Web Analytics
Jump to content

Spille inn min første låt, trenger tips!


Recommended Posts

Heisann!

Har nå laget ferdig min aller første fullstendige sang.

Sangen er ganske inspirert av Rise against, så skulle gjærne hatt en lyd som minner litt om lyden i sangen "Injection". Jeg har prøvd å ta opp med mic og min Peavey Classic 30, men det blir liksom ikke helt den lyden jeg hadde forestillt meg.

Så her kommer spørsmålet!

Vet dere om noen gode gratis forsterker simulator programmer og programmer til å programmere trommer?
Jeg har lastet ned gratis verjsonen til GuitarRig 5 og synes den fungerte veldig bra, men den avsluttet etter 30 minutter og etter jeg hadde spilt inn litt, tullet den opp alt sammen...

Så lastet jeg ned demo versjonen til POD farm. Det kunne man bruke så lenge man ville, men det hørtes rett og slett helt... ja, ikke bra ut i mine ører. Likte ingen av lydene som var der. Akkurat nå sparer jeg til en Gibson, så jeg kan ikke bruke penger på det, så hvis dere vet om noen bra, gratise programmer ville jeg satt pris på alle tips :)

Edited by Magnus_SB
Link to comment
Share on other sites

Dersom du finner det interessant: Send meg adressen din på PM, så skal du få Guitar Rig 4 LE av meg. Den har riktignok ikke det hele utvalget av forsterkere og effekter, siden det er en lightversjon, men dette kan du oppgradere til fullversjon av 5'ern senere for en betydelig lavere sum enn å kjøpe ny fullversjon.

Link to comment
Share on other sites

Nå må du huske på at EQ'en kan gjøre underverker. Husk at det også kan funke med overdrive/saturation inne i DAW'en. Men som de ofte sier - shit in, shit out.

Hva trommene angår, kommer det an på hva du er ute etter. Det du KAN gjøre, er å laste ned et samplebibliotek med trommesamples som passer til musikkstilen, og legge det inn i samplere, for så å spille inn midinotene på et keyboard el.l.. Riktignok kommer det ALDRI til å bli så bra som å ta opp akustiske trommer i et profesjonelt studio... Du kan f.eks prøve Superior Drummer eller drumkit from hell, men dette er ikke gjort på en kveld :) lykke til!

Edited by matt
Link to comment
Share on other sites

takk for tips. Jeg kjenner en som er ganske god på trommer, og han har ett fint Tama Rockstar sett, men hverken jeg eller han har micer til å ta opp trommer. Hva tror dere ville blitt best av å ha programmerte trommer, og ta opp ekte trommer med en mic som ikke er helt egnet?

Link to comment
Share on other sites

"Trommer", "en mikrofon" og "bra opptak" er tre begreper som faktisk ikke går i hop.

Jeg kjenner flere som jobber som lydteknikere, og en gang spurte jeg en ganske sliten kar av sorten hva han hadde gjort den dagen. Svaret var "I dag har vi jobbet med å mikke opp et trommesett". Det var da mer enn 8 timers jobb for en som lever av det..

Sånn til å begynne med, så bruk juksetrommer, eller kjøp ferdige trommespor for en slikk og en ingenting fra Will Jones. Han er kjempegrei å handle med, og sporene hans er verdt hver en krone.

http://forum.gitarnorge.no/user/10789-beat-poet/

Link to comment
Share on other sites

"Trommer", "en mikrofon" og "bra opptak" er tre begreper som faktisk ikke går i hop.

Men det må sies at man kan få et godt resultat med to mikrofoner. Hvis du søker på youtube så finner du sikkert noen gode tips.

Kan anbefale denne:

Link to comment
Share on other sites

Pluss en til basstromma = tre. :P

EDIT: Ser nå at basstrommemikken ikke er i bruk, men det var jo altfor lite basstromme på det opptaket til at det skal kunne funke når man legger på andre ting...

Edited by Aphelion
Link to comment
Share on other sites

Funker fint med kick og to overheads. (Sett at man har et bra rom. Man recorder ikke et trommesett, man recorder lyden av rommet med et trommesett i)

Mindre kjente band som Zeppelin og Beatles har benyttet det på mange skiver.

Samme med denne låta:

Edited by oystein1988
Link to comment
Share on other sites

Det trenger vel kanskje ikke nevnes, men å ta opp trommer med tre mikke krever også at trommesettet i seg selv låter bra. Det er naturligvis viktig om man mikker alle trommene også, men man har da likevel mulighet til å tweake lyden litt mer. Evt. trigge / sample.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Når det gjelder forsterkersimulering, kan du sjekke ut www.acmebargig.com - De har noe gratis VST forsterkere (uten cab), samt head-case suit'en som er noe mer omfattende, men VELDIG billig sammenlignet med feks Guitar Rig, Amplitube osv.

