Web Analytics
Jump to content

Lydisolering av studio/øvingsrom i leiligheten

Recommended Posts

Hei. Usikker på om det er riktig å legge denne tråden her, så beklager om den er feil plassert. Skal også prøve å ikke gjøre innlegget for langt.

Jeg har over en lenger periode investert i en del musikkutstry. Alt fra EPS-Ibanez-Strictly7 gitarer/basser til Axe FX-II, fra Amper og Cabs til Tama Trommer, til iMac-Logic pro og studio/opptaksutstyr og mikrofoner. Alt dette har jeg frem til nå hatt etablert hjemme på gutterommet, da jeg er 20 år. Men jeg har nå kommet til det punktet hvor jeg har anskaffet meg egen leilighet. Med omtanke for naboer, som antakelig ikke er like veldig begeistret for metal fra gitarampen og høy blasting på trommetsettet, har jeg kommet frem til at jeg har lyst/er nødt til å lydisolere et/fler av rommene i kjelleren, som skal bli brukt til øvingslokale for meg selv, og bandet mitt. Rommet er stort, omtrent som en stue.

Jeg lurer kort og greit på hvordan man lydisolerer et rom som dette, og får en lydisolasjon på 95-98%. Altså, at man på utsiden kan ha en helt vanslig samtale, og samboeren kan sette på en vask i naborommet.(hah) Hva kan man gjøre selv? --> Er/hvor er det nødvenig med håndtverkere? Og hva vil en eventuell pris på dette ende på? Prisen i seg selv er ikke så farlig, men greit å vite om jeg må sette opp et budsjett på 5000,- eller 100.000,-

Ligger også litt i planene og kanskje bygge opp et ordentlig studio der nede, da jeg har alt av utstyr som trengs. :D

Har lest litt om eggekartonger, men har litt høyere ambisjoner enn så.

Takk for alle eventuelle svar på forhånd! :)

"Drømmekjelleren" heh :P

Budsjett er litt vanskelig å gi siden det finnes forskjellige løsninger på alt, men 50.000 bør rekke inkludert det elektriske. Tak bør være isolert med glava/rockwool minst 15cm med dobbel gips og lydbøyler. Veggene bør være selvstående med dobbel gips isolert med glava/rockwool hold på plass med lydbøyler. Gulvet bør være hevet på knottematter/lydmatter/gummiklosser etc, teppegulv e.l. Dette ville jég gått for, uten at det er noen fasit på noe vis. Det kan godt mulig være billigere og bedre løsninger her. A/V-forumer har ofte slike byggetråder siden hjemmekinogutta er kønig på lydisolering :)

Det er to typer lyddemping: Den ene er for å dempe lyden i forhold til omgivelsene, den andre for å bedre akustikken i rommet. De har veldig lite med hverandre å gjøre, selv om begge ofte er i bruk.

Trådstarter spør primært om demping i forhold til omgivelsene. Det handler altså om å hindre at lyd (vibrasjoner) vandrer ut av rommet. Det skjer gjennom bygningskonstruksjonen og gjennom lufta.

For å dempe lydforplantning i luft må rommet være potte tett. Det betyr tettelister rundt alle dører, evt doble dører, forsegling i alle overganger mellom alle bygningsplater, mellom tak og vegger. Ventilasjon skjer gjerne gjennom "lydfeller" som i prinsipp minner om eksospotta på en bil eller lyddemperen på et skytevåpen.

Når det gjelder bygningskonstruksjonen så bygges gjerne rom i rom, der det indre rommets tak, vegger og gulv kun har kontakt med ytterromets flater gjennom vibrasjonsdempende oppheng og materialer. Flatene i det indre rommet bør være stive og lyddøde, noe som gjerne oppnås med dobbel gips i tak og vegger og flytende gulv med trinnlyddemping og evt med tepper. Man kan også hindre lydovergang til gulv med vibrasjonsdempende materiale mellom det som lager lyd (trommer, høytalere) og gulv.

Lykke til!

Edited by sarge

Jeg var ferdig med mitt studio rett før jul, plassert i 2. etg i en bygård. Jeg har brukt metoden til kristoffereide men brukt lydplater. Gulv; 20 + 10 cm (8" bjelkelag på gummiklosser + 4" bjelkelag på tvers oppå det) Vegger: 2x 10 cm med 2-3 cm luft imellom og tak 15cm. Dobbel gips i gulv, vegger og tak. Det er bygget som et 'rom i rommet' slik at det ikke er fysisk kontakt med det som var 'eksisterende rom'. Lydlekkasje ut er blitt veldig bra. Du kommer langt med 50' hvis du gjør jobben selv. + 10' til doble lyddører. Skal du ha håndtverkere til å gjøre jobben kan du plusse på 100'. Innvendig akkustikk brukte jeg ca 12' på, kjøpte diverse fra Prolyd i Oslo. Mitt problem er lufting/lydlekkasje....det sliter jeg med enda:-)