Web Analytics
Jump to content

Kabler

Recommended Posts

Jeg tenkte å kjøpe meg noen nye kabler og har søkt litt rundt etter gode, men ikke alt for dyre kabler. Det har ikke akkurat hjulpet å søke på nettet, det er mange forskjellige meninger der. Er det noen her som har noen gode tips på gode kabler som ikke koster skjorta.

Jeg tenkte å skaffe både kabler til å ha mellom effekter og kabler fra gitar til effekter/fra effekter til forsterker.
For patchekabler har jeg sett litt på George L og Lavacables sine loddefrie byggesett.
Er det mye å spare på å kjøpe kabler og plugger separat og lage selv?

Jeg har prøvd en hel del kabler bådde på hifi og på gitar,...og må si at det er faktisk meget viktig med gode kabler.

De trenger ikke å være de dyreste nei, men de må være gode. Jeg er mest fornøyd med VOX VAG-19 BK, som er billig og god kabel som gir mye liv, klang og glede til forskjel av en del mye dyrere kabler som jeg har prøvd.

Skulle ønske at VOX kablen finnes i kortere varianter enn 6 m.

Kabelen mellom head og cab er minst like viktig. De grå forsterkerkablene som selges på Riff er helt ellendige og kjedelige at man for hodepine av dem.

Edited by zed

Jeg kan jo lodde, men det tar litt tid. Så det er fristende med loddefrie byggesett.

Bruker du samme kabel til å lage vanlig instrumentkabel?

Nei, jeg bruker Evidence Monorail, kvalitetskabel beregnet for rack og pedalbrett. Tynnere og mindre flexing i den kabelen, kjempefin å jobbe med også.

Brukte vanlig Klotz instrumentkabel før, merka stor forbedring da jeg gikk over til Monorail på patchene.

Loddefritt stoler jeg ikke på, så det blir nok noen timer med loddebolten når jeg skal rigge opp brett nå...

Jeg bruker også EA monorail. Den er litt stiv når jeg driver å skifter ut pedaler hele tiden, men fy faen så lett å jobbe med. Tror ikke jeg har brukt noen annen kabel hvor det går så kjapt å avisolere og lodde på plugger ass. Har endel Belden liggende også og den låter veldig fint den og men helvete for en PITA å avisolere og lodde.