Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez Concord E-693. All info er velkommen!


Stagg

Anbefalte innlegg

post-6403-0-78863100-1366824520_thumb.jppost-6403-0-78863100-1366824520_thumb.jpKjøpte denne gitaren en gang på 1970-tallet. Tipper det var 1972 eller -73. Det var da jeg lærte mine første tre grep av min tre år eldre søster. Gitaren har levd sitt eget liv på mange måter etter at jeg kjøpte den. Brukte den mye i noen år, så ble det andre gitarer og Ibanez´en havnet i gitarkassen sin. Der må den ha hatt det helt ok, for da jeg gav den bort til en kamerat i 2002, låt den helt konge! Kompisen var snill nok til å la meg få den tilbake nå ganske nylig, og jeg har sjekket litt på nettet - pluss kikket litt nærmere på den. Gitaren har noen striper og hakk - skulle bare mangle - men ingen halsbrudd eller alvorlige skader. Satte nye strenger på den, og den låter fremdeles utrolig bra!

Så er spørsmålene mange: Det er altså en Ibanez Concord E-693 Gibson Dove kopi. Made in Japan. Har lest meg litt opp på disse "lawsuit-gitarene" og tipper at det er en slik jeg har. Den er langt fra mint condition, men har stor affeksjonsverdi for meg. Vet noen noe om materialer i topp, bunn, sider, hals, inlays, etc? Er det en "lawsuit-gitar"? All info er velkommen!

Endret av Stagg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentarpå det "lawsuit"- begrepet- det er ingen gitarserie, eller merke som Ibanez brukte. Det står fryktelig mye rart rundt på nettet om det der. Veldig mye stemmer ikke.

Litt oppklaring på det der med "Lawsuit"- det er ikke et merke, det er faktisk bare bløff, trolig laget av E-bayere som vil hva mer for gitarene sine..

I 1977 leverte Gibson inn en stevning av Ibanez USA, et firma eid av Hosino Gakki, en japansk gitarfabrikk,

Det mye omtalte søksmålet ble det aldri noe av, allerede i 1976 forandret Ibanez på fasongen på headstocken på Gibson- kopiene sine. Ironisk nok lignet headstocken voldsomt på Guild sin..

Derfor var stevningen grunnløs når den ble levert. Den omhandlet bruken av "open book"- headstocken, og intet annet.

Historien til "Ibanez USA" er enkel. En kar som heter Harry Rosenblum startet en liten musikkforretning som het Medley Music. Han hadde problemer med å få tak i varer, og ansatte to tyskere til å lage gitarer. De lagde fine håndlagde instrumenter, ElGer guitars, oppkalt etter barna til Harry. Det var ikke nok. Ventetiden på en Martin, for eksempel, på den tiden var tre år. Han tok derfor kontakt med Hosino Gakki og fikk de til å produsere OEM- gitarer. Fra rundt 1965 til 1970 ble Elgergitarene laget på HG- fabrikken. Etter hvert (1971) kjøpte Hosino Gakki Elger guitars. De brukte navnet "Ibanez", et spansk gitarfirma de hadde kjøpt opp, da japanske varer ikke var så in etter andre verdenskrig, og de ville ha et navn som ikke var japansk- klingende. Det var altså dette selskapet som i 76 ble stevnet.

Kvaliteten på Ibanezgitarer økte voldsomt ut over søttitallet, og de sluttet helt med kopiene i 1978.

Medley gutiars eksisterte fram til 2008, da sønnen til Harry, Gerson, la ned butikken.

Et sted som forteller mer om disse greiene på engelsk, her er det ikke masse svada og feilinformasjon:

http://proguitarshop.com/andyscorner/the-lawsuit-era

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det Castor sier. Forøvrig en flott gitar du har der!

Hjertelig takk for det! Den har en helt spesiell plass hos meg - spilte mine første låter på den til en ung dame som jeg dessverre aldri ble kjæreste med. Men hun likte meg og gitaren min. Mange gode minner - mye John Denver (sorry alle metallica-folk her på forumet :P ) Det er nå rart med det - damene kommer og går - men gitarene består.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentarpå det "lawsuit"- begrepet- det er ingen gitarserie, eller merke som Ibanez brukte. Det står fryktelig mye rart rundt på nettet om det der. Veldig mye stemmer ikke.

Litt oppklaring på det der med "Lawsuit"- det er ikke et merke, det er faktisk bare bløff, trolig laget av E-bayere som vil hva mer for gitarene sine..

I 1977 leverte Gibson inn en stevning av Ibanez USA, et firma eid av Hosino Gakki, en japansk gitarfabrikk,

Det mye omtalte søksmålet ble det aldri noe av, allerede i 1976 forandret Ibanez på fasongen på headstocken på Gibson- kopiene sine. Ironisk nok lignet headstocken voldsomt på Guild sin..

Derfor var stevningen grunnløs når den ble levert. Den omhandlet bruken av "open book"- headstocken, og intet annet.

Historien til "Ibanez USA" er enkel. En kar som heter Harry Rosenblum startet en liten musikkforretning som het Medley Music. Han hadde problemer med å få tak i varer, og ansatte to tyskere til å lage gitarer. De lagde fine håndlagde instrumenter, ElGer guitars, oppkalt etter barna til Harry. Det var ikke nok. Ventetiden på en Martin, for eksempel, på den tiden var tre år. Han tok derfor kontakt med Hosino Gakki og fikk de til å produsere OEM- gitarer. Fra rundt 1965 til 1970 ble Elgergitarene laget på HG- fabrikken. Etter hvert (1971) kjøpte Hosino Gakki Elger guitars. De brukte navnet "Ibanez", et spansk gitarfirma de hadde kjøpt opp, da japanske varer ikke var så in etter andre verdenskrig, og de ville ha et navn som ikke var japansk- klingende. Det var altså dette selskapet som i 76 ble stevnet.

Kvaliteten på Ibanezgitarer økte voldsomt ut over søttitallet, og de sluttet helt med kopiene i 1978.

Medley gutiars eksisterte fram til 2008, da sønnen til Harry, Gerson, la ned butikken.

Et sted som forteller mer om disse greiene på engelsk, her er det ikke masse svada og feilinformasjon:

http://proguitarshop.com/andyscorner/the-lawsuit-era

Takker for info og link til side om emnet. Alltid godt å være i kontakt med folk som vet hva de skriver om (deg altså) og som kan linke meg videre på jakt etter flere facts om gitaren. Nå begynner gitar-mappa å bli ganske rikholdig, og det liker jeg godt.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.