Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strenging av Gibson


space

Anbefalte innlegg

Som jeg var inne på i en annen tråd, som jeg bumpet tilbake fra evigheten, så lurer jeg på dette med strenging av en Gibson Les Paul.

Nå har jeg sett flere eksempler på at folk fører strengene inn forfra, og rundt bridge, som i "wraparound" bridgene i Junior-modellene.

Hva er greia med det? Vil ikke det føre til en mindre vinkel over broen, og dermed mindre sustain?

Se her f.eks:

2edw13c.jpg

Det er heller aldri noen som kommenterer det i trådene der jeg har sett slike. Merkelig...

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør dette på gitarer med TOM bru. Poenget beskriver vel Gunnarpåmo ganske greit. I tillegg kjennes faktisk gitaren enda mer lettspilt ut pga. mindre vinkel. At det skal bli mindre sustain av det stemmer vel ikke. Tanken er jo også at mer av strenge-vibrasjonene overføres til treverket da du nå kan (og skal) skru tailpiecen helt ned mot kroppen. Om det egentlig er den helt store forskjellen? Neppe, men man må jo selvfølgelig prøve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, skal sjekke ut det der nærmere. Ikke det at sustain er et problem for meg i utgangspunktet.

Skal se hvordan vinkelen blir.

Regner med den ikke nærmer seg Jaguar-/Jazzmasterland slik at strengene hopper ut av sporene sine.

Faber har jo noen 3djeparts broer, som gjør at en kan strenge gitaren "vanlig" og likevel kjøre tailpiece'n helt i bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.