Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Prebens AX84 Rørforsterkerprosjekt.


Anbefalte innlegg

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alle!

Motstandere er ikke så kritiske. Men jeg velger å bruke metallfilmmotstandere på alt jeg bygger, for mindre støy og mer stabilitet.

Dioder er ganske standard ting, noen tåler litt mer enn andre osv. I

På chassis, potmeteree, brytere og jacks, så har jeg valgt å bruke ting av ordentlig kvalitet. Ampen vil få en mer solid utførelse. I ax84 ampen brukte jeg alpha potmetere. Veldig gode, støy/sprakfri og har en deilig dreiemotstand. At du bruker gode kabler er viktig. (skjermet fra input til inngangstrinnet) jeg brukte #22gauge kabler i denne, selvom det holder plenty med de strømmene som går i ampen, ville jeg brukt #20 eller #18 gauge kabler i neste forsterker. De er litt tjukkere og er letter å få lagt der du vil ha de, pluss at det ser penere ut.

Men det viktigste er jo hvordan du bygger den. Jeg brukte veldig mye tid på å få layout for chassis og kretskort så godt som perfekt, og det lønner seg. Det ser mye bedre ut, og du vil få mye mindre feilsøking. (Ikke noe feilsøking for min del)

Vær spesiellt obs på jordinga. Bruk stjernejord prinsippet, og pass på hvor du fører kritiske kabler. Og kontroll sjekk at alt du gjør blir og er riktig.

Som dere sikkert skjønner er jeg ferdig med ampen (dvs det elektroniske, kabinett og matchende høytalerkabinett blir sommerprosjekt) Mer info og rapport kommer fortløpende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På elfa kan du kjøpe motstander som funker (den tyen Dunlop bla. bruker).

Ellers anbefaler jeg Spraque Orangedrop Kondensatorere. Disse fåes i alle varianter fra www.thetubrstore.com

Brytere etc. kan fåes fra elfa, samme med pot's.

Men andre steder å skjekke ut er:

www.smallbearelec.com

www.radioshack.com

www.mouser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte delene fra alle mulige steder.

Hammond trafoer + chassis fra edgard audio i sverige

En del av komponentene og litt smågreier fra www.mojotone.com

www.demostenes.no

www.elfa.se/no

Alpha pots fra http://www.audio-tech.no/

Dette var veldig plagsomt egentlig, tok lang tid før jeg hadde alle komponentene, siden det ble bestillt fra så mange forskjellige steder. Og mye unødvendige penger i frakt.

Har du tenkt til å bygge denne P1 forsterkerenen, eller high octane ampen som også er på www.ax84.com??

Gjør deg selv en stor tjeneste, fordi nå kan du kjøpe komponentene til disse ampene som kit, med alt du trenger av komponenter fra http://dobermanamps.com/

Det skal være bra deler, jeg ser at det er nesten de samme delene som jeg har brukt, og du sparer MYEMYEMYE penger på å kjøpe det fra et sted. 175 dollar for P1 modellen (den jeg har bygget) er ikke penger i forhold til det jeg har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger opp noen bilder.

Synes ampen ble bra. Layouten til komponentene ble bra. Kretskortet ble bra.

Wiringa ble ok. Selv om jeg har prøvd å gjøre alt mest mulig planlagt, så har det skjedd noen små(veldig små) uventede ting, som du ser først når du skrur det sammen, men det har jeg lært av nå. Veldig lærerikt å bygge denne.

Som dere ser så er den jo ikke ferdig, som en vanlig amp. Jeg skal bygge kabinett til den og et matchende kabinett til høytalerne jeg skal bruke med den. Også skal jeg lage et profft faceplate, så ikke forvent dere å se de labelsene i lang evighet :P

(Trykk på bildene for noe større bilder)

Sheriff1s.jpg

Frontpanel og topp. Fra venstre forran: Input og "Normal/Fat" switch, en liten mod jeg satt inn, Kontroller for; Gain, diskant, mellomtone, bass, og mastervolume. Standby switch, power switch og lampe.

Det lille røret er preamprøret(12ax7) og det litt større er et EL84 rør, som er utgangsrøret. Trafoen t. v bak er utgangstrafoen, en hammond 125ESE og powertrafoen er den med svart innkapsling, Hammond 396EX (Ehm mener det i allefall :P)

Sheriff2s.jpg

IEC mains kontakt for 230V vekselspenning. Sikringsholder. Høytaler utgang, og switch som velger mellom 4ohm, 8ohm og 16ohm utgangsimpedans.

