Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Start problemer med splitter ny Orange Rockerverb MKll50 topp


Gjest Hans Hansen

Anbefalte innlegg

Gjest Hans Hansen

heisann!

Bare lurer på om noen har opplevd det samme el vet hva som kan ha skjedd rundt min splitter nye Orange.

altså, jeg plugger inn gitar rett inn i amp, jeg bruker høyttaler kabel som fulgte med splitter nytt Marshall 1960AX kabinett inn i kabinettets 16ohm og eneste input og så andre enden inn i toppen på 16ohm inngangen.

Begge sikringene er fine. Det lyser i lampen og en svak hum lyder, som er normalt. Jeg ser at det gløder litt i de to største rørene i toppen men fikk ingen lyd.

Gitar kabel er ny og av høy kvalitet. Gitaren er peise ny så ingenting er i veien med utstyret (humre humre..).

jeg får ikke lyd uansett om jeg prøver bytte gitar kabler og til og med strøm kabler. Nå skal det sies at strømkabelen jeg bruker er en jeg fikk fra jobben og som er til bruk for PCer, men de ser jo dønn like ut så tror ikke det skal ha noe å si akkurat.. Jeg får tilsendt korrekt strøm kabel fra Orange neste uke btw.

Samme hva jeg gjør så kommer det ikke lyd ut av pop anlegget! Jeg tweaker EQ på gitar og amp og setter gain og volume opp på amp og gitar men ingen lyd.

Så blir jeg forbanna så klart og begynner å gå tom for ideer.. Så tar jeg høyttaler kabelen og plugger den i motsatt av hva jeg gjorde først.

Altså samme innganger på kab(er bare en på kabinettet) og inn i samme inngang på toppen (16ohm). og plutselig sakte men sikkert er det lyd.

Jeg synes however at det er veldig lavt volum på dirt kanalen når jeg setter volum til kl 12 og gain til kl 12 og lavere enn 12.

Det er først når jeg passerer kl 12 på både volume og på gain at det begynner å bli høyt.

Clean virker høyere enn gain på samme settings og gain satt til 12.

Er det normalt? har aldri hatt Orange før så kanskje det er noe spesielt.. Toppen er splitter ny og funket da butikken testet den før de sendte den så både jeg og de tviler på at det er noe feil på den. De sier også at det så og si aldri er feil på disse toppene.

Kan det være at høyttaler kablen var trikset? men det forstår jeg ikke da det jo er samme ende på kablen så skal jo ikke ha noe å si at jeg plugger den motsatt av hva jeg gjorde i starten..

Jeg skal tilbake i morgen og prøve å koble høyttaler kabelen slik jeg gjorde først og se om lyden er borte.

Kabinettet er forresten også strøkent og funket som ei kule på andre gitar topper så det er ingenting i veien med kabinettet.

Nå er det lyd som sagt men ble overrasket over hvor lavt den spiller på dirty kanalen med volume på 12 og max og gain på kl 11 og nedover. men det er kanskje meningen at man må ha gain på mer enn kl 12 for å få volum selv med volume knoben på full tits..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

ja har brukt den på to andre topper uten problemer, men får som sagt høyttaler kabelen fra Orange om en ukes tid så da er alt fra Orange. Nytt kabinett fra Orange på tirsdag så da bør alt være i orden, håper jeg:)

skal teste med en annen høyttaler kabel i morgen.

F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann!

Bare lurer på om noen har opplevd det samme el vet hva som kan ha skjedd rundt min splitter nye Orange.

altså, jeg plugger inn gitar rett inn i amp, jeg bruker høyttaler kabel som fulgte med splitter nytt Marshall 1960AX kabinett inn i kabinettets 16ohm og eneste input og så andre enden inn i toppen på 16ohm inngangen.

Begge sikringene er fine. Det lyser i lampen og en svak hum lyder, som er normalt. Jeg ser at det gløder litt i de to største rørene i toppen men fikk ingen lyd.

Gitar kabel er ny og av høy kvalitet. Gitaren er peise ny så ingenting er i veien med utstyret (humre humre..).

jeg får ikke lyd uansett om jeg prøver bytte gitar kabler og til og med strøm kabler. Nå skal det sies at strømkabelen jeg bruker er en jeg fikk fra jobben og som er til bruk for PCer, men de ser jo dønn like ut så tror ikke det skal ha noe å si akkurat.. Jeg får tilsendt korrekt strøm kabel fra Orange neste uke btw.

Samme hva jeg gjør så kommer det ikke lyd ut av pop anlegget! Jeg tweaker EQ på gitar og amp og setter gain og volume opp på amp og gitar men ingen lyd.

