Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ingen lyd i amp etter DIYprosjekt


Anbefalte innlegg

Hei!

Får ikke liv i ene ampen min (vox vt40+) etter et mislykket moddeprosjekt. Saken er den at jeg skulle bygge den om slik at jeg kunne bruke den som kabinett, så jeg borret to hull på baksiden hvor jeg satte inn jacks, en til elementet og en fra ledningen som tidligere gikk til elementet. Planen var da å plugge høytalerkabel mellom disse når jeg skulle bruke den som orginalt, og ved behov koble annen amp til "kabinettdelen".

For de som ikke kjenner til disse ampene er det rør i effektforsterkeren(?) i disse, jeg lurer nå på om det er noe irreversibelt (for dyrt å fikse) som har skjedd her, eller om det er noe som lar seg fikse for en billig penge. Symptomene er altså ingen lyd, lysene på preampdelen virker, den virker når jeg bruker headsetutgangen, røret i effektdelen gløder.

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å lodde sammen kabelen igjen, hvis det ikke er slik at forsterkeren har tatt skade. Etter det jeg vet, skal man ikke bruke en rørforsterker uten at man har en høyttaler koblet til.

Ellers er det jo svært ofte en bryter på en chassisjack, slik at det hadde holdt med en utgang. En slik lask du har lagt opp til er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har loddet sammen slik at ledningene går til elementet som før, men får fortsatt ikke lyd i den. Er redd den har blitt forsøkt brukt uten høytaler godt nok koblet til. Hva kan ha skjedd? Er det opprettelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hva slags jacksutganger du har brukt ville jeg trippelsjekket disse. Hvis du har bruk sånne som har bryter - typisk sånne svarte plastikk med fire bein (mono) eller seks bein (stereo). Det er fort gjort å kople til feil sett med bein slik at kontakten til disse brytes når en jack settes inn. Snakker av erfaring her.

Dersom du bruker jackutgang med bryter kan du også klare deg med bare en utgang, koplet slik at signalet går til innebygget høyttaler når det ikke er noen jack plugget inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene røret i denne ampen er et 12AX7 preamprør, og den viktigste jobben det gjør er å være synlig for brukeren, gløde og lyse.

Takk gud for dyktige salgs- og markedsavdelinger! Hva skulle vi gjort uten disse.

For å reparere ampen kan du gjøre det motsatte av hva du gjorde for å ødelegge den. Koble alt tilbake slik det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene røret i denne ampen er et 12AX7 preamprør, og den viktigste jobben det gjør er å være synlig for brukeren, gløde og lyse.

Njah. Det var en lettvint konklusjon, synes jeg. Rør har harmoniske forvrengningskomponenter som er heldigere for lyden enn det som er vanlig i solid state.

Nå vel. Dersom det kun er rør i preamp-delen, så er det ikke farlig å ha på forsterkeren uten last (høyttaler) på utgangen. At hodetelefon fungerer tyder også på at røret er bra.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har koblet tilbake til slik det var uten at det ble noe bedre. Tenkte å gi faen i ampen og heller bygge et kabinett da det var det jeg trengte når jeg holdt på med dette, er i full gang med ikea rast-cab nå, bilde kommer i tråden som var oppe tidligere her :) takk for svar da!

Denne tråden

http://forum.gitarnorge.no/topic/50062-jensen-ut-av-skapet-ikea-gammel-skjorte-kabinett/?hl=rast

Endret av Rivar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke funnet koplingsskjema for forsterkeren, men ut fra noen kommentarer på et forum (med alle de forbehold det medfører som kilde) så sitter det kun ett rør i denne forsterkeren, og det er et 12ax7 preamprør som sitter etter headphone out i kretsen, og 12ax7 røret forer et solid-state slutttrinn.

Ut fra dette har jeg vanskelig for å se at røret skal ta skade av at forsterkeren kjøres uten høyttaler (siden det sitter solid state greier mellom røret og høyttaleren). Men dersom du har foret høyttaleren med et signal fra en annen forsterker uten at høyttaleren er koplet fra VT40+'en tror jeg at det kan være skadelig for solid-state sluttrinnet (jeg sier *tror*, for jeg beveger meg her på litt tynnt kompetansemessig grunnlag - jeg er ikke så flink med transistorer ;-) ). Solid state forsterkere er vel heller ikke så lykkelige hvis høyttalerutgangen kortsluttes.

Med mindre du har sluppet forsterkeren i gulvet mens røret var varmt så er rør temmelig hardføre saker, og røret er neppe gåent. Det er i mine øyne mer sannsynlig at (1) noe er koplet feil, eller (2) noe av solid-state elektronikken har tatt kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.