Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av deler


tallicafan96

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg Skal bygge en gitar selv, og trenger hjelp med hvilke deler jeg trenger, og hvor det beste, men billigste stedet jeg kan få deler fra(gjerne kjapp levering).
Halsen har jeg, det er vel stort sett det jeg har. Kroppen blir i mahogany/ bjørk. Jeg har tenkt på å ha sånn fast stol? Sånn det er på les paul og sånt, men jeg trenger hjelp til å vite hva alt det andre er, altså potmetere osv osv, tenkte på passive pickups. rotet forklart, men håper noen kan hjelpe meg?

Endret av tallicafan96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg har ikke akkurat så mye å rutte med( rundt 2000kr). Men kom til å tenke på, halsen jeg har den er jo litt sånn fender look alike, da går det kanskje ikke an og ha sånn typ les paul stol?
Jeg har ikke helt tegna gitarkroppen enda, men vil få gjort det iløpet av kvelden, og muligens saget den ut i morgen :)

Endret av tallicafan96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint å ha Gibson-stol (tune-o-matic) selv om halsen (og gitaren for den saks skyld) er fender-style. En del Jaguarer har dette f.eks.

86ceb3c861ac3d7b0737b2ccde488ca3.png

Ellers kan du nok med hell kjøpe både elektronikk, hardware og pickups fra GFS (Guitarfetish). Hyggelige priser, og helt ålreit kvalitet. Angående bridge så er det kanskje lettere med en fender-type hardtail, da dette bare er én del som må sitte perfekt, og ikke to. http://www.guitarfetish.com/Black-Hardtail-Bridge-for-Teles-and-Strats_p_112.html

Hva du trenger ellers avhenger jo av hva slags pickupkonfigurasjon du skal ha, skal du ha coilsplit på en evt humbucker, hva du skal ha av tonekontrollere osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint å ha Gibson-stol (tune-o-matic) selv om halsen (og gitaren for den saks skyld) er fender-style. En del Jaguarer har dette f.eks.

86ceb3c861ac3d7b0737b2ccde488ca3.png

Ellers kan du nok med hell kjøpe både elektronikk, hardware og pickups fra GFS (Guitarfetish). Hyggelige priser, og helt ålreit kvalitet. Angående bridge så er det kanskje lettere med en fender-type hardtail, da dette bare er én del som må sitte perfekt, og ikke to. http://www.guitarfetish.com/Black-Hardtail-Bridge-for-Teles-and-Strats_p_112.html

Hva du trenger ellers avhenger jo av hva slags pickupkonfigurasjon du skal ha, skal du ha coilsplit på en evt humbucker, hva du skal ha av tonekontrollere osv.

Jeg har tenkt to humbuckers, med volum og tone, trenger ikke no mer. Så det er letter med den fender type hardtail greia du linka til? kontra gibson stol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

høres ut som et spennende prosjekt. Jeg ville nok sjekket at du får halsen til å passe noenlunde i halslommen på kroppen før du bestiller opp deler, men her har du en liten liste som ikke er ment å være fullstendig:

Hals:

Jeg antar at halsen allerede har oversadel, stemmeskruer, og muligens strengetrær.

Plate + fire skruer for å feste halsen til kroppen

Truss rod deksel (hovedsaklig kosmetisk, og ikke alle halser har truss rod skruen ved hodet)

Kropp:

Bro av en eller annen type

Plekterbrett og skruer til å feste det med?

Pickups

Skruer til å feste / regulere pickupene med

Pickupringer (litt avhengig av hva slags oppsett du går for). Skruer til å feste pickupringene med.

Knotter til å feste gitarreima på (med skruer)

Bryter til å velge pickups med (noen trenger skruer)

Knott til bryteren

Potmeter(e) til volumkontroll

Potmeter til tonekontroll

Knotter til potmeterne

Kondensator(er) antall og type avhanger av hva slags krets du går for

Jackutgang

Brakett til jackutgang.

Skruer til å feste brakett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt to humbuckers, med volum og tone, trenger ikke no mer. Så det er letter med den fender type hardtail greia du linka til? kontra gibson stol?

