Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lyd og musikkproduksjon i Noroff - Bergen - dårlig valg?


oje.jonny

Anbefalte innlegg

Har allerede postet dette under studio og musikkproduksjon, men tenkte at dette var en mer passende plass å spørre, så jeg barre alt+c alt+v poster dette her, håper det går greit :)

Har da fått skoleplass ved lyd og musikkproduksjons-linja i Bergen ettersom året ved Voss Folkehøgskule går mot slutten(et supert år, om noen lurte på det), og var relativt fornøyd med meg selv ettersom jeg har lenge gått og lurt på hva jeg skal gjøre til høsten.

Etter litt betenkningstid så kom jeg frem til at jeg egentlig ikke vet hva som venter meg der. Jeg spurte selvsagt folk jeg kjente om hva de syntes om noroff før jeg søkte, og de hadde for det meste positive erfaringer og tanker, men ingen av dem hadde selv gått på Lyd og Musikkproduksjonslinja. Etter å ha googlet litt på nettet fant jeg flere urovekkende tråder der mange klagde over tilbudet de hadde fått ved skolen. mange mente at lærerene var uengasjerte og ledelsen ved skolen brydde seg katta om hva studentene gjorde så lenge de fikk betalt. Det hadde også vert en tv2 hjelper deg sak rundt Noroff om at flere elever i Oslo var misfornøyde og prisen ikke stod i stil med tilbudet. dette var i 2009.

Slikt hjelper ikke akkurat på magefølelsen!

Det skal sies at mesteparten av kritikken var mot IT/data linjene eller film/grafisk media relaterte linjer(fant faktisk ingen som klagde over Lyd og M-linja), men det gjør meg likevel litt urolig. Jeg merket meg også at de fleste av disse negative kommentarene var datert til før 2010, et år etter at tv2 hjelper deg hadde den saken rundt de.

Så det jeg lurer på er rett og slett om noen kan avkrefte/bekrefte disse erfaringene som jeg har hørt om, og spesielt om noen har gått der i de siste 2-3 årene og om de kjenner seg igjen i klagene til de som gikk der før 2010.

På forhånd takk.

Om noen har andre tanker/erfaringer relatert med musikkstudier generelt, så er supert om du kommer med de også, all hjelp blir tatt godt imot :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg går der nu. Det kommer veldig an på hva man legger i året, og hvilke muligheter man benytter. Fasilitetene står som regel tomme mellom deadliner, og fåtallet av studentene bruker de mulighetene man har tilgjengelig. Man får full tilgang til Lynda (den hellige gral av kunnskap), Cubase 6,5/7 fra høsten av (iallefall i Oslo), fullt opp med Adobe, egen Mac, tilgang på masse lydutstyr... man får selvsagt mye igjen for pengene. Rent akademisk er det dog veldig opp til en selv, noe jeg mener er kun positivt; dette er en bransje drevet av egenengasjement. Altfor mange unge mennesker i Norge forventer å bli håndholdt og geleidet gjennom studiet.

Bortskjemte drittunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei,

jeg har selv ikke studert på Noroff, men har studert musikkproduksjon ved høgskolen i Hedmark. Jeg sitter selv igjen med samme følelsen som Cristopher har her. At de kjører Cubase forstår jeg heller lite av da Pro Tools og Logic pr. i dag er bransjestandard. Jeg merket at jeg mistet fort gnisten da jeg vi fikk spesifikke oppgaver som ikke ga meg muligheten til å fly på mine kreative vinger. Det jeg satt igjen med etter første året var egentlig bare en gennerell forståelse på hvordan musikkbransjen fungerer i Norge... Noe man klarer å lese seg gjennom på et par ukerstid. Jeg personlig synes ikke det er en god idè å studere ting som er veldig personlighetsavhengig og som Cristopher sier, drevet av engasjement. Det kommer litt ann på om det er en produsentrolle du fremtidig ser deg selv i, eller om det er en reint lydteknisk. Brenner du for musikk og vil bli noe, så står det på deg selv, man har full tilgang til alt av midler man trenger for å lykkes. Prisen du betaler for å gå på noroff i 3 år kan kjøpe deg mye bra studio-utstyr.

Håper svaret hjalp littegrann, lykke til på ferden !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror du faar fly paa dine egne kreative vinger som yrkesaktiv, tar du grundig feil. Du er en betalt tekniker, og gjoer som du faar beskjed om.

Cubase (Nuendo) er foroevrig like mye bransjestandard som ProTools, viktig aa faa riktig info.

Og nei, to aar paa NorOff gir deg ikke mye studioutstyr, for pengene du betaler faar du fra laanekassen.

Videre: med mindrevdu er VELDIG stoedig paa mikrofonteknikk og akustikk, anbefaler jeg deg aa gaa skole. Da har du baade ressurser og fasiliteter til aa tilegne deg kunnskap du kun kan lese deg til ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, at cubase er like mye bransjestandard som Logic og Pro Tools er feil. Det kan du være så vrang du vil på, men det stemmer ikke.

Du får vel strengt tatt ikke noe som helst fra lånekassen, dog en viss sum av totallånet blir omgjort til stipend ved fullført/godkjent på eksamen og mottatt studiepoeng, viktig å ha riktig info...

Og jo, man kommer langt med et hjemmestudio i dagens muikkbransje. Mange store artister/produsenter i dag har nådd millioner av fans fra sitt soveroms-studio med så lite som en laptop, headset, kassegitar og en mic.

