Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal ha ny amp, trenger litt veiledning her... (THX10 vs. rør vs. ?)


JRV

Anbefalte innlegg

Hei!

For 6 mnd siden kjøpte jeg en Fender Mustang 2. Den er flott og sånn, men jeg klarer liksom bare ikke å bli helt fortrolig med alle moduleringene og alt det der. Derfor selger jeg den nå (http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40845460 - den ligger også ute på Kjøp/salg-forumet), og tenker å kjøpe en ny amp snart.

Etter å ha kikket litt rundt hadde jeg egentlig bestemt meg for en Yamaha THR10. Den virker fantastisk kul, er liten og portabel, har mange bruksområder og akkurat nok effekter og moduleringer uten at det blir for avansert, samtidig som den har fått mange lovord, både her på forumet og ellers på nettet. Den funker også utmerket som lydkort, og som bærbar høyttaler. Og på toppen av det hele takler den akustisk gitar, så da kan jeg kanskje kvitte meg med enda en amp...

Men så begynte jeg å tenke litt. THR10 koster 2700 kr på Sound1, og det virker ikke som om den er lett å få tak i brukt. Til den prisen kan jeg jo få en skikkelig rør-amp, som f. eks. denne lekre saken: http://www.sound1.com/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=6031 Jeg vet at disse to er helt forskjellige dyr, but still... Selv om jeg liker omtrent alt ved THR10 er det litt irriterende å vite at for den samme prisen kan jeg få en skikkelig rør-amp.

Jeg er i utgangspunktet ute etter en liten, god og billig amp - gjerne med flere bruksmuligheter.

Noen tanker? :-)

Endret av JRV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Hva er behovet ditt? Du sier jo litt om at du ønsker noe litt enklere, men vil du ha noe du kan bruke i øvingssammenheng i band, eller, live, blir THR for veik. Den er laget for hjemmeøving/hjemmeinnspilling. Men er det det du vil ha, tror jeg den er et veldig godt alternativ. Til slikt bruk, blir gjerne en røramp litt i kraftigste laget. Nesten uansett hvor liten den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Den skal i utgangspunktet brukes til hjemmespilling og innspilling av musikk, men det hadde vært greit med muligheten for å kunne jamme litt sammen med en ekstra gitar, en bass etc. Den skal ikke brukes i noen bandsammenheng (as of today), og trenger derfor ikke å overdøve noen trommis akkurat. (Det hadde alltids vært greit å ha muligheten til å bruke ampen med fullt band dersom den muligheten skulle by seg, men det er absolutt ikke en nødvendiget) Jeg spiller for det meste på lavt volum, og vil derfor ha en amp som passer til det. Er Yamahaen verdt penga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg den er sånn sett, men som sagt vil jeg påstå at den begrenser seg til hjemmebruk. Å jamme med en annen gitarist og evt. bassist som jenker seg på volum vil jo gå greit, men heller ikke mer. Jeg har vurdert en selv for å ta med f.eks. på tur og slikt, men foreløpig greier jeg meg med iRig på iPaden, så den er lagt på is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en THR5 for litt siden, og synes den er utmerket til hjemmebruk da jeg i utgangspunktet aldri har likt å spille gjennom headsett. Men jeg ville ikke hatt en slik som eneste amp. Hvis ampen skal brukes til jamming/band så er THR ampene for små enkelt og greit. Den er et supplement - ikke en erstatning for en "skikkelig" forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere svar!

Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor den ikke skal kunne funke som eneste amp for meg? Jeg spiller som regel alene, en sjelden gang med en annen person, og de gangene jeg spiller i bandsammenheng bruker jeg en annen amp som ikke er min egen. Burde jeg ikke klare meg en en THR10 som eneste amp da? Jeg gidder nok ikke å betale 2700 kr for den dersom jeg må ha én amp til. Jeg prøver også å tenke litt langsiktig - om et drøyt år skal jeg tross alt flytte ut, og da er det jo greit å ha en liten og portabel amp.

Hvor høyt går det an å spille med en THR10, egentlig? Jeg regner nesten med at man kan spille høyt nok til at den akustiske gitarlyden fra en elgitar ikke høres? Og i.o.m. at man kan spille akustisk gitar på den må den vel ha et visst volum? Eller er den funksjonen beregnet mest på opptak?

Endret av JRV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tredje amp, er nok ment ifht. til den utøvende gitarist som spiller live og øver med band.

Det er selvsagt ikke noe problem å ha den som eneste amp hvis det ikke er behov for noe annet. Den spiller nok høyt nok til at du vekker de som sover på naborommet hvis det sier noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en THR er midt i blinken for deg. Den spiller høyere enn du skulle tro.....jeg går sjelden eller aldri over 5 når jeg spiller alene.

Bruker min på øving med gutta....phones-utgang rett i PA. Funker veldig bra.

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I band med trommis blir det for spett, men har man PA går det greit å kjøre phones rett i FOH, evt via en DI-boks. Da forutsettes det at man får gitar tilbake i monitor for THR'en blir å betrakte som en ren preamp/effektboks i denne sammenhengen. Sammenliknet med mye annet i samme prisklasse låter THR10 bra, men jeg savner tilkobling for fotbrytere og en expression-pedal. Derfor blir den mest som en kuriositet for meg mht band-bruk hvor det blir mye skifte av patcher. Derimot skinner den i kombinasjon med en JTV-59 Variax gitar til akkompagnement for en vokalgruppe jeg har øvd med den siste tiden.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg ser at 4sound har fått inn "THR-10H". Er dette den samme som THR-10? Den virker helt lik, men koster et par hundre kroner mindre enn på Sound1. Kan ikke finne noe info om det.

Endret av JRV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.