Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mer Telemaster...


Anbefalte innlegg

img1423sr.jpg

Den første var så gøy å lage at det blir et par kropper til... gran og ask denne gangen. Jeg tar meg nok god tid med disse siden jeg skal ha finere finish, og jeg har heller ikke noe hardware til disse utenom et sett med pickups. Men jeg regner med det blir litt mer effektiv jobbing når jeg gjør to samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Frest ut:

img1454sg.jpg

Kroppen i ask ble tung, den ligger på 2840g nå. Jeg tar bort noen gram der jeg kan, har tatt kroppen ned til 40mm tykkelse og frest ut under kanten på bridgepickup og kontrollene. Avrundingsfresen og konturene vil også hjelpe en del. Til sammenligning er den andre kroppen 2040g.

img1455sb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe gammel "quartersawn" mahogny som hadde vært perfekt til bolt-on hals, og noen steinharde eikeplanker til gripebrett, så jeg har tenkt tanken :-) Foreløpig har jeg en hals på vei til den ene i alle fall, men får se om jeg prøver meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke båndsag, og stikksaga begynte å spytte ut blader, så akkurat grovsaginga tok litt tid med manuelt verktøy denne gangen. Men vanligvis går det kjapt når man setter i gang, kanskje en halvtime med el. stikksag, mye kortere med båndsag, og jeg vil tippe at fresearbeidet til nå har tatt rundt 90 minutter effektivt arbeid pr. kropp. Mye lengre i praksis med mitt totale rot :)

Med gode fresemaler er store deler av jobben rett fram og det trengs veldig lite manuell tilpasning etterpå. Men jeg merker at jeg blir mer effektiv jo mer jeg holder på, lærer meg bedre freseteknikk og finner mye tips og triks fra andre på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt avrunding og konturer på begge nå, sånn gjør jeg konturene:

img1456sn.jpg

Markerer grovt med blyant først, så lager jeg mange kutt med saga.

img1457s.jpg

Så knekker jeg bare av bitene med et hoggjern.

img1458sx.jpg

Tar det groveste med rasp og bruker eksentersliper med veldig grovt papir (40-80) på resten.

img1459su.jpg

På framsiden bruker jeg stort sett samme metode, men fant ut at en liten høvel var helt genial her i stedet for rasp.

img1462sm.jpg

Hot diggety dang! Deler kom på døra i dag allerede! Så vanvittig mye mindre venting og irritasjon når jeg kan bruke DHL i stedet for Posten. Kjøpte halsen fra EYGuitars etter å ha lest noen ganske positive tilbakemeldinger og prisen ($71 med gratis frakt!) var så jeg kunne ta meg råd til det. Litt gul i finishen men ser ellers helt kurant ut, fin medium-C profil. Electrosockets og "ferrules" kom i StewMac-pakka, så nå kan jeg starte med siste del av drilling også.

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har en god Skil båndsliper, men den begynte med rare lyder og litt gnister og røyk. Den må nok få en grundig overhaling eller en verdig begravelse. Men armkonturen på framsiden gikk så det suste med høvel og jeg har veldig god kontroll med den. Det tar nok litt lengre tid, men lager mye mindre støy og støv. En annen fordel med håndverktøy er at jeg hører babycallen også :)

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den ene ferdig pusset ned med 320-papir, så med scotchbrite-duk:

post-5847-0-88095600-1367335007_thumb.jp

Og baksiden:

post-5847-0-44773600-1367335101_thumb.jp

Jeg er ikke helt fornøyd med strengehullene bare så det er sagt, men det få gå for denne gang. Begge drillene jeg kan ha i stativ er slarkne i lagrene så boret vandrer hit og dit. Det ser helt OK ut på den andre kroppen av en eller annen grunn. Snart på tide med skikkelig søyledrill.

Men da er det veldig snart på tide med finish, tenker denne skal få svart spritbeis og enten Danish Oil eller Tru-Oil uten porefylling.

Fant et issue med Kina-halsen, det er for liten radius i hjørnene så den går ikke helt nedi lomma:

post-5847-0-74429200-1367335278_thumb.jp

Jeg lurer på om jeg skal pusse den ned og olje den uansett, så da blir det en ganske enkel fiks. Ellers ser den veldig bra ut til prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var Imageshack i orden igjen, så her kommer litt mer...

img1468sx.jpg

Ble ferdig med pussing på neste også og har startet med å teste finishen på avkapp. Hvis det funker blir det "whitewash", en slags transparent hvit, med en del strøk Tru-Oil på toppen. Jeg må gjemme bort kroppen fram til alt er klart, siden det blir hakk og riper i gran/furu bare man puster tungt eller tramper i gulvet. Og nå er jeg lei av å pusse og dampe ut hakk :P Ask er langt mer "brukervennlig" på den måten, men tar jo en del lengre tid å forme pga. hardheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.