Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Resonator gitar / dobro


Erkny

Anbefalte innlegg

Hei morsomt at flere her inne spiller resonator/Dobro!

Helt enig :)

... og enda triveligere at flere musikkstiler er representert her.

Når du nevner bluegrass & Jerry Douglas, så tenker jeg naturligvis square neck, lap posisjon, slide-stål og hard åpen-G stemming (G-B-D-G-B-D).

Det kan gi kjempelåter - jeg tenker umiddelbart på Union Station og f.ex. 'Man of Constant Sorrow' fra filmen 'O Brother, Where Art Thou'.

Når vi tidligere i tråden nevnte Robert Johnson & round neck, så tenker jeg normal gitar posisjon, bottle-neck rør og åpen-D stemming (D-A-D-F-A-D) eller jukse åpen-G (D-G-D-G-B-D).

Gir naturligvis også kjempelåter som Johnsons egne: 'Ramblin on my Mind', 'Dust my Broom' & 'Crossroad Blues'. Men jeg vil også anbefale interesserte i å prøve noen låter fra lista til Lindley & Cooder, som f.ex: 'Mercury Blues' & 'Jesus on the Mainline'.

Resonator er, rett & slett, kjempeinstrument(er) for kjempemusikk !

Blir inspirert til litt klimpring bare av å skrive dette :)

____

GAu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar seg mot ett år gammel tråd, ser jeg. Men temaet er jo like aktuelt, i det minste for oss som snuser på resonatorer ... :)

Hva ble det til med deg?

Noen erfaringer å dele?

:)

Hei.

Endte opp med å kjøpe en Epiphone Hound Dog roundneck, etter tips i denne tråden. Hadde en NGD tråd på den.. Kan ikke si annet enn at jeg ble meget fornøyd med denne, og jeg spiller mye på den. Har ikke spilt på så mange dobroer at jeg har et godt sammenligningsgrunnlag i forhold til lyd ...etc... Men den holder seg nå stemt og låter bra - hva mer kan man ønske? Ganske basic gitar egentlig, helt strippet for gloss og bling-bling. Synes nesten det er en sjarm i seg selv. Var helt greit satt opp fra leverandør, med strengehøyde tilpasset kombinasjon av slide og fingerspill - har strenget den opp med 13` strenger. (bronze phosphore)

Holder meg i åpen G, D og E på slide, men den kan fint stemmes normalt og brukes "konvensjonelt". Har mikket den opp med en vanlig vokalmikk ca 10 cm fra "felgen" når jeg har brukt den i samspill med andre, og den har holdt titt i miksen med vanlig akkustisk gitar og piano. Vurderer fra tid til annen å anskaffe en mer forseggjort modell, men i grunnen så holder denne til mitt bruk. Skal bruke den på nok en opptreden om halvannen uke, da sammen med gitar og el-bass.

For meg har denne vært en fin "entry level" dobro, og kan anbefale den :)

Neste dobro-kjøp blir nok en square-neck eller tricone (hvis det blir..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nei, har ikke testet Gretsch sine, men en Boxcar squareneck var oppe til vurdering. Valgte en Hound Dog da jeg har en formening om lyd og kvalitet på denne fra før. Ser ikke helt vekk fra at jeg flytter pickupen fra deluxen over i roundnecken min - får se hvor fin lyden er kontra å mikke den opp. Brukte en instrumentmikk på puben i helga (sm-57..?), og fikk god tilbakemelding på lyden. Men det tinger at jeg må stå dønn i ro hele tiden, så jeg har bestilt en liten kondensatormikk til å klype fast i gitaren som jeg skal prøve.

Broder`n har en Gretsch Honeydipper som han er veldig fornøyd med. Gleder meg til å tafse på den neste gang jeg er over fjellet på besøk ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk nok en gang for en Hound Dog, men det ble en deluxe denne gangen-med pickup.

