Web Analytics
Jump to content

Skal ha ny amp, trenger litt veiledning her... (THX10 vs. rør vs. ?)


JRV

Recommended Posts

Hei!

For 6 mnd siden kjøpte jeg en Fender Mustang 2. Den er flott og sånn, men jeg klarer liksom bare ikke å bli helt fortrolig med alle moduleringene og alt det der. Derfor selger jeg den nå (http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40845460 - den ligger også ute på Kjøp/salg-forumet), og tenker å kjøpe en ny amp snart.

Etter å ha kikket litt rundt hadde jeg egentlig bestemt meg for en Yamaha THR10. Den virker fantastisk kul, er liten og portabel, har mange bruksområder og akkurat nok effekter og moduleringer uten at det blir for avansert, samtidig som den har fått mange lovord, både her på forumet og ellers på nettet. Den funker også utmerket som lydkort, og som bærbar høyttaler. Og på toppen av det hele takler den akustisk gitar, så da kan jeg kanskje kvitte meg med enda en amp...

Men så begynte jeg å tenke litt. THR10 koster 2700 kr på Sound1, og det virker ikke som om den er lett å få tak i brukt. Til den prisen kan jeg jo få en skikkelig rør-amp, som f. eks. denne lekre saken: http://www.sound1.com/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=6031 Jeg vet at disse to er helt forskjellige dyr, but still... Selv om jeg liker omtrent alt ved THR10 er det litt irriterende å vite at for den samme prisen kan jeg få en skikkelig rør-amp.

Jeg er i utgangspunktet ute etter en liten, god og billig amp - gjerne med flere bruksmuligheter.

Noen tanker? :-)

Edited by JRV
Link to comment
Share on other sites

Tja... Hva er behovet ditt? Du sier jo litt om at du ønsker noe litt enklere, men vil du ha noe du kan bruke i øvingssammenheng i band, eller, live, blir THR for veik. Den er laget for hjemmeøving/hjemmeinnspilling. Men er det det du vil ha, tror jeg den er et veldig godt alternativ. Til slikt bruk, blir gjerne en røramp litt i kraftigste laget. Nesten uansett hvor liten den er.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :) Den skal i utgangspunktet brukes til hjemmespilling og innspilling av musikk, men det hadde vært greit med muligheten for å kunne jamme litt sammen med en ekstra gitar, en bass etc. Den skal ikke brukes i noen bandsammenheng (as of today), og trenger derfor ikke å overdøve noen trommis akkurat. (Det hadde alltids vært greit å ha muligheten til å bruke ampen med fullt band dersom den muligheten skulle by seg, men det er absolutt ikke en nødvendiget) Jeg spiller for det meste på lavt volum, og vil derfor ha en amp som passer til det. Er Yamahaen verdt penga?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det tror jeg den er sånn sett, men som sagt vil jeg påstå at den begrenser seg til hjemmebruk. Å jamme med en annen gitarist og evt. bassist som jenker seg på volum vil jo gå greit, men heller ikke mer. Jeg har vurdert en selv for å ta med f.eks. på tur og slikt, men foreløpig greier jeg meg med iRig på iPaden, så den er lagt på is.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en THR5 for litt siden, og synes den er utmerket til hjemmebruk da jeg i utgangspunktet aldri har likt å spille gjennom headsett. Men jeg ville ikke hatt en slik som eneste amp. Hvis ampen skal brukes til jamming/band så er THR ampene for små enkelt og greit. Den er et supplement - ikke en erstatning for en "skikkelig" forsterker.

Link to comment
Share on other sites

Takk for flere svar!

Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor den ikke skal kunne funke som eneste amp for meg? Jeg spiller som regel alene, en sjelden gang med en annen person, og de gangene jeg spiller i bandsammenheng bruker jeg en annen amp som ikke er min egen. Burde jeg ikke klare meg en en THR10 som eneste amp da? Jeg gidder nok ikke å betale 2700 kr for den dersom jeg må ha én amp til. Jeg prøver også å tenke litt langsiktig - om et drøyt år skal jeg tross alt flytte ut, og da er det jo greit å ha en liten og portabel amp.

Hvor høyt går det an å spille med en THR10, egentlig? Jeg regner nesten med at man kan spille høyt nok til at den akustiske gitarlyden fra en elgitar ikke høres? Og i.o.m. at man kan spille akustisk gitar på den må den vel ha et visst volum? Eller er den funksjonen beregnet mest på opptak?

Edited by JRV
Link to comment
Share on other sites

Den tredje amp, er nok ment ifht. til den utøvende gitarist som spiller live og øver med band.

