Web Analytics
Jump to content

Rødglødende plater i rør


Recommended Posts

hei folkens

Jeg har en Hughes & Kettner switchblade 100 som har en del merkelige symptomer. Et par minutter etter at jeg slår den på begynner 2 av poweramp rørene (T3 og T4) å gløde VELDIG, dvs at platene inn rørene blir helt rødglødende. Dette pågår ca 30 - 60 sekunder, så begynner de å ha normal "farge". Er dette egentlig normalt? Har ikke sett dette før.

Jeg har målt med voltmeter over bias-testpunkt på hvert rør når dette skjer, og T3 og T4 får hele 300mV mens T5 og T6 har tilnærmet 0mV på testpunktene.

Ampen er kjøpt brukt og jeg vet ikke hvor lenge rørene har stått i, men jeg TROR det er orginale rør og ampen er noen år gammel. Planen var å bytte rør da jeg har hatt litt mye sus og støy i denne ampen. Begynner nå å lure på om det er noe litt mer alvorlig galt med ampen? Kan dette problemet skyldes at det er noe feil på rørene som står i og dette blir utbedret med nye rør?

Tenkte bytte rør og justere bias selv da jeg er elektriker, og biasjustering ser ut til å være en overkommelig prosess på denne typen amp.

Har satt i nye rør i preamp. Type rør i poweramp er EL34.

Noen som har tips og råd å gi til en litt fersk "amp fikler"?:)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Dette kan tyde på at du mangler gitterspenning til røra.

Spenningen du måler over motstandene er spenningsfallet som blir av strømmen som går gjennom rørene. Når du justerer bias justerer du egentlig gitterspenning på rørene. Katodemotstandene er som regel av slik verdi at 1mV tilsvarer 1mA gjennom rørene. Uten at jeg har sjekket hverken datablad for rørene eller skjema på forsterkeren tror jeg dette er alt for høy strøm.

Mål gitterspenningen. Denne skal være negativ i forhold til katoden på rørene, typisk -20 til 30V.

Espen

Link to comment
Share on other sites

Teorien til EspenP virker grei, om at gitterspenningen faller ut.

Siden ting kommer i orden etter en stund kan årsaken kanskje være termisk, ved at pinnene på røret mister kontakt med sokkelen mens ting varmes opp. Det virker dog rart at dette skal skje på to rør samtidig, noe som heller tyder på problem med biasstrømforsyningen.

Deterministisk feilsøkingsliste:

- Mål (og kanskje logg, hvis du har tilgang til Fluke 189/289 fra yrket ditt) spenning på rørenes pinne 3 og 5 under oppstart.

- Flytt rundt på rørene, se om feilen følger rør, eller om den følger sokkel.

- Stramme over rørsokler.

- Sjekk utgangsrør, bytt ved behov.

- Mål kondensatorer i biasforsyning og anodeforsyning, bytt ved behov.

Ikke-deterministisk feilsøkingsliste:

- Bytt alle rør.

- Bytt alle kondensatorer.

- Håp på resultat.

- Hvis ikke: sett ampen inn til service.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Teorien til EspenP virker grei, om at gitterspenningen faller ut.

Siden ting kommer i orden etter en stund kan årsaken kanskje være termisk, ved at pinnene på røret mister kontakt med sokkelen mens ting varmes opp. Det virker dog rart at dette skal skje på to rør samtidig, noe som heller tyder på problem med biasstrømforsyningen.

Deterministisk feilsøkingsliste:

- Mål (og kanskje logg, hvis du har tilgang til Fluke 189/289 fra yrket ditt) spenning på rørenes pinne 3 og 5 under oppstart.

- Flytt rundt på rørene, se om feilen følger rør, eller om den følger sokkel.

- Stramme over rørsokler.

- Sjekk utgangsrør, bytt ved behov.

- Mål kondensatorer i biasforsyning og anodeforsyning, bytt ved behov.

Ikke-deterministisk feilsøkingsliste:

- Bytt alle rør.

- Bytt alle kondensatorer.

- Håp på resultat.

- Hvis ikke: sett ampen inn til service.

Evt. selg dritten! .....og få deg en Fender

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!:)

Tror dere er inne på noe her.

Fikla litt rundt med rørene, og på T4 er det noe feil. Tok ut røret, og der er sokkelen på selve røret ødelagt, dvs. at den var så porøs at den sprakk da jeg tok ut røret. Ser at pinnene er litt koksgrå også, så det kan tyde på varmegang eller korrosjon? Sokkelen på selve ampen ser faktisk ok ut.

Må uansett bytte rør nå, da det uansett er ett som er ødelagt. Har et Elektro Harmonix sett liggende som ikke kosta alt for mye. Setter de inn, justerer og sjekker.

Ligger ikke så mye info ute om anbefalte verdier på spenning, men fant noe her http://www.aidenterprise.com/gwp/TRIAMP_BIAS.pdf

Kan se ut som anbefalt spenning er i sjiktet 25 - 31 mV på bias justering, men bør vel kvalitetssjekke det.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg byttet rør. Jeg fikk ikke samme problem med de to poweramp-rørene, men hvis det skyldes problem med kondensatorer så kan det jo hende de er ladet allerede. Tror jeg venter en stund til alt er utladet og sjekker.

Uansett så legger jeg merke tilet par ting:

- Pin 3 har en spenning på 479 volt, og da burde vel dette tilsi at jeg skal justere bias til ca 31mV når det dreier seg om EL34? (60% av maks effekt på 25W)

- Databladet fra Hughes & Kettner tilsier mellom 25 - 31mV på målepunktene, er ikke de dette litt lavt?