Så blir jeg forbanna så klart og begynner å gå tom for ideer.. Så tar jeg høyttaler kabelen og plugger den i motsatt av hva jeg gjorde først.

Altså samme innganger på kab(er bare en på kabinettet) og inn i samme inngang på toppen (16ohm). og plutselig sakte men sikkert er det lyd.

Jeg synes however at det er veldig lavt volum på dirt kanalen når jeg setter volum til kl 12 og gain til kl 12 og lavere enn 12.

Det er først når jeg passerer kl 12 på både volume og på gain at det begynner å bli høyt.

Clean virker høyere enn gain på samme settings og gain satt til 12.

Er det normalt? har aldri hatt Orange før så kanskje det er noe spesielt.. Toppen er splitter ny og funket da butikken testet den før de sendte den så både jeg og de tviler på at det er noe feil på den. De sier også at det så og si aldri er feil på disse toppene.

Kan det være at høyttaler kablen var trikset? men det forstår jeg ikke da det jo er samme ende på kablen så skal jo ikke ha noe å si at jeg plugger den motsatt av hva jeg gjorde i starten..

Jeg skal tilbake i morgen og prøve å koble høyttaler kabelen slik jeg gjorde først og se om lyden er borte.

Kabinettet er forresten også strøkent og funket som ei kule på andre gitar topper så det er ingenting i veien med kabinettet.

Nå er det lyd som sagt men ble overrasket over hvor lavt den spiller på dirty kanalen med volume på 12 og max og gain på kl 11 og nedover. men det er kanskje meningen at man må ha gain på mer enn kl 12 for å få volum selv med volume knoben på full tits..

Det er godt å høre at nye amper fungerer problemfritt og ikke skaper problemer.

Ligg unna vintage amper. De bare kollapser og skaper uro og problemer. Kjøp nytt!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

Her er visstnok løsningen

http://forum.orangeamps.com/viewtopic.php?f=3&t=47995

Sikkert noe som har løsnet evt rør som har fått hard behandling under transporten og alle vet jo at de som lesser av fly etc er kjent for å hate jobben sin og virkelig går inn for å behandle pakker så dårlig som overhodet mulig så er vel ikke så rart at noe løsner underveis.

Skal plugge fra strøm kabeln og åpne opp og se om det er noe som virker løst etc så kanskje det er en easy fix for en med ti tommeltotter!

men ut i fra andre brukeres erfaring med lignende symptomer virker det som det ikke er noe galt med ampen i seg selv så jeg er ikke så bekymret.

Endret av frankajoerg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

Tar toppen til Ernst Nærø så får han sjekke.

Dette er ikke noe jeg klarer å fikse uansett.

Clean funker som den skal men volum og gain potten på dirt fungerer ikke som den skal.

Synd med en helt ny amp som må på service første dag i bruk men men. Får sende en takk til de på transporten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

Kjøpte den fra UK så blir kanskje vanskelig.

Iallefall om jeg må sende den tilbake noe som er uaktuelt.

Tror det er preamp rør som er gåen el må justeres på.

Bør være en easy fix for en som har peil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

Clean funker men dirty kanalen er svak. Volum på 10 og gain på 2-5 høres knapt så må vel være preamp rør på volum og evt gain som ikke er helt i vater da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

er samme rør ja:

Power amp: 2 x EL34 Preamp: 4 x Ecc83/12ax7 Reverb: 2 x Ecc81/12at7 FX loop: 1 Ecc81/12at7

ja bør vel klare det, men jeg er så satans noob på sånne ting, totalt noob! redd jeg kommer til å "electrecute myself" om jeg åpner opp og rører inni der:)

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Preamprøra er vel ufarlige saker. Er ikke så inne på det selv heller, men vil tro at de kanskje står litt for seg selv, Med mindre du grafser rundt inni der med strømmen på bør det gå finfint. Det er vel spenning igjen selv om ampen er avskrudd, men tror ikke det er noen risiko forbundet med preampbytte. (Arrester meg om jeg tar feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ernst er flink, og fikser dette fort for deg, men sånn du beskriver problemet, er det nok et preamprør som er gåent.

a) se om alle preamprørne sitter godt i sokkelen.

B) om du har tilgang på noen ekstra rør, prøv å bytte.

c) goddammit, ernst fikser! og det raskt og relativt billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

Det blir nok alternativ C) gitt, banke på døra til Ernst på mandag!

Håper han fikser det kjapt slik at jeg får den tilbake samme dag:)

takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.