Det er selvsagt ikke noe problem å ha den som eneste amp hvis det ikke er behov for noe annet. Den spiller nok høyt nok til at du vekker de som sover på naborommet hvis det sier noe.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som en THR er midt i blinken for deg. Den spiller høyere enn du skulle tro.....jeg går sjelden eller aldri over 5 når jeg spiller alene.

Bruker min på øving med gutta....phones-utgang rett i PA. Funker veldig bra.

Edited by Carpal67
Link to comment
Share on other sites

I band med trommis blir det for spett, men har man PA går det greit å kjøre phones rett i FOH, evt via en DI-boks. Da forutsettes det at man får gitar tilbake i monitor for THR'en blir å betrakte som en ren preamp/effektboks i denne sammenhengen. Sammenliknet med mye annet i samme prisklasse låter THR10 bra, men jeg savner tilkobling for fotbrytere og en expression-pedal. Derfor blir den mest som en kuriositet for meg mht band-bruk hvor det blir mye skifte av patcher. Derimot skinner den i kombinasjon med en JTV-59 Variax gitar til akkompagnement for en vokalgruppe jeg har øvd med den siste tiden.

Edited by PerH
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

Jeg ser at 4sound har fått inn "THR-10H". Er dette den samme som THR-10? Den virker helt lik, men koster et par hundre kroner mindre enn på Sound1. Kan ikke finne noe info om det.

Edited by JRV
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Siste aktive tråder

    • Her kan dere høre lyden i gitaren. Jeg spiller uten plekter på en Fender Mustang 2 forsterker    
    • Det @CastorFiber sa. Forskjellene mellom merker som produseres på tilsynelatende samme fabrikker eller i samme land er som oftest to ting: Kvaliteten på delene som brukes, og hvor nøyaktig kvalitetskontrollen er. Generelt er det null poeng i å basere en avgjørelse på hvilken fabrikk et instrument produseres i.   Når det gjelder Morgan generelt så er det vanskelig å si noe objektivt om hva et instrument er verdt, men jeg har testet en del Morgan gjennom årene, og eid minst én Morgan-gitar, og kvaliteten er slett ikke verst, spesielt i nyere tid. Jeg vil ikke personlig sammenligne dem med Harley Benton i alle fall. Så hvis det ikke absolutt må stå Fender eller Gibson på headstock tror jeg de er vel verdt en kikk. Det beste er selvsagt å teste før du kjøper, men de fleste nettbutikker har gode returordninger (som oftest 30 dager fri retur), så risikoen er liten uansett.
    • Hey, Jeg har ikke all verdens erfaring med Morgan gitarer.. men kjøpte nylig en Morgan på Finn av typen "Morgan W420SE". En Parlor-størrelse gitar. Jeg har aldri eid en Morgan-gitar før men har alltid hatt litt fordommer mot de (billig Kina-gitarer  ) Men denne gitaren viste seg å være en fantastisk gitar. Prøver fortsatt å finne ut litt mer om den, men det ser ut til at den er heltre både topp, sider og bunn hvorav sider og bunn er av Mahogny og toppen virker å være gran. Lyden jeg får av denne gitaren er også helt fantastisk både tilkoblet og ikke. Klarer ikke finne tilsvarende den jeg har noe som helst sted så den kan virke å være spesiallaget på noe vis, hvilket ville forklare den høye kvaliteten den virker å ha. Men dersom noen er ute etter en god Morgan vil jeg anbefale denne: https://gitarsenteret.no/morgan-w-420-se.html  
    • Nå skal ikke jeg legge ut noe som helst om min erfaring med Morgan gitarer. Det jeg har noe erfaring med, er at hvis man skal få produsert gitarer i Kina, så er det veldig viktig med "styring fra mottakerlandet", og gjerne også kontroll av varene. Jeg har ikke noe grunnlag til å si noe om kinesiske produsenter på bred skala, men har snakket og hørt erfaring fra flere med slik erfaring, både når det gjelder instrumenter og andre varer. Produsenter av varer i østen har fra tid til annen et litt annet syn på når "man har gjort en god nok jobb", og hva som er akseptable snarveier for å oppfylle produksjon- og kvalitetsmål. Dette er det faktisk skrevet tykke bøker om. Jeg regner med at grunnen til at Morgan har en høyere pris, er at de legger mer penger i å administrere og kontrollere produksjon og vare. Dette er for all del ikke noen fasit, bare min mening.
    • Hei!  Er det noen der ute som har en formening om hva en Gibson SG Standard fra 1971 kan være verdt? Den har et reparert halsbrudd, originale bånd, stemmeskruer, vibrolaen er erstattet med en stop tailpiece, PAF mikker, og er godt brukt.  Mvh Mats
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.