Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Prebens AX84 Rørforsterkerprosjekt.


Anbefalte innlegg

Hallais people.

Jeg må bare meddele at det faktisk er fremgang i forsterkerbyggingen min.

Det er en Rørforsterker fra DIY siden www.ax84.com, modell P1, som er en singleend forsterker med ett el84 rør i sluttrinnet, og ett ECC83 i preampen. En ganske enkel forsterker som kommer til å yte rundt 7watt, noe som er ideelt for en rørforsterker hjemme.

Jeg kommer med en mer fullverdig rapport når prosjektet er ferdig. Mulig jeg lager et lite sammendrag av hvordan jeg bygde den.

Det har gått noen måneder med deleinnkjøp og litt småteori før jul, og i den siste tiden har jeg jobbet en del med å lage et PCB(kretskort)-design, og et layout for plassering av deler på chassiet.

(Det her er et skoleprosjekt, så jeg har egentlig bare brukt 2timer pr uke +/-)

Nå har jeg endelig boret opp chassiet(Mangler hull til euro-plugg, og pilot light, men det kommer. Måtte bare montere de fleste yttre delene og se hvordan det så ut, og her har der det:

1L.jpg

Her er et lite bildet hvor jeg har festet layouten(av papir) til chassiet. Skal man ha det nøyaktig, så er det på layouten en må begynne.

2L.jpg

Her er chassiet (nesten)ferdig boret og punchet. (Brukte punch til hullene til rørsoklene og kondensatoren som er montert på chassiet. De aller fleste delene er montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fett da!

Dette er noe jeg garantert skal prøve meg på når jeg blir litt eldre.

Hvor mye penger puttet du i potten for dette?

Og skal du bruke den som kabinett eller skal du ha lage en combo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalt for de som har litt sans for mekking, og prøver å finne ut hvordan ting fungerer. En bør ha litt tålmodighet og sans for presisjon. (ikke at jeg er perfekt innenfor noen av de områdene)

Skal bygge den inn i et toppkabinett, og jeg har tre veldig bra Weber 10" elementer. Så til sommeren blir det litt snekkring. (mest sannsynlig en topp og ett 1x10" kabinett og ett 2x10" kabinett)

Jo.. penger. Har ærlig talt ikke helt orden der. Det ligger en haug kviteringer i mappa mi, men har ikke satt opp noe regnskap. (og eneste som står i budsjettet er at det skal satset på kvalitetsdeler)

EDIT:

Chassiet og trafoer kom på en 1500kr fra sverige (dette er de dyreste delene)

Jeg antar at jeg har brukt litt over 4000 til nå. Men nå kom noen av komponenten i poser av 100stk feks, og jeg kanskje brukte bare ett par)

Husk at det er kanskje noen verktøy du må kjøpe også. Nå er jeg heldig og har en alt jeg trenger, pluss en svææær maskinhall med mye stort boreverktøy og saks og slikt på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hmm, gammelt men hvem bryr seg...:P

Greia med lydklippene er at ingen av disse ampene blir like. Type kondiser og trafoer har som regel mye mer å si enn hva de fleste folk tror. HVis en konsekvent bruker Sprague Orange Drop caps (som forøvrig sitter i alle Mesa, CAE, Skrydstrup, Marshall) så vil det låte anderledes om en bestillte masse kondiser på måfå fra ELFA eller Radioshack...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har ikke brukt mye tid på det prosjektet her i det siste, så det går litt smått. Men jeg er straks ferdig til å fyre opp, skal bare koble sammen litt innvendig.

Dere skal få rapport snart.

(Kabinett til toppen og høytalerene blir et sommerprosjekt, pga tid og økonomi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.