- Ser at det er et gap mellom T6 og øvrige rør i spenning, dvs. hvis jeg justerer potmetret slik at T3 - T5 er på 26mV så er T6 på 31,5mV. Har et matchet rørsett, så burde det ikke være likt på samtlige rør? Var slik på de gamle rørene også.

Spør og graver fælt, men synes dette er interessant å lære:)

Link to comment
Share on other sites

60% er et vilkårlig tall som er tatt fra luften av ukjente internett-"guruer", og deretter spredt rundt som om det var et budskap om Jesus eller lignende. 25W er et tall som kommer fra gamle datablader. Disse tallene trenger ikke fungere for din amp, dine lydpreferanser og dine rør.

Du kan prøvespille ampen mens du justerer rundt 25-31 mV, pluss minus, og så går du for det du synes låter best. Vise menn sier at den beste lyden får man ved å først skru opp til det hele eksploderer, og så skrur man yrlite ned igjen ;) Forøvrig har ulike ampdesignere forskjellige måter å oppnå sine lydpreferanser, for eksempel ved å kjøre deler av preampen varmt og sluttrinnet kaldt, eller omvendt.

Hva er anodespenningen og gitterspenning på hvert utgangsrør når du måler 26mV/31,5mV?

Hva skjer hvis du flytter rundt på rørene, er det alltid T6 som måler høyest? Det kan være ulike toleranser i motstander eller andre feil i kretsen som gjør det, eller kanskje dårlig matchede rør hvis denne høyere målingen flytter på seg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva er anodespenningen og gitterspenning på hvert utgangsrør når du måler 26mV/31,5mV?

Måtte smekke sammen ampen i går ettermiddag da det faktisk var øvingsdag, så jeg fikk ikke sjekket dette. Uansett kan jeg si at det var som å få en spitter ny amp i bruk!

Radikal forskjell i både lyd og ulyd. Ingen sus og støy, ingen brå volumdrop, ingen perioder med sinnsyk feedback....ampen var helt eksemplarisk:) Var nok et stort løft å bytte rør ja;)

Tror alikevel jeg skal få sjekket opp dette med korrekt spenning på bias skikkelig. Kan jo være mer å hente lydmessig her? Tenker det bli mer ampfikling til helga:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Det @CastorFiber sa. Forskjellene mellom merker som produseres på tilsynelatende samme fabrikker eller i samme land er som oftest to ting: Kvaliteten på delene som brukes, og hvor nøyaktig kvalitetskontrollen er. Generelt er det null poeng i å basere en avgjørelse på hvilken fabrikk et instrument produseres i.   Når det gjelder Morgan generelt så er det vanskelig å si noe objektivt om hva et instrument er verdt, men jeg har testet en del Morgan gjennom årene, og eid minst én Morgan-gitar, og kvaliteten er slett ikke verst, spesielt i nyere tid. Jeg vil ikke personlig sammenligne dem med Harley Benton i alle fall. Så hvis det ikke absolutt må stå Fender eller Gibson på headstock tror jeg de er vel verdt en kikk. Det beste er selvsagt å teste før du kjøper, men de fleste nettbutikker har gode returordninger (som oftest 30 dager fri retur), så risikoen er liten uansett.
    • Hey, Jeg har ikke all verdens erfaring med Morgan gitarer.. men kjøpte nylig en Morgan på Finn av typen "Morgan W420SE". En Parlor-størrelse gitar. Jeg har aldri eid en Morgan-gitar før men har alltid hatt litt fordommer mot de (billig Kina-gitarer  ) Men denne gitaren viste seg å være en fantastisk gitar. Prøver fortsatt å finne ut litt mer om den, men det ser ut til at den er heltre både topp, sider og bunn hvorav sider og bunn er av Mahogny og toppen virker å være gran. Lyden jeg får av denne gitaren er også helt fantastisk både tilkoblet og ikke. Klarer ikke finne tilsvarende den jeg har noe som helst sted så den kan virke å være spesiallaget på noe vis, hvilket ville forklare den høye kvaliteten den virker å ha. Men dersom noen er ute etter en god Morgan vil jeg anbefale denne: https://gitarsenteret.no/morgan-w-420-se.html  
    • Nå skal ikke jeg legge ut noe som helst om min erfaring med Morgan gitarer. Det jeg har noe erfaring med, er at hvis man skal få produsert gitarer i Kina, så er det veldig viktig med "styring fra mottakerlandet", og gjerne også kontroll av varene. Jeg har ikke noe grunnlag til å si noe om kinesiske produsenter på bred skala, men har snakket og hørt erfaring fra flere med slik erfaring, både når det gjelder instrumenter og andre varer. Produsenter av varer i østen har fra tid til annen et litt annet syn på når "man har gjort en god nok jobb", og hva som er akseptable snarveier for å oppfylle produksjon- og kvalitetsmål. Dette er det faktisk skrevet tykke bøker om. Jeg regner med at grunnen til at Morgan har en høyere pris, er at de legger mer penger i å administrere og kontrollere produksjon og vare. Dette er for all del ikke noen fasit, bare min mening.
    • Hei!  Er det noen der ute som har en formening om hva en Gibson SG Standard fra 1971 kan være verdt? Den har et reparert halsbrudd, originale bånd, stemmeskruer, vibrolaen er erstattet med en stop tailpiece, PAF mikker, og er godt brukt.  Mvh Mats
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.