Hvis Hound Dog Deluxe er som tidligere, må du være klar over at den Fishman pick-upen de er utstyrt med er en passiv type (uten preamp). Signalnivået ut er derfor veldig svakt, og du trenger fort en extern forforsterker eller evt en akustisk combo med innebygd forforsterker.

Jeg har som regel brukt min Dobro med ett av følgende oppsett:

  • Dobro --> extern preamp (Behringer Tube Mic200) --> mixebord
  • Dobro --> Kustom Sienna30 combo --> mikrofon (Sennheiser e609) --> mixebord

Begge deler fungerer bra (tilfredsstillendende lyd), Sienna-løsningen gir naturligvis mer å drasse på -_-

Finnes sikkert dyrere og mer eksklusive løsninger også, antageligvis med enda bedre lyd. Fishman sjøl har jo preamper i bl a Pro-Eq og Aura seriene.

Men dette er altså noe å begynne å tenke på med en gang ;)

____

GAu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fishman kom med en ny stolmikk spesialutvikla for spiderbridge for et par år siden, i stedet for den vesle piezoen som sitter på konen. Fishman Nashville Series Resophonic Pickup heter den. De har også en Jerry Douglas Signature Series Aura Imaging Pedal preamp. Denne komboen er brukt av Douglas himself, så den holder mål. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å bruke en Zoom A3 fremover, da den funker både som pre-amp og har mic input med phantom power. Har brukt en G3 til nå, og den er forsåvidt helt okei til akkustisk gitar, men A3 har litt mer dedikerte funksjoner. Deluxe Hound Dog blir fortsatt levert med passiv pickup ja, så en pre-amp blir nødvendig hvis jeg plugger den i. Men sånn i børjan kommer nok squarenecken helst til å bli hørt hjemme i kjellerstua. Så får vi se hvordan det utvikler seg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fishman kom med en ny stolmikk spesialutvikla for spiderbridge for et par år siden, i stedet for den vesle piezoen som sitter på konen. Fishman Nashville Series Resophonic Pickup heter den. De har også en Jerry Douglas Signature Series Aura Imaging Pedal preamp. Denne komboen er brukt av Douglas himself, så den holder mål. :D

Jag har en Smith & Young model 11 med en sån 'Fishman Nashville Pickup' og en 'Jerry Douglas preamp' !

Virker som en kule ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da var squareneck dobroen i min besittelse. Nå gjenstår det bare å lære seg til med den.. :-/

Ble levert med særdeles røtne strenger, men har just strenget den opp med Elixir 16-56. Ikke testet den med amp ennå.

iPad-bilde:

post-9004-0-97147300-1401026126_thumb.jp

(Opp-ned bilde... Blir av en eller annen grunn alltid opp-ned når jeg laster opp fra iPaden...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin. Jeg må komme ordentlig i gang med squareneck'en min selv. Litt teit å kjøpe tilbake noe man solgte for noen år tilbake - fordi den aldri ble brukt - for så å la den stå ubrukt. Er ikke motiverende nok å spille alene / til backingtracks, så får finne noen frender som vil spille bluegrass på lavt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin. Jeg må komme ordentlig i gang med squareneck'en min selv. Litt teit å kjøpe tilbake noe man solgte for noen år tilbake - fordi den aldri ble brukt - for så å la den stå ubrukt. Er ikke motiverende nok å spille alene / til backingtracks, så får finne noen frender som vil spille bluegrass på lavt nivå.

Hepp ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin. Jeg må komme ordentlig i gang med squareneck'en min selv. Litt teit å kjøpe tilbake noe man solgte for noen år tilbake - fordi den aldri ble brukt - for så å la den stå ubrukt. Er ikke motiverende nok å spille alene / til backingtracks, så får finne noen frender som vil spille bluegrass på lavt nivå.

Ja, det er kanskje litt "ensomt" å spille på squareneck uten samspill/ backingtracks -sånnsett er en roundneck bedre. Tenker å ta den med på neste øving og se hva jeg får ut av det. Det er dog en noget uvant måte å spille gitar på, selv om slide-prinsippet på mange måter er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.