Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Byggetråd preamp og båndmikk


Anbefalte innlegg

Har bygget en god del nips i det siste og ville bare dele dette med dere :)

Først en gitarpreamp:

Dette er the anvil fra musikdings webprojects. Ville ha en stillere måte å øve på samt gjøre primæropptaket på gitar med uten å ha trommer og bass i opptaket.

du6abeqy.jpguvydyma5.jpgyraga8ut.jpg7yqapuva.jpgavenu4yq.jpg

Kitet framstår på siden som noe vanskelig å bygge. Det var det ikke. Eneste å passe på er å lodde nøye på de mange strip-terminalene som brukes for å koble outboard til pcb. Trafo og jacks er enkle å plassere da det følger med sjablon på alt. Utseede skulle være "typisk e-analog" og jeg var godt fornøyd! Brukte hvit hammerlakk for å gjøre fargen helt opak og slitedyktig. However krympet klarlakken så til de grader og dro med deg waterslidene så jeg endte opp med å børste aluminiumet og letraset'e decalene på... Det dro seg til langt på natt før jeg var ferdig å børste, og da klarte jeg selvsagt å stave rhythm rythm.... Fuck.

Låter veldig bra med clean og lead, ikke helt min smak på rhythm-kanalen. Dette er helt klart en metal-preamp. Med redwirez låter det sykt fett!, men med behringers DI med kabsim låter det faktisk enda bedre!

Ribbonmikken :

Jeg satt og leste om sE electronics x1r som jeg også eier, der en kar mente at all elektronikken som er i de ødelegger hele prinsippet med bånsmikker. Det skal jo være puristisk som alt annet. Fant ut at det bare er en ribbonmotor og trafo som trenges for å få lyd! Ribbonmotor er rett og slett bare en stripe ribbonfolie som beveger seg mellom to magneter. Jeg trålet nettet etter deler og fant en ribbontruss (magnet- og båndholder), neodymiumagneter i rett lengde, cinemag trafo, messingrør, båndfolie (2mikrometer tynt!!!) , messingmesh og xlr-hardware. Selve konstruksjonen ble som den måtte være :)a5e3aha8.jpg7ebydu9a.jpgqade2a4e.jpgy2u8a6e6.jpge6umuzub.jpg

Delene kostet omtrent 470kr. Fant en kar på nettet som selger slike kits til nesten doble prisen, og jeg stjal nesten hele konstruksjonsmetoden fra hans how-to. Der var det også en god del tips og triks jeg ikke hadde tenkt på også. Mikken må ha en god preamp for å funke. Dro på med lydkortet først og hadde fantommatingen på, bare for å se at båndet fungerte som en fin sikring inni mikrofonen. Ut og gjøre på nytt!!! Prøvde atter en gang, og slik ser frekvensgangen ut med pink-noise test ahebe9a7.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det der normal frekvensrespons på en mikrofon? Så veldig bratt ut, ganske fort fra -40 dB til -70 db.

Båndmikker ruller av i toppen ja, og det er jo fra 20-20k så det er ikke så ille. Når det er sagt ville nok en proff båndmikk ha en noe flatere respons, men jeg har jo korriger båndet selv samt stukket det opp i båndmotoren for hand (det er SYKT tynt og sliter om man blåser for hardt på det, derav dobbel mesh overalt) så jeg må si meg veldig fornøyd! Fikk testet den på vokal i dag, og den står ikke tilbake for x1r (selv om det ikke er en hi-end ribbon). Veldig varm lyd i den, fikk liksom med "brystkasseklangen" mange mikker ikke får med, men det er jo igrunn typisk med båndmikker siden de trenger mye gain og tar opp i 8-tallsfigur.

Testet den også på gitar, og der opptrår den veldig følsom for dynamikk. Tok opp to spor samtidig, en med akg 414 og en med båndmikken. På den visuelle framstillingen av sporet kan man se stor forskjell mellom disse. Der en akkord blir slått ann (med passe vreng) kan man se et veldig komprimert spor på 414, og tydelige transienter på båndmikken. Skal prøve å få noen klipp av både vokal og gitar opp på soundcloud i neste uke siden jeg glemte å ta med meg minnepennen fra lokalet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må si ifra hvis du bygger bånd mikker til salg. Så slipper jeg gjerne opp til narvik for å handle. Kunne trengt en tur til storbyen :-P

Storbyen ja :) Her bor vi jo som sild i tønner!

Nei, det blir nok ikke noe "produksjon" av disse med det første. Om man regner med timer osv blir det nok oppi 6000 for en eneste mikk. I tillegg vil ingen høres like ut, og de i stykker om de får juling. Det er ikke bare bare å sette nytt bånd i en slik, det er et helvette for å være ærlig :D

Nå skal jeg begynne å bygge på en stereo båndmikk, med to bånd vinklet 45° og to xlr tilkoblinger !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser utrolig morsomt ut det ribbon-prosjektet. Kunne tenke meg å prøve selv.

Kjøpte du alle delene på ett sted, eller måtte du shoppe rundt både her og der?

Du skriver at en ribbon-mikk har 8-talls karakteristikk, videre skriver du om å lagen en dobbel ribbon.

8-talls kar. tar jo opp både forfra og bakfra. Er det da meningen å sette to i retning 90 grader, altså opptak fra alle kanter?

I så tilfelle vil du få en mikk med den berømte Blumlein-karakteristikken, som lager et flott stereobilde.

Det er jo rart, men i dag børstet jeg støv av et 10 år gammelt rørpreamp-prosjekt til mikrofoner.

Grunnen til at det stoppet var at jeg ikke kunne ha power og preamps i samme boks (brum).

Nå fant jeg en boks som passet til poweret og har lagt det bak i bilen for å montere et par DIN-plugger i chassis på jobben i morra.

Da kan jeg overføre power-tilførselen fra poweret til boksen via en MIDI-kabel.

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kjøpt alt via ebay. Jeg kjøpte trafo og folie i en bundle. De hadde mange trafoer å velge mellom, men jeg falt på cinemag da det er en "gammel favoritt". Ellers kjøpte jeg en fot med 1 1/2" messingrør og saget ut hullene med en baufil. Grill i messing er kjøpt på ebay. Truss (den som holder magnetene og båndet) kan man kjøpe ferdig, men det avhenger jo av resten av designet. Min ribbonmotor er bare hold på plass i grillen ved hjelp av skumgummi. Ellers er det bare å google dette, det er ingen heksekunst å få tak i dette. Det kitet jeg nevnte i første post kan kjøpes på rickshaw records e.l, men det fant jeg ut etter at jeg hadde skaffet delene. Kjøper du der, får du sikkert akkurat det du trenger :D Det var her jeg stjal mange ideer!

Ja jeg tenker blumlein, og selvfølgelig 90° ikke 45 som jeg skreiv tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"puste,pese,puste pese" Impressive!

Helt utrolig hva folk gir seg i kast med her på forumet. Selv driver jeg og lager fuglekasser om dagen. Jaja.

Takk , tror jeg. Selv må jeg se på hvert år at mine forsøk på fuglekasser blir ødelagt av monstre som kjøttmeis og ekstremvær som blå himmel. Noe gjør jeg jo feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.