Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innøving av sang


The Euphor

Anbefalte innlegg

Da er det snart konfirmasjon i familien, og jeg har fått beskjed om å spille en låt. Konfirmasjonen er om litt mindre enn tre uker, og låta er for meg relativt ukjent. Har hørt den før, men aldri spilt eller lagt merke til den. Låta det er snakk om er "De nære ting".

Jeg må lære meg å spille og synge den - dette blir ikke "den gule sangen" i allsang, men jeg blir syngende og spillende solist.

OK, første steg var å finne låta på YouTube. Fant tre versjoner der, disse tre:

Trond Granlund -

Anne Grete Preus -

KeSera -

Av de tre valgte jeg å basere meg på Trond Granlunds versjon.

Teksten var grei å finne

Ditt sinn monne flyve så vide omkring.
Det er som du glemmer de nære ting.
Det er som du aldri en time har fred.
Du lengter bestandig et annet sted.

Du syns dine dager er usle og grå.
Hva er det du søker ? Hva tenker du på ?
Når aldri du unner deg rast eller ro,
Kan ingenting vokse, og intet gro.

Gå inn i din stue, hvor liten den er,
Så rommer den noe ditt hjerte har kjær.
På ropet i skogen skal ingen få svar.
Finn veien tilbake til det du har.

Den lykke du søker bak blånende fjell,
-kan hende du alltid har eiet den selv.
Du skal ikke jage i hvileløs ring,
Men lære deg å elske de nære ting.

Deretter må jeg finne akkorder til denne låta. Jeg begynte med å spille med til Granlund på YouTube. G dur passer også min stemme helt greit. Dette er det første jeg kom opp med. Én akkord per halvnote (Ditt sinn monne flyve så vide omkring etc.)

|-3-3-3-3-----0-2-||-3-3-3-3-5-3-1-1-||-4-4-4-4-5-4-2-2-||-5-4-2-0-5-5-2-0-||---------3-3-0---||-----------------|

Bryr meg på nåværende tidspunkt ikke noe om rytmikken i fingerspill eller plekteranslag, vil først finne akkorder som passer.

Etter kort tid finner jeg ut at selv om disse akkordene klinger fint, så blir de for pyntende for en akustisk gitar.

http://www.facebook.com/photo.php?v=10151316857316534

Dette er de akkordene jeg har så langt. Beklager shreddeøks og gamle strenger, men alt av byttestrengverktøy ble med i gigbag inn til en gitartekniker. :) Så langt er det kun en akkord jeg er ubestemt på, og det er B eller Bm før C | Cm. Begge passer, og jeg føler vel egentlig at selv om Bm passer bedre teoretisk, så er B med på å gjøre "nedturen" til Cm mer dramatisk. Store ord for en liten gutt...

Teksten har jeg så langt skrevet ned på et lite ark. Jeg tror jeg vil lære den kjappere om jeg skriver den, og ikke bare pugge fra et skjermbilde.

Nuvel, skal prøve å oppdatere denne dersom jeg finner ut noe lurt.

Innspill er det lov å komme med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pussig at du ikke har vært borti denne før. Det er en gammel sliter, som jeg har spilt mange ganger. Som regel har jeg deltatt frivillig og motvillig uten å si noe om det, eller fått betalt.

Dette er jo 40-tallsgenerasjonens "Lys og varme". Teksten er skrevet av Arne Paasche Aasen, og melodi av for min foreldregenasjons godt kjente Kurt Foss og Reidar Bøe.

Utrolig slitsom tersharmonering og snurrig uttale på alt som er, men på den tid var de veldig populære

Her er originalen- https://dl.dropboxusercontent.com/u/20817/Lirekassen%2003%20-%2005%29%20Kurt%20Foss%20%26%20Reidar%20B%C3%B8e%20-%20De%20n%C3%A6re%20ting%201951.mp3

Trond Granlund sin versjon er nærmest. Bruk den. AGP sin versjon er jo "kunstnerisk", men det er ikke slik folk er vant til å høre den.

Får du med en til å gaule tersen, blir det enda "finere". :)

Send meg en PM hvis du vil ha fila.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips som har kommet her. Denne tråden gikk rett og slett direkte vest. Hadde planer om oppfølging av både gode og dårlige valg - hvor da toneart og andre ting kunne blitt et tema. Nå ble det til at jeg fikk spørsmål om å spille i begravelse/minnestund i mellomtiden, noe jeg pent takket ja til. Da ble det nye låter og litt annet å tenke på. Merkelig, jeg har ikke spilt ute blant folk på flere år. Og når jeg først skal spille får jeg to oppdrag etter hverandre.

Har nå spilt på minnestunden, og er én erfaring rikere. Stol ikke på at du kan alt av tekst og akkorder uten jukselapp. Jeg snubla et par ganger, noe som nok skyldtes talene som ble holdt rett før jeg skulle spille. Heldigvis hadde jeg jukselapp, så det ble ikke noen krise - fikk godt skussmål, men føler selv at det kunne vært bedre.

Om noen har lyst til å gjøre en utredning på en låt som skal øves inn, la ikke noe stoppe dere! Del rundhåndet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.