Web Analytics
Jump to content

Ibanez Concord E-693. All info er velkommen!


Stagg

Recommended Posts

post-6403-0-78863100-1366824520_thumb.jppost-6403-0-78863100-1366824520_thumb.jpKjøpte denne gitaren en gang på 1970-tallet. Tipper det var 1972 eller -73. Det var da jeg lærte mine første tre grep av min tre år eldre søster. Gitaren har levd sitt eget liv på mange måter etter at jeg kjøpte den. Brukte den mye i noen år, så ble det andre gitarer og Ibanez´en havnet i gitarkassen sin. Der må den ha hatt det helt ok, for da jeg gav den bort til en kamerat i 2002, låt den helt konge! Kompisen var snill nok til å la meg få den tilbake nå ganske nylig, og jeg har sjekket litt på nettet - pluss kikket litt nærmere på den. Gitaren har noen striper og hakk - skulle bare mangle - men ingen halsbrudd eller alvorlige skader. Satte nye strenger på den, og den låter fremdeles utrolig bra!

Så er spørsmålene mange: Det er altså en Ibanez Concord E-693 Gibson Dove kopi. Made in Japan. Har lest meg litt opp på disse "lawsuit-gitarene" og tipper at det er en slik jeg har. Den er langt fra mint condition, men har stor affeksjonsverdi for meg. Vet noen noe om materialer i topp, bunn, sider, hals, inlays, etc? Er det en "lawsuit-gitar"? All info er velkommen!

Edited by Stagg
Link to comment
Share on other sites

En liten kommentarpå det "lawsuit"- begrepet- det er ingen gitarserie, eller merke som Ibanez brukte. Det står fryktelig mye rart rundt på nettet om det der. Veldig mye stemmer ikke.

Litt oppklaring på det der med "Lawsuit"- det er ikke et merke, det er faktisk bare bløff, trolig laget av E-bayere som vil hva mer for gitarene sine..

I 1977 leverte Gibson inn en stevning av Ibanez USA, et firma eid av Hosino Gakki, en japansk gitarfabrikk,

Det mye omtalte søksmålet ble det aldri noe av, allerede i 1976 forandret Ibanez på fasongen på headstocken på Gibson- kopiene sine. Ironisk nok lignet headstocken voldsomt på Guild sin..

Derfor var stevningen grunnløs når den ble levert. Den omhandlet bruken av "open book"- headstocken, og intet annet.

Historien til "Ibanez USA" er enkel. En kar som heter Harry Rosenblum startet en liten musikkforretning som het Medley Music. Han hadde problemer med å få tak i varer, og ansatte to tyskere til å lage gitarer. De lagde fine håndlagde instrumenter, ElGer guitars, oppkalt etter barna til Harry. Det var ikke nok. Ventetiden på en Martin, for eksempel, på den tiden var tre år. Han tok derfor kontakt med Hosino Gakki og fikk de til å produsere OEM- gitarer. Fra rundt 1965 til 1970 ble Elgergitarene laget på HG- fabrikken. Etter hvert (1971) kjøpte Hosino Gakki Elger guitars. De brukte navnet "Ibanez", et spansk gitarfirma de hadde kjøpt opp, da japanske varer ikke var så in etter andre verdenskrig, og de ville ha et navn som ikke var japansk- klingende. Det var altså dette selskapet som i 76 ble stevnet.

Kvaliteten på Ibanezgitarer økte voldsomt ut over søttitallet, og de sluttet helt med kopiene i 1978.

Medley gutiars eksisterte fram til 2008, da sønnen til Harry, Gerson, la ned butikken.

Et sted som forteller mer om disse greiene på engelsk, her er det ikke masse svada og feilinformasjon:

http://proguitarshop.com/andyscorner/the-lawsuit-era

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det Castor sier. Forøvrig en flott gitar du har der!

Hjertelig takk for det! Den har en helt spesiell plass hos meg - spilte mine første låter på den til en ung dame som jeg dessverre aldri ble kjæreste med. Men hun likte meg og gitaren min. Mange gode minner - mye John Denver (sorry alle metallica-folk her på forumet :P ) Det er nå rart med det - damene kommer og går - men gitarene består.... ;)

Link to comment
Share on other sites

En liten kommentarpå det "lawsuit"- begrepet- det er ingen gitarserie, eller merke som Ibanez brukte. Det står fryktelig mye rart rundt på nettet om det der. Veldig mye stemmer ikke.

Litt oppklaring på det der med "Lawsuit"- det er ikke et merke, det er faktisk bare bløff, trolig laget av E-bayere som vil hva mer for gitarene sine..

I 1977 leverte Gibson inn en stevning av Ibanez USA, et firma eid av Hosino Gakki, en japansk gitarfabrikk,

Det mye omtalte søksmålet ble det aldri noe av, allerede i 1976 forandret Ibanez på fasongen på headstocken på Gibson- kopiene sine. Ironisk nok lignet headstocken voldsomt på Guild sin..

Derfor var stevningen grunnløs når den ble levert. Den omhandlet bruken av "open book"- headstocken, og intet annet.

Historien til "Ibanez USA" er enkel. En kar som heter Harry Rosenblum startet en liten musikkforretning som het Medley Music. Han hadde problemer med å få tak i varer, og ansatte to tyskere til å lage gitarer. De lagde fine håndlagde instrumenter, ElGer guitars, oppkalt etter barna til Harry. Det var ikke nok. Ventetiden på en Martin, for eksempel, på den tiden var tre år. Han tok derfor kontakt med Hosino Gakki og fikk de til å produsere OEM- gitarer. Fra rundt 1965 til 1970 ble Elgergitarene laget på HG- fabrikken. Etter hvert (1971) kjøpte Hosino Gakki Elger guitars. De brukte navnet "Ibanez", et spansk gitarfirma de hadde kjøpt opp, da japanske varer ikke var så in etter andre verdenskrig, og de ville ha et navn som ikke var japansk- klingende. Det var altså dette selskapet som i 76 ble stevnet.

Kvaliteten på Ibanezgitarer økte voldsomt ut over søttitallet, og de sluttet helt med kopiene i 1978.

Medley gutiars eksisterte fram til 2008, da sønnen til Harry, Gerson, la ned butikken.

Et sted som forteller mer om disse greiene på engelsk, her er det ikke masse svada og feilinformasjon:

http://proguitarshop.com/andyscorner/the-lawsuit-era

Takker for info og link til side om emnet. Alltid godt å være i kontakt med folk som vet hva de skriver om (deg altså) og som kan linke meg videre på jakt etter flere facts om gitaren. Nå begynner gitar-mappa å bli ganske rikholdig, og det liker jeg godt.... :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.