Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spille inn min første låt, trenger tips!


Anbefalte innlegg

Heisann!

Har nå laget ferdig min aller første fullstendige sang.

Sangen er ganske inspirert av Rise against, så skulle gjærne hatt en lyd som minner litt om lyden i sangen "Injection". Jeg har prøvd å ta opp med mic og min Peavey Classic 30, men det blir liksom ikke helt den lyden jeg hadde forestillt meg.

Så her kommer spørsmålet!

Vet dere om noen gode gratis forsterker simulator programmer og programmer til å programmere trommer?
Jeg har lastet ned gratis verjsonen til GuitarRig 5 og synes den fungerte veldig bra, men den avsluttet etter 30 minutter og etter jeg hadde spilt inn litt, tullet den opp alt sammen...

Så lastet jeg ned demo versjonen til POD farm. Det kunne man bruke så lenge man ville, men det hørtes rett og slett helt... ja, ikke bra ut i mine ører. Likte ingen av lydene som var der. Akkurat nå sparer jeg til en Gibson, så jeg kan ikke bruke penger på det, så hvis dere vet om noen bra, gratise programmer ville jeg satt pris på alle tips :)

Endret av Magnus_SB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du finner det interessant: Send meg adressen din på PM, så skal du få Guitar Rig 4 LE av meg. Den har riktignok ikke det hele utvalget av forsterkere og effekter, siden det er en lightversjon, men dette kan du oppgradere til fullversjon av 5'ern senere for en betydelig lavere sum enn å kjøpe ny fullversjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du huske på at EQ'en kan gjøre underverker. Husk at det også kan funke med overdrive/saturation inne i DAW'en. Men som de ofte sier - shit in, shit out.

Hva trommene angår, kommer det an på hva du er ute etter. Det du KAN gjøre, er å laste ned et samplebibliotek med trommesamples som passer til musikkstilen, og legge det inn i samplere, for så å spille inn midinotene på et keyboard el.l.. Riktignok kommer det ALDRI til å bli så bra som å ta opp akustiske trommer i et profesjonelt studio... Du kan f.eks prøve Superior Drummer eller drumkit from hell, men dette er ikke gjort på en kveld :) lykke til!

Endret av matt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips. Jeg kjenner en som er ganske god på trommer, og han har ett fint Tama Rockstar sett, men hverken jeg eller han har micer til å ta opp trommer. Hva tror dere ville blitt best av å ha programmerte trommer, og ta opp ekte trommer med en mic som ikke er helt egnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Trommer", "en mikrofon" og "bra opptak" er tre begreper som faktisk ikke går i hop.

Jeg kjenner flere som jobber som lydteknikere, og en gang spurte jeg en ganske sliten kar av sorten hva han hadde gjort den dagen. Svaret var "I dag har vi jobbet med å mikke opp et trommesett". Det var da mer enn 8 timers jobb for en som lever av det..

Sånn til å begynne med, så bruk juksetrommer, eller kjøp ferdige trommespor for en slikk og en ingenting fra Will Jones. Han er kjempegrei å handle med, og sporene hans er verdt hver en krone.

http://forum.gitarnorge.no/user/10789-beat-poet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss en til basstromma = tre. :P

EDIT: Ser nå at basstrommemikken ikke er i bruk, men det var jo altfor lite basstromme på det opptaket til at det skal kunne funke når man legger på andre ting...

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker fint med kick og to overheads. (Sett at man har et bra rom. Man recorder ikke et trommesett, man recorder lyden av rommet med et trommesett i)

Mindre kjente band som Zeppelin og Beatles har benyttet det på mange skiver.

Samme med denne låta:

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger vel kanskje ikke nevnes, men å ta opp trommer med tre mikke krever også at trommesettet i seg selv låter bra. Det er naturligvis viktig om man mikker alle trommene også, men man har da likevel mulighet til å tweake lyden litt mer. Evt. trigge / sample.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Når det gjelder forsterkersimulering, kan du sjekke ut www.acmebargig.com - De har noe gratis VST forsterkere (uten cab), samt head-case suit'en som er noe mer omfattende, men VELDIG billig sammenlignet med feks Guitar Rig, Amplitube osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Trommer", "en mikrofon" og "bra opptak" er tre begreper som faktisk ikke går i hop.

Jeg kjenner flere som jobber som lydteknikere, og en gang spurte jeg en ganske sliten kar av sorten hva han hadde gjort den dagen. Svaret var "I dag har vi jobbet med å mikke opp et trommesett". Det var da mer enn 8 timers jobb for en som lever av det..

Sånn til å begynne med, så bruk juksetrommer, eller kjøp ferdige trommespor for en slikk og en ingenting fra Will Jones. Han er kjempegrei å handle med, og sporene hans er verdt hver en krone.

http://forum.gitarnorge.no/user/10789-beat-poet/

Kommer da helt ann på hvilken trommelyd man skal ha..

Bruker man Glyn John mic-teknikken får man dekket et helt trommesett med 3 mikker, og kan close-mice det man eventuelt føler man må fremheve litt..

Det varierer jo med stilen bandet spiller i da..

Vi brukte sjøl Glyn John i går, adda i tillegg skarp top, bunn og en trykksonemic i basstromme fordi vi spiller tyngre ting, og vi fikk ferdig en miks og en kjapp master på 15 - 16 timer.

Tror det er Glyn Johns-teknikken oystein også refererer til, og den funker FJELL.

Sluttresultat;

https://soundcloud.com/kurt-caparison/skambankt-dynasti-tribute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.