Web Analytics
Jump to content

Strenging av Gibson

space

Recommended Posts

Som jeg var inne på i en annen tråd, som jeg bumpet tilbake fra evigheten, så lurer jeg på dette med strenging av en Gibson Les Paul.

Nå har jeg sett flere eksempler på at folk fører strengene inn forfra, og rundt bridge, som i "wraparound" bridgene i Junior-modellene.

Hva er greia med det? Vil ikke det føre til en mindre vinkel over broen, og dermed mindre sustain?

Se her f.eks:

2edw13c.jpg

Det er heller aldri noen som kommenterer det i trådene der jeg har sett slike. Merkelig...

Edited by space

Jeg gjør dette på gitarer med TOM bru. Poenget beskriver vel Gunnarpåmo ganske greit. I tillegg kjennes faktisk gitaren enda mer lettspilt ut pga. mindre vinkel. At det skal bli mindre sustain av det stemmer vel ikke. Tanken er jo også at mer av strenge-vibrasjonene overføres til treverket da du nå kan (og skal) skru tailpiecen helt ned mot kroppen. Om det egentlig er den helt store forskjellen? Neppe, men man må jo selvfølgelig prøve. :)

Hmm, skal sjekke ut det der nærmere. Ikke det at sustain er et problem for meg i utgangspunktet.

Skal se hvordan vinkelen blir.

Regner med den ikke nærmer seg Jaguar-/Jazzmasterland slik at strengene hopper ut av sporene sine.

Faber har jo noen 3djeparts broer, som gjør at en kan strenge gitaren "vanlig" og likevel kjøre tailpiece'n helt i bunnen.