Med fare for å hoppe til konklusjoner, så får jeg inntrykk av at gitarbygging ikke er noe du har drevet veldig mye med. Skal det bli noe orden på det så må brua settes pinlig nøyaktig i forhold til halsen, og da ser jeg for meg at det er lettere med en fender-type som da bare er én del som må sitte nøyaktig, i stedet for tune-o-matic som er to deler. Om stopbaren kommer skjevt i forhold til brua så vil du jo, såvidt jeg kan skjønne, også få et sidelengs spenn på strengen over brua, noe som nok kan føre til at strenger ryker her ganske hyppig.

Jeg har aldri bygget gitarer selv, så jeg har ingen erfaring med dette, men det er sånn jeg ser for meg at det må være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

høres ut som et spennende prosjekt. Jeg ville nok sjekket at du får halsen til å passe noenlunde i halslommen på kroppen før du bestiller opp deler, men her har du en liten liste som ikke er ment å være fullstendig:

Hals:

Jeg antar at halsen allerede har oversadel, stemmeskruer, og muligens strengetrær.

Plate + fire skruer for å feste halsen til kroppen

Truss rod deksel (hovedsaklig kosmetisk, og ikke alle halser har truss rod skruen ved hodet)

Kropp:

Bro av en eller annen type

Plekterbrett og skruer til å feste det med?

Pickups

Skruer til å feste / regulere pickupene med

Pickupringer (litt avhengig av hva slags oppsett du går for). Skruer til å feste pickupringene med.

Knotter til å feste gitarreima på (med skruer)

Bryter til å velge pickups med (noen trenger skruer)

Knott til bryteren

Potmeter(e) til volumkontroll

Potmeter til tonekontroll

Knotter til potmeterne

Kondensator(er) antall og type avhanger av hva slags krets du går for

Jackutgang

Brakett til jackutgang.

Skruer til å feste brakett

Tusen takk for lista! nå har jeg liksom litt oversikt over hva jeg må få skaffet meg.

Med fare for å hoppe til konklusjoner, så får jeg inntrykk av at gitarbygging ikke er noe du har drevet veldig mye med. Skal det bli noe orden på det så må brua settes pinlig nøyaktig i forhold til halsen, og da ser jeg for meg at det er lettere med en fender-type som da bare er én del som må sitte nøyaktig, i stedet for tune-o-matic som er to deler. Om stopbaren kommer skjevt i forhold til brua så vil du jo, såvidt jeg kan skjønne, også få et sidelengs spenn på strengen over brua, noe som nok kan føre til at strenger ryker her ganske hyppig.

Jeg har aldri bygget gitarer selv, så jeg har ingen erfaring med dette, men det er sånn jeg ser for meg at det må være.

Jeg har aldri bygget en gitar. Detter er noe jeg skal gjøre på skolen som et prosjekt i trearbeid. Men skjønner hva du mener nå, med tanke på de 2 delene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke laget kropp eller hals selv, men sløydmessig er nok det å få halslommen riktig et ganske kritisk punkt. Det normale er vel å bruke en mal og frese denne ut. Mener jeg så en webside med en kar som la halsen på plass på kroppen slik den skulle sitte, la en rett plank parallelt på hver sin side inntil halsen, og festet disse plankene til kroppen med klemmer. Deretter festet han en kloss mellom plankene som markerte enden av halslommen, og fjernet så halsen. Disse plankene utgjorde da en fresemal som han kunne frese langs. Han brukte mye lengre plankebiter enn strengt tatt nødvendig fordi det gjorde det lettere å sikte inn vinkelen på halsen. Denne metoden gir ikke den runde formen som på enden av en stratocaster-hals, men gir en ganske rett endeflate som på en telecaster-hals.

Hvor dyp halslommen bør være er også noe du bør gjøre litt research på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt :)

Det finnes flere bøker som i mer eller mindre detalj beskriver byggeprosessen. Bøkene kan du låne på biblioteket eller kjøpe f eks her : stewmac.com.

I tillegg kan det være en fordel å se gjennom DIY trådene her på forumet for å få tips til hva du trenger av deler og verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg limt treverket. Blir i bjørk! Blir spennende fremover nå, kutte til formen og begynne å bearbeide kroppen.
Har vært i kontakt med kjent gitarbygger i Fredrikstad som sa seg villig til å gi meg litt råd og sånt når tiden kommer for å sette på stol+ mikrofoner osv :D
Så dette blir artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.