Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Favorittbassist


Bugbass

Anbefalte innlegg

Mange å ta av og så mange stiler. Akkurat nå om dagen har jeg mest sans for bassistene som er en del av et band og som bærer bandet enn å være så himla virtuose, og jeg føler i den forbindelse for å nevne Pino Palladino som ikke gjør show-off med mindre det er en naturlig del av bandet og låtarrangementet, og ellers har ultrastødige og likevel varierte bassganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange å ta av og så mange stiler. Akkurat nå om dagen har jeg mest sans for bassistene som er en del av et band og som bærer bandet enn å være så himla virtuose, og jeg føler i den forbindelse for å nevne Pino Palladino som ikke gjør show-off med mindre det er en naturlig del av bandet og låtarrangementet, og ellers har ultrastødige og likevel varierte bassganger.

Pino er fet, men jeg må fremdeles klage litt på ham i The Who.. Galskapen til Entwistle mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pino Palladino idag. :)

Edit: sarge beat me to it! :P

Pino spiller sykt bra, men har ikke helt sansen for lyden hans.. P-basser for meg låter bare så likt hverandre, og lyden blir så udefinert. Skulle gjerne likt å høre han med en jazz bass! Han har så mange kule fills som burde blitt hørt bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pino spiller sykt bra, men har ikke helt sansen for lyden hans.. P-basser for meg låter bare så likt hverandre, og lyden blir så udefinert. Skulle gjerne likt å høre han med en jazz bass! Han har så mange kule fills som burde blitt hørt bedre

Sjekk i så fall ut fretless-bassingen hans fra 80-tallet.

Ellers er noe av det jeg liker nettopp at han har et tydelig bevisst forhold til samspill uten de store egotrippene. Mange (og ikke bare bassister) har mye å lære der.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pino spiller sykt bra, men har ikke helt sansen for lyden hans.. P-basser for meg låter bare så likt hverandre, og lyden blir så udefinert. Skulle gjerne likt å høre han med en jazz bass! Han har så mange kule fills som burde blitt hørt bedre

Ikke sleng dritt om P bassen, den kan være plenty deffinert den.. Har selv brukt P bass med alt fra myk pop til Melodisk Death Metal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sleng dritt om P bassen, den kan være plenty deffinert den.. Har selv brukt P bass med alt fra myk pop til Melodisk Death Metal.

Ja, jeg tror slett ikke alt av lydvalg kan tilskrives bassen. Det er mange innstillinger på f.eks. amp, pedaler, strenger, pickups og knotter på bassen som påvirker lyden.

Jeg synes faktisk at min Cort (!) bass er veldig fleksibel (2 bøkkere, mastervolum, balanse, aktiv 2-bånds EQ og aktiv/passiv switch). Den gjør ikke alt like bra, men den kommer nær veldig mye de lydsignaturene jeg søker. Har ikke noen P-bass, men tror ut fra det jeg har hørt av den og om den at den har plenty av definisjon til å trenge gjennom i miks. Om han ikke stikker seg fram, så er det fordi bandet og produsentene ønsker lydbildet slik, tror jeg, eller han har skrudd seg bevisst til den signaturen han ønsker.

Selv kunne jeg tenkt meg å prøve en J/P-bass (altså en P-bass med J-pickup i bridge posisjon og pickupvelger/blend control).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pino er fet, men jeg må fremdeles klage litt på ham i The Who.. Galskapen til Entwistle mangler.

Jeg tror ikke de har hyra Pino for at han skal kopiere Entwisle...ingen kan vel kanskje det. Det er sikkert å banne i kirka å si det, men jeg synes ikke alt Entwistle gjorde var like bra heller.

Men jeg var kanskje litt overrasket over valget av bassist jeg også, en pop/jazz/r&b bassist i et rockeband...Hva med Billy Sheenan? :)

Endret av Bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk mer bass "helter" enn gitar helter. På toppen på lista står uten tvil Nick Beggs. Sann karakter, likendes fyr, bra vokal og roen på Chapman Stick. Helt sjef.

Andre på toppen er: John Myung,Tony Levin,Guy Pratt, Colin Edwin og Marcus Miller.

Endret av Microdomus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.