Sheriff3s.jpg

Sånn ser den ut innvendig. Helt OK, men hadde gjort ting litt anderledes på neste amp. Jeg hadde plassert kretskortet noe mer sentrert, og rørsokklene lenger ut mot kanten av chassiset. (Nå står rørsokklene under kretskortet) Skulle egentlig ha terminaler/eksterne lodddeøyer på kretskortet, men det ble det ikke noe av, og det fører til at det er litt kronglete å få ut kretskortet hvis du skal gjøre om noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har nå prøvd å forstørre og kikke nøye på bilde... jeg klarer jo ikk å se hele kretsen på kortet ditt...er det sånn clas oh. tusj og etse kit?...og denne high/low bryteren din...hvor har du koblet inn i kretsen.

er litt i tvil om jeg skal kjøre kretskort eller om jeg skal slike thermal lugs.....hva anbefalser for best lyd?

Gleder meg til lønna kommer så jeg får betillt deler... men hva skal jeg bygge den inn i? En kompis har forelsått gammel brødrister....Andre som har ideer?....

Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå prøvd å forstørre og kikke nøye på bilde... jeg klarer jo ikk å se hele kretsen på kortet ditt...er det sånn clas oh. tusj og etse kit?...og denne high/low bryteren din...hvor har du koblet inn i kretsen.

er litt i tvil om jeg skal kjøre kretskort eller om jeg skal slike thermal lugs.....hva anbefalser for best lyd?

Gleder meg til lønna kommer så jeg får betillt deler... men hva skal jeg bygge den inn i? En kompis har forelsått gammel brødrister....Andre som har ideer?....

Sverre

Kjøp fra dobermanamps.com og spander på 20$ på eyletboard. (Sånn som gammle rørforsterkere og boutique amper bruker. Absolutt det mest ryddige og solide måten du kan bygge kretsen på.

Vet ikke om jeg vil anbefale PCB til en så "enkel" krets. Det er MYE enklere å komble på et sånt eyletboard enn å lage et kretskort. For ikke å snakke om når du vil modifisere noe. Hvis jeg skal forandre på kretsen må jeg lage et nytt kretskort.

Anngående lydmessige forksjeller på PCB(printet circuit board, kretskort) og PTP wiring (point to point, eller på et eyletboard) så er helt klart PTP bedre lydmessig og kvalitets/driftsikker enn ett peavey pcb som kosta en maskin i taiwan 5sek å lage.

Men hvis du legger tid i å designe et bra kretskort, og produserer dette på en proff måte, skal det ikke være noe ulempe. Soldano bruker høykvalitets kretskort. De fleste andre boutiqu produsentene bruker PTP, men meste for retro/vintage greia, pluss at det er basic gammle kretser.

Jeg kan forklare hvor den fat/normal moden er satt hen, men er litt opptatt av å teste en ny amp som akkurat har kommet i hus :)

I'll be back

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå prøvd å forstørre og kikke nøye på bilde... jeg klarer jo ikk å se hele kretsen på kortet ditt...er det sånn clas oh. tusj og etse kit?...og denne high/low bryteren din...hvor har du koblet inn i kretsen.

Vel det er samme prinsippet.

1) Du må overføre et mønster til kortet(eventuellt tegne med spesialtusj)

2) Fremkalle

3) Etse

Jeg valgte å designe et mønster på PC, og overføre dette til kortet ved å belyse kortet når et transparent ark med mønsteret på ligger på toppen.

Så å fremkalle dette, etse, fortinne.

På skolen har vi en bormaskin som er vi kan koble til en cad-drill fil, slik at den borrer hullene først. Men dette trengs absolutt ikke til et slik kort. Skaff deg en dremel multi hvis du ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så innlegget ditt på ax84 forumet...får mye skryt der. Har mulighet for å få gjort det proft av en kompis som jobber i firma som lager PCB. Så du har ikke mulighet for å legge ut en print screen av PCBen du lagde bare for å gjøre det hele litt enklere for meg?

hvor i kretsen la du inn bryteren i kretsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få PCB mønsteret mitt, men jeg vil gjerne modifisere den litt før du får den. Også må du finne ut hvordan du skal terminere ledningene.

Send meg en PM, så skal jeg se om jeg kan mekke software til å gjøre noen forandringer. PCB'n er skreddersydd hvordan jeg ville ha ampen, så det er ikke sikkert at du vil ha den lik.

Hvis du ser på http://195.178.239.50/ax84/media/ax84_m227.txt så har de listet opp en del mods som er vanlig på P1.

Mastervolume moden er rimelig grei, og absolutt anbefalt.

Bryteren min bytter fra normal Rev11 skjema i posisjon 1, og i posisjon 2 så kobler den ut R13, og bytter ut R9 til en lavere verdi.

(Denne modden har jeg lagt inn på PCB'n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

deilige saker.

må nesten legge inn den moden.....blir nesten litt sugen på å legge inn bryter for kobble ut c5 for å få en litt dyper tone som det står i artikkelen.

Ser virkelig frem til 8 timer på båt slik at jeg kan skissere kabinettet og kretser osv.... sendt deg en pm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.