Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stemme ned en 12-strenger?


Stagg

Anbefalte innlegg


Har nylig kjøpt en Fender Tim Armstrong Helicat 12 strengers gitar som virker veldig bra. Sjekket den ut på nettet og ser at mange anbefaler å stemme ned en 12-strenger fordi spennet på gitarhalsen blir for stort ved vanlig stemming. Det blir hevdet at halsen kan bøye seg fremover og man kan få "bulk" bak stolen. Noen som har erfaring med 12-strengere og kan gi råd?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, Knewt. Har tenkt akkurat det samme selv - dagens gitarer må jo være bygget slik at de tåler det ekstra spennet. Det var en fyr som la ut en video på YouTube om emnet, og han nevnte noe om at det med for stort spenn, bøyd hals etc var noe som gjaldt rundt 1950-tallet. Verden - og kvaliteten på gitarer - har jo gått fremover siden den gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak som er grunnen til at mange velger å stemme ned en tone, er rett og slett at 12- strengere er tungspilte.

For mange "hobbygitarister" som bruker for lite tid med gitaren, er det veldig tungt å klemme ned akkorder i fire minutter på en slik gitar, for ikke å snakke om hvis man skal spille flere låter på rappen. Det å stemme ned da, gjør at gitaren blir mye lettere å spille på.

Spilte i en periode noen låter sammen med en annen kar der vi brukte en tolvstrenger og en seksstrenger, og der løste vi dette ved å bytte gitar i ny og ne, men det er klart det er grenser for hvor ofte publikum synes det er stilig at man skifter gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir hevdet at halsen kan bøye seg fremover og man kan få "bulk" bak stolen.

Har faktisk hatt dette problemet på en gitar en gang :( Men det er lenge siden:

en 'Di Giorgio' (braziliansk) fra tidlig 70-tall med stor dreadnought kasse og slotted hode. Husker ikke innkjøpspris, men den var ikke så dyr (skoleelev den gangen). Husker den ble kjøpt p.g.a STOR lyd sammenlignet med kompatible modeller, og bred hals. Den hadde strengefestet utformet som et L-beslag nederst på kassen, i overgangen mellom lokk og sarg. Hadde fast stol limt på lokket, men denne hadde bare gjennomgående strenge-hull med ei bru av bein.

Etter noen år oppsto det problemet du beskriver, og gitaren ble gradvis mer tungspilt oppover halsen. Den endte sitt musikalske liv med at overgangen sarg / lokk (ved strengefestet) til slutt kollapset, og reparajonskostnadene ville oversteget antatt gitarverdi.

Har hatt flere 12-strengere siden den gang, og ingen har hatt samme problem (heldigvis). Men de har nok også vært i en noe høyere prisklasse og antageligvis hatt bedre kvalitet. F.ex: 1 stk Ibanez vintage V312 og 1 stk Rickenbacker 360.

Fender er vel en kvalitetsprodusent som vet å unngå slike fadeser som Di Giorgio ;)

beste hilsen,

______

GAu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det man er ferdig med å lage en kassegitar og setter strenger på den, uansett kvalitet, begynner en langsom prosess. Nemlig at naturkreftene forsøker å få sadel og stol til å møtes. En god gitar er laget slik at denne prosessen skal ta så lang tid som mulig, men den pågår hele tiden, så lenge det er strenger i spenn på gitaren.

Slik sett burde man slakke strengene på en gitar når den ikke brukes, men det er mange grunner til at det er veldig upraktisk, ikke minst på 12- strengere, selv om de vil lide av forandringen fortere enn sine slektninger med halvparten av strenger.

Dette er noe man bare må leve med, og når det gjelder kassegitarer, så er det faktisk slik at jo bedre lyd, jo mer er gitaren utsatt for problemet. Det er ikke mulig å "bygge seg vekk" fra problemstillingen, da stor lyd i gitaren og god motstandsdyktighet mot denne prosessen er motsatte ting. Jo bedre gitaren er til å motstå presset, jo spinklere lyd, sånn generelt sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene, folkens! Jeg velger å ikke stemme ned - ikke minst fordi jeg gjerne vil spille sammen med andre og da blir det for tungvint. (Jada, vet det med capo) Desstuten tar det jo utrolig lang tid å stemme 12-strengeren i utgangspunktet. Nå er den fin og nystemt og sånn blir det. Takker igjen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, gage1103 :P Når det gjelder slide, så har jeg ikke kommet lenger enn at jeg har kjøpt en. Er det ikke bottleneck det også heter? Min er fin og blank i metall, men bruke den kan jeg ikke foreløpig. Her er det vel slik at man stemmer gitaren løst i en dur og så slider man opp og ned mens man samtidig picker med disse små plekterne man trer inn på fingrene? Har sett utallige folk som behersker det, og det låter jo flott - både til country, rock og blues. Har spilt gitar i mange år - og det fine er at man stadig kan lære seg noe nytt! :) 12-strenger spilte jeg kun litt da jeg var ung og lovende, men fikk det jo ikke til, dah.... Nå prøver jeg igjen. Øve, øve og atter øve. Strengene sitter tett, må jeg få lov til å antyde. Har akkurat stemt Fenderen og lyden av 12 strenger er jo fyldig, dyp og fin. Så lenge den er stemt rent, vel å merke. Hvis ikke, så er det som å lytte til et jantisjarkorps som har fått litt for liten tid til å forberede seg til 17. mai..... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det blit kalt bottleneck også...spesielt mye gammal blues du finner dette i. Slidespilling på en tolvstrenger er litt vanskeligere enn på seks men du får en helt rå lyd. det er noen artister som utelukkende spiller på denne måten f.eks Ledfoot : http://www.youtube.com/watch?v=NCUKFGZR_Nw

Utrolig inspirerende å høre en som kan 12-strenger så godt som denne fyren! Får jo lyst til øve :) På første videoen roter han litt med valg av gitar - men så sitter låta som den skal. På den andre videoen er han jo bare konge av de 12 strenger. Vakkert. Tusen takk, gage 1103. Henter Fenderen og dropper byturen i kveld.... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.