Link to comment
Share on other sites

"Trommer", "en mikrofon" og "bra opptak" er tre begreper som faktisk ikke går i hop.

Jeg kjenner flere som jobber som lydteknikere, og en gang spurte jeg en ganske sliten kar av sorten hva han hadde gjort den dagen. Svaret var "I dag har vi jobbet med å mikke opp et trommesett". Det var da mer enn 8 timers jobb for en som lever av det..

Sånn til å begynne med, så bruk juksetrommer, eller kjøp ferdige trommespor for en slikk og en ingenting fra Will Jones. Han er kjempegrei å handle med, og sporene hans er verdt hver en krone.

http://forum.gitarnorge.no/user/10789-beat-poet/

Kommer da helt ann på hvilken trommelyd man skal ha..

Bruker man Glyn John mic-teknikken får man dekket et helt trommesett med 3 mikker, og kan close-mice det man eventuelt føler man må fremheve litt..

Det varierer jo med stilen bandet spiller i da..

Vi brukte sjøl Glyn John i går, adda i tillegg skarp top, bunn og en trykksonemic i basstromme fordi vi spiller tyngre ting, og vi fikk ferdig en miks og en kjapp master på 15 - 16 timer.

Tror det er Glyn Johns-teknikken oystein også refererer til, og den funker FJELL.

Sluttresultat;

https://soundcloud.com/kurt-caparison/skambankt-dynasti-tribute

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Det @CastorFiber sa. Forskjellene mellom merker som produseres på tilsynelatende samme fabrikker eller i samme land er som oftest to ting: Kvaliteten på delene som brukes, og hvor nøyaktig kvalitetskontrollen er. Generelt er det null poeng i å basere en avgjørelse på hvilken fabrikk et instrument produseres i.   Når det gjelder Morgan generelt så er det vanskelig å si noe objektivt om hva et instrument er verdt, men jeg har testet en del Morgan gjennom årene, og eid minst én Morgan-gitar, og kvaliteten er slett ikke verst, spesielt i nyere tid. Jeg vil ikke personlig sammenligne dem med Harley Benton i alle fall. Så hvis det ikke absolutt må stå Fender eller Gibson på headstock tror jeg de er vel verdt en kikk. Det beste er selvsagt å teste før du kjøper, men de fleste nettbutikker har gode returordninger (som oftest 30 dager fri retur), så risikoen er liten uansett.
    • Hey, Jeg har ikke all verdens erfaring med Morgan gitarer.. men kjøpte nylig en Morgan på Finn av typen "Morgan W420SE". En Parlor-størrelse gitar. Jeg har aldri eid en Morgan-gitar før men har alltid hatt litt fordommer mot de (billig Kina-gitarer  ) Men denne gitaren viste seg å være en fantastisk gitar. Prøver fortsatt å finne ut litt mer om den, men det ser ut til at den er heltre både topp, sider og bunn hvorav sider og bunn er av Mahogny og toppen virker å være gran. Lyden jeg får av denne gitaren er også helt fantastisk både tilkoblet og ikke. Klarer ikke finne tilsvarende den jeg har noe som helst sted så den kan virke å være spesiallaget på noe vis, hvilket ville forklare den høye kvaliteten den virker å ha. Men dersom noen er ute etter en god Morgan vil jeg anbefale denne: https://gitarsenteret.no/morgan-w-420-se.html  
    • Nå skal ikke jeg legge ut noe som helst om min erfaring med Morgan gitarer. Det jeg har noe erfaring med, er at hvis man skal få produsert gitarer i Kina, så er det veldig viktig med "styring fra mottakerlandet", og gjerne også kontroll av varene. Jeg har ikke noe grunnlag til å si noe om kinesiske produsenter på bred skala, men har snakket og hørt erfaring fra flere med slik erfaring, både når det gjelder instrumenter og andre varer. Produsenter av varer i østen har fra tid til annen et litt annet syn på når "man har gjort en god nok jobb", og hva som er akseptable snarveier for å oppfylle produksjon- og kvalitetsmål. Dette er det faktisk skrevet tykke bøker om. Jeg regner med at grunnen til at Morgan har en høyere pris, er at de legger mer penger i å administrere og kontrollere produksjon og vare. Dette er for all del ikke noen fasit, bare min mening.
    • Hei!  Er det noen der ute som har en formening om hva en Gibson SG Standard fra 1971 kan være verdt? Den har et reparert halsbrudd, originale bånd, stemmeskruer, vibrolaen er erstattet med en stop tailpiece, PAF mikker, og er godt brukt.  Mvh Mats
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.