare fått testet den så vidt det er. Tror faktisk denne her er minst like smart, særlig hvis man skal jobbe med for eksempel furu, som er ganske sprøtt. Dessuten kan man jo benytte "normale" billige skjærestål, og det er jo en fordel. Da kan man jo også bruke sponplater uten å være så alt for redd for stålet.

Tror absolutt dette har noe for seg, jeg, men ta med i betraktningen at jeg ikke akkurat er noen erfaren fingerskjøtefreser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! :)

Det var andre boller, ja. Nå kom det jo opptil flere innom her og mente noe nå ;)

Det var i utgangspunktet noe Clas-aktig jeg hadde sett for meg, men denne som jeg fant hos Gustavsen så liksom hakket hvassere ut, uten at jeg har erfaring nok med fingerskjøting til reelt å kunne vurdere verdien av de utvidete funksjonene på jiggen. Derav spørsmålet her.

Per nå har jeg bare en standard håndoverfres, og jeg vurderer muligheten for å kjøpe en til for permanent montering på et selvlaget fresebord. Har det noe hensikt å tenke i de baner, eller bør man se på ferdige løsninger for fresebord? Jeg har allerede en haug med idéer om hva man kan bruke både fingerskjøt-jig og bord til, så bruksmengden for en sånn rigg vil ikke være et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fresebord er nok tingen med denne jigen. Kan ikke helt se hvordan man skal få brukt den uten. Hvis jeg ikke allerede hadde kjøpt en jig jeg ikke har fått testet ut enda, hadde jeg nok gått for denne, da man her kan justere størrelsen på "fingrene" på en helt annen måte. Skal man lage høyttalerkasser og andre kabinetter er jo dette mer enn bra nok, og det at skjøten blir synlig gjør da ingenting. Dovetailskjøter er sikkert enda sterkere, og også mindre synlig, men det siste er da som oftest ikke så farlig på slike ting.

har også lyst til å lage fresebord, men så var det det der med tid, plass og penger, da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.