Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammelt mic-preamp prosjekt er vekket til liv igjen :-)


Anbefalte innlegg

Endelig har jeg fått guts til å fortsette på et DIY-prosjekt jeg drev med for 10 år siden.
Det er en to kanals rør-preamp beregnet for studiobruk, med egen kompressor på hver kanal. Grunnen til at prosjektet den gang strandet, var at jeg ikke kunne ha power i samme boks som preampene pga brum, og jeg manglet egnet boks til poweret.

Det har ligget i kjelleren fullt brukelig, helt til jeg i helgen tok en opprydding, og vred mitt hode 90grader, og der stod en boks som passet perfekt til poweret.

Da var det bare å gå i gang etter endt undervisning i dag å skille ut preampen og poweret i hver sin boks. Dette funker bare nydelig, med kompressorer og mulighet for litt røroverdrive på vokal.

Denne er bygget etter mitt hode, men med de mest proffe delene, som Lundahl Transformers, polypropylen kondensatorer osv. Der jeg imidlertid har jukset, er i driveren til kompressoren. Her er det brukt IC´er og transistorer, men disse er bare med på å styre nivået til det rørbaserte signalet.

Som dere vil se av noen av de vedlagte bildene finnes det ekstra moduler og front slik at jeg har til å lage en til……. NEI!!!! Jeg skal ikke selge, men kanskje utvide med en modul til, da jeg regnet meg fram til at poweret klarer å levere til to doble preamps.

post-7643-0-43302100-1366222133_thumb.jp

post-7643-0-15880200-1366222150_thumb.jp

post-7643-0-66427300-1366222170_thumb.jp

post-7643-0-35713000-1366222191_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har jeg fått guts til å fortsette på et DIY-prosjekt jeg drev med for 10 år siden.

Det er en to kanals rør-preamp beregnet for studiobruk, med egen kompressor på hver kanal. Grunnen til at prosjektet den gang strandet, var at jeg ikke kunne ha power i samme boks som preampene pga brum, og jeg manglet egnet boks til poweret.

Det har ligget i kjelleren fullt brukelig, helt til jeg i helgen tok en opprydding, og vred mitt hode 90grader, og der stod en boks som passet perfekt til poweret.

Da var det bare å gå i gang etter endt undervisning i dag å skille ut preampen og poweret i hver sin boks. Dette funker bare nydelig, med kompressorer og mulighet for litt røroverdrive på vokal.

Denne er bygget etter mitt hode, men med de mest proffe delene, som Lundahl Transformers, polypropylen kondensatorer osv. Der jeg imidlertid har jukset, er i driveren til kompressoren. Her er det brukt IC´er og transistorer, men disse er bare med på å styre nivået til det rørbaserte signalet.

Som dere vil se av noen av de vedlagte bildene finnes det ekstra moduler og front slik at jeg har til å lage en til……. NEI!!!! Jeg skal ikke selge, men kanskje utvide med en modul til, da jeg regnet meg fram til at poweret klarer å levere til to doble preamps.

Veldig fint! Bra jobba

Jeg trenger en tilsvarende "skuff" for mitt prosjekt. Hvor får jeg tak i materiale som du har brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint! Bra jobba

Jeg trenger en tilsvarende "skuff" for mitt prosjekt. Hvor får jeg tak i materiale som du har brukt?

Bokser og komponenter var i sin tid kjøpt hos ELFA. Audiotransformatorer ble kjøpt hos Lundahl Transformers (noe av det mest Hi End du kan få tak på).

Kretskortene lagde jeg selv på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en liten test av den i studio i dag. Hadde ikke mye bra materiale å jobbe med, dvs. bare en gutt som kunne si how how how osv.

Men den låt veldig fint, kompressor tok av de største peakene osv.

Kunne kanskje gitt den litt mer pre-gain, da den ikke overstyret. Skal prøve med ei jente som kan trøkke til litt, før jeg endrer noe.

Phantom power funket, -20dB demping funket, phase invert funket, og hi-pass 50/100Hz filter funket.

Det jeg ikke fikk testet ordentlig var skikkelig vokal sang. Først da får jeg vite hvordan kompresssor og gain funker.

Får en skikkelig test til uka. Skal "misbruke" ei 17år gammel jente som synger himmelsk et par timer, til å dra ut noen skikkelige resultater.

JA, en rørpreamp i studio har gitt meg best resultater på damestemmer.

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.