Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor få tak i 1/2" reel to reel tape?


Mills Kaviar

Anbefalte innlegg

Artig at noen flere en meg faktisk har slike. Jeg har en sånn, og flere andre eldre modeller.

Skulle du ikke klare å finne noe tape i Oslo, finnes det tape til salgs på Ebay.

Problemet med taper er at det begynner å bli gamle. Plasten blir sprø, og limet som holder jernbelegget til tapen tørker ut. Strengt tatt skulle man fått tak i fersk tape. Det aner jeg ikke om lages mer.

Jeg har noen få ruller, egentlig ikke mer enn at det er greit å ha dem selv, men skulle letingen din være helt forgjeves, får du skrike, eller rettere sagt sende en PM, så skal jeg se om jeg ikke kan avse en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke studioutstyr. Tåler man båndsuset, var jo lydkvaliteten ikke verst, men som sagt, du må ha fersk tape skal det bli noe vett på det, tror jeg. Jeg hadde ikke egentlig satset på noe slik bruk, så sant du ikke kjører en gjennomført retro-trip på et eller annet prosjekt. Det kunne jo vært morsomt.

En mp3minnepinne med opptaksmulighet til en hundrelapp har nok bedre lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se at flere har interesse for disse. Jeg har så mange båndspillere at jeg har kastet to av dem.

Jeg tok vare på det jeg har av Tandberg, og kastet en Radionette og en Proton, som begge egentlig var produsert av Siemens.

Har vel egentlig da en versjon av alle Tandbergs modeller, men det er vel en 20XX modell jeg tar fram når jeg skal digitalisere gamle bånd.

Min 3300X mangler drivreimer, og jeg vet ikke om jeg gidder å bestille nye.

Men til saken: Jeg ville gått for Ebay. Der vet du i alle fall at du får det. Jeg synes Castor er litt vel mørkemann når han skriver at båndene drøsser fra hverandre.

Jeg har en del gamle bånd som det ikke er noe problem med.

Siste jobben jeg gjorde var å digitalisere et bånd fra 1963. Lydkvaliteten var forstatt overraskende bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født pessimist, og planlegger alltid for at ting går galt.. :)

Det som kanskje ikke kom klart fram, og som jeg har erfaring med i forhold til "gamle dager", er hvor mye båndmateriale som er på lydhodene etter en avspilling av gamle bånd i forhold til hvordan det var i "gamle dager".

Det er ikke noe problem å spille av gamle taper, men det å handle bånd for å bruke en slik spiller aktivt, det er kun for spesielle prosjekter, mener jeg.

Apropos drivreimer, jeg har en Tandbergspiller med defekte reimer. Har fått tips om at man kan kjøpe "o-ringer" i metervare og lime sammen selv med superlim. Man skal ikke kjøpe dyre saker, i denne sammenhengen er den rimeligste kvaliteten mer enn bra nok, og limskjøten blir sterkere.

Hvor hadde du tenkt å bestille reimer hen, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.