Web Analytics
Jump to content

Liten rør-amp

toralfsan

Recommended Posts

Jeg har en Fender Super Champ XD, som er forløperen til X2.

Jeg er veldig godt fornøyd. :)

Kan du kjøre den som en ren røramp, og slå av alle digitale effekter? Preampen er vel også rør?

Hehhee,...så liten,...og så "billig".

Nå hadde jeg tenkt med rundt 2-3 lapper, ikke mer. Skal ha den hjemme som øvingsforsterker.

r. Skal ha den hjemme som øvingsforsterker.

De er handwired i Kina og utrolig billige.

Special 6 er en moddevennlig klassisk krets,

og det kan skiftes ut deler dersom man ønsker de bedre.

Tror jeg betalte 1800kr for en handwired topp med kasse og 12" høytaler.

Faktisk var også kassa skikkelig bygd av finerplater.

Takker for masse svar. Jeg er egentlig ikke ute etter en boutique-forsterker (men en billig, brukt en kunne jo vært et varp), dette blir en ren øvingsforsterker hjemme. Hoved-ampen til fellesøvinger og ute blir min Peavey Delta Blues. Foran den setter jeg ved behov mine effekter. Delta bluesen er på den softe siden, så min nåværende transistorforsterker (Vox Valvetronix VT80+) blir litt langt unna deltabluesen både med og uten effekter. Ønsket mitt er derfor en liten, varm rørforsterker som funker godt på clean og lead, men som også er nøytral slik at den tar effekter godt. Jeg tenker også på Vox AC4 (hadde jeg hatt et kabinett kanskje en NTH2H Lil`Night Train), eller en Laney CUB.

Effekt er ikke noe stort poeng, det blir heller for mye enn for lite. Ampen må være både stuevennlig og nabo-vennlig. En av grunnene til at jeg sikler på Fenderen, er at den har hodetelefonutgang, det er også en fordel her.

Nei, Super Champ XD/X2 er solid state i preamp-delen, men har et preamp-lignende buffer med rør før effektrørene, slik at man får karakteren av en full røramp.

Forstår jeg det da slik at du kan slå effektene helt av, og så funker den som en røramp?

Det som er bra med Fender Super Champ er at spesielt ch1 låter godt Fender clean og tar pedaler svært godt. Ch2 med de 16 modellene tar også pedaler godt og gir fleksible lydmuligheter, men ettet min mening er ch1 "rosinen i pølsa". Med en fet humbucker og en skikkelig metal pedal spiller ch1 skikkelig metal også. Ofte blir vrengpedal + ampvreng i overkant udefinert, men med denne ampen finner du alltid en innstilling som passer gitar, pedaler og stil.

• Like 1