Hvis du ønsker å jobbe som lydtekniker i TV2 under innspilling av Idol, så mister du nok noe av kreativiteten. Men det fins andre retningslinjer å ta, både som produsent, musiker og låtskriver, eventuelt alle tre.

mange produsenter i dag er i praksis alt fra manager til låtskriver, komponist og musiker, det er opp til en selv hva man går for og hvilke kvaliteter man har. Det er ikek sagt at du er dømt til en lydtekniker jobb hos en lokal radiostasjon.

Det er på mange måter som å være artist, man må være flink, selge seg selv og sitt produkt, bygge nettverk og ha god forståelse og kunnskap om alle aspekter innen musikk, alt fra historie til lydteknisk... OG det er vel først og fremst det disse studiene prøver å gi et grunnlag for, om de lykkes eller ikke, det kan vel diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har faktisk komt inn og godtatt studieplass i Noroff Bergen, lyd og musikkproduksjon. Har ein kompis som går der, og han trivest veldig..
Har også høyrt att Noroff har fått mykje klager ifra skolen i stavanger og oslo, blandt annet.. Men eg har egentlig aldri hørt noke pes om skulen i Bergen.
I bergen har dei jo fått nye, moderne, store studiolokaler, mykje fett utstyr..
90% av musikkproduksjon er prøving og feiling, eigen kreativitet etc, så lenge ein har nokon å spørre om hjelp hos. Eg har sjølv gått Lyd og musikkproduksjon på trøndertun folkehøgskule, og har vitna en helt sjuk utvikling blandt mange av mine medelever. Det dei har gjort seg flinke på er eigentlig berre det att dei er interessert, dei prøvar nye ting, dersom dei har problem, så spørr dei lærarar eller kvarandre.

Dersom ein kjem med ei innstilling som tilsvarer att man skal få ein fasit på kordan man produserer instant-populærmusikk, så tror eg eigentlig ikkje att det finnes nokon form for studie som vil være gode nok.
Eg gledar meg hvertfall, og håpar på ny energi og inspirasjon når eg kjem til den skulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har to kompisser som gikk på Noroff i Oslo, de har ikke så mye godt å si om skolen og undervisningen.

Mest problematisk var vel at skolen valgte å pusse opp i eksamenstiden, noe som medførte at de ikke kunne bruke studio på skolen i eksamenstiden(smart).

Videre så vurderte jeg selv å gå musikproduksjon av en eller annen sort, og siden jeg antageligvis aldri ville kommet inn på Niss, så vurderte jeg Noroff, men fant ut at 2. året ikke blir noe av om det ikke er nok søkere. Dette pluss usikkerhet rundt jobb ved endt utdanning gjorde at jeg heller har valgt å kjøpe eget utstyr og prøve å tilegne meg egenskapene sjøl.

@Edit: De to kompissene mine var med i TV2 hjelper deg sendingen

Endret av RockeRoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har to kompisser som gikk på Noroff i Oslo, de har ikke så mye godt å si om skolen og undervisningen.

Mest problematisk var vel at skolen valgte å pusse opp i eksamenstiden, noe som medførte at de ikke kunne bruke studio på skolen i eksamenstiden(smart).

Videre så vurderte jeg selv å gå musikproduksjon av en eller annen sort, og siden jeg antageligvis aldri ville kommet inn på Niss, så vurderte jeg Noroff, men fant ut at 2. året ikke blir noe av om det ikke er nok søkere. Dette pluss usikkerhet rundt jobb ved endt utdanning gjorde at jeg heller har valgt å kjøpe eget utstyr og prøve å tilegne meg egenskapene sjøl.

@Edit: De to kompissene mine var med i TV2 hjelper deg sendingen

Men igjen mener de fleste att noroff bergen og noroff oslo er som dag og natt.

Jeg har en kompis som går i Bergen nå, han har bare kommet med positive tilbakemeldinger sålangt som jeg har merket, og har bestemt seg for å gå andreåret også. Så jeg kommer hvertfall til å prøve det ut i august :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har to kompisser som gikk på Noroff i Oslo, de har ikke så mye godt å si om skolen og undervisningen.

Mest problematisk var vel at skolen valgte å pusse opp i eksamenstiden, noe som medførte at de ikke kunne bruke studio på skolen i eksamenstiden(smart).

Videre så vurderte jeg selv å gå musikproduksjon av en eller annen sort, og siden jeg antageligvis aldri ville kommet inn på Niss, så vurderte jeg Noroff, men fant ut at 2. året ikke blir noe av om det ikke er nok søkere. Dette pluss usikkerhet rundt jobb ved endt utdanning gjorde at jeg heller har valgt å kjøpe eget utstyr og prøve å tilegne meg egenskapene sjøl.

@Edit: De to kompissene mine var med i TV2 hjelper deg sendingen

Du har utdatert informasjon ang. 2. året. Selvsagt uheldig med oppussing under eksamenstida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig bare en ting jeg har lyst å si - tenk på fremtiden din! Faktorer som lønn, fritid og arbeidstid vil komme til å være mye viktigere for deg om en del år enn det er akkurat nå.

Så hvilken annen utdanning bør han satse på? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 years later...

Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at:

- Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter

- anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år.

- Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted.

- Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være.

- Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. :(

Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut. 

Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.