Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Resonator gitar / dobro


Erkny

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt lyst på en resonator gitar da jeg liker lyden av disse, og sonderer terrenget litt. Sålangt har jeg landet sånn halvveis på en Fender FR50. Ser at Morgan også har flere i samme prisleiet. Er det noen som har erfaring/ annen viten om disse gitarene?

Er det andre alternativer som er verdt å få med seg? ( i prisleiet rundt 3000,-)

For å spesifisere litt mer hva jeg ser etter: Roundneck. Pickup ikke nødvendig. skal brukes til slide, type Robert Johnson etc... (Uten sammenligning forøvrig....)

På forhånd takk!

Mvh

Erkny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Kan en Gibson Hound Dog være interessant: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=730575&artno=194423 ?

Har en lignende sjøl, Hound Dog DeLuxe, men tror at bortimot eneste forskjellen er en Fishman resonator piezo pickup.

Er temmelig fornøyd med min (pris / ytelse). Glimrende lyd, særlig når stemt i åpen D :)

Løp & kjøp ?

beste hilsen,

______

GAu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa de rimeligere sakene til Fender og Morgan, og synes de er tungspilte og har så som så lyd. Men så fant jeg en Høfner Resonator, og den var både lett å spille på, responsiv og hadde veldig fin og balansert lyd.

http://www.hofner-guitars.com/classical-acoustic-guitars/resonator-guitars.html

Den koster ca 6 lapper her til lands, men er noen hakk opp i kvalitet fra Fender/ Morgan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa de rimeligere sakene til Fender og Morgan, og synes de er tungspilte og har så som så lyd. Men så fant jeg en Høfner Resonator, og den var både lett å spille på, responsiv og hadde veldig fin og balansert lyd.

http://www.hofner-guitars.com/classical-acoustic-guitars/resonator-guitars.html

Den koster ca 6 lapper her til lands, men er noen hakk opp i kvalitet fra Fender/ Morgan.

Blir vel litt i overkant prismessig i denne omgang, men tviler ikke på at den er bedre enn en "billig" Fender eller Morgan. Kan hende at en slik blir mer aktuell i neste omgang...?

Men takker for tipset:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du faen ikke at en av mine elever (vet ikke hvem ennå) klarte å knekke halen på min Hohner resonator.

Jeg er sikker på at dette var et uhell, men dog, det er min gitar lånt ut i studio til elever.

Bruddet er forøvrig pent og rent, og lar seg lett reparere av en gitarmaker, og jeg satser på at skolen betasler reparasjonen.

Men, trist lell :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett holdt meg til D og G tuning på dreadnoughten min når jeg spiller slide på den, men siden den brukes til mye type visesang etc i selskap, nattasang o.l så har jeg satt på den 10'ere for behagets skyld. Så for meg å ha litt mer tykkelse på en gitar som var mer dedikert til slide, men ikke tykkere enn at det lar seg gjøre med litt småfretting inn i mellom slidinga. Bare nysgjerrig på hva folk bruker egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Morgan resonator. Trenger å tynne ut, så hvis du er villig til å betale "vettug" pris for den, og ikke "dagens bruktmarkedpris", sånn litt mer enn det man får en god loff for, kan jeg overveie å selge den. Må jeg selge den for 20-30% av nypris, kan det være. Gitaren er brukt, men veldig pen. Send meg en PM hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Har min Hound Dog stort sett stemt i åpen-D, og har et medium sett på den (013 - 056). Synes det gir en fin trade-off mellom lyd og fingerslitasje.

Stemmer av og til regulært (E - e) med disse også, men det gjør ondt etter ei stund.

Kanskje bedre å bruke et lettere sett (012 - 053) om du tenker å spille med litt bending :)

slide on !

_____

GAu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 11 months later...

Hei morsomt at flere her inne spiller resonator/Dobro! selv har jeg en Dean Dobro (rn) som jeg kjøpte for ca 10 år siden.. fikk instalert mikrofon i den også, og det funka ok. Har brukt den lit i studio og til noe folkemusikk prosjekter. Men bruker den mest til hobbybruk, fordi jeg liker bluegrass og er stor fan av Jerry Douglas!! stealgitarist Paul Franklin er også en inspirasjonskilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.