Web Analytics
Jump to content

Hjelp: Transformator "norsk - amerikansk strøm"

Recommended Posts

Hepp. Har seg slik at jeg fikk spesialbygd en forsterker meget billig av en amerikansk Custom-builder, og må kjøre den via en transformator. Det er en 20W rørforsterker.

Mitt spørsmål er som følger: hvor "stor" må denne være? Holder det med en 45W transformator, eller må jeg opp i 100W/500W/1000W? Hva vil effekten/strømforbruket være av en 20W rørforsterker?

Utgangseffekten på 20W er ikke nok informasjon til å spesifisere hvor mye forsterkeren trekker (selv om det gir en indikasjon).

Selv om utgangsrørene normalt er de som trekker mest både B+ og gløding, så drar preamprørene litt de også - særlig til gløding (6,3volt).

Antall preamp-rør kan jo variere sterkt med type forsterker og antall kanaler... Når det er sagt, så vil jeg tro at 45W er for lite. Jeg er ikke vant til å tenke watt mht strømforsyningstrafo'er.

Jeg ville startet med å høre med duden som har bygget den. Evt, hvis du har spekken på den trafoen som sitter i, så kan det gi en ledetråd, og størrelse på sikring på primærsiden av trafoen som sitter i (mellom "veggen" og trafoen).

Har du koplingsskjema?

Det er vel litt enkelt sagt, men det jeg har lest, er at omformeren bør være dimesjonert for minst 3 ganger utgangseffekt på ampen, og da blir 45w litt lite. Det er nok de som kan utdype og evt. korrigere her. Det lureste hadde vel vært å koste på ny trafo i selve ampen. :) Mulig det koster litt mer, men erfaringsmessig, er ikke disse stepdown trafoene direkte billig heller.

Hepp. Har seg slik at jeg fikk spesialbygd en forsterker meget billig av en amerikansk Custom-builder, og må kjøre den via en transformator. Det er en 20W rørforsterker.

Mitt spørsmål er som følger: hvor "stor" må denne være? Holder det med en 45W transformator, eller må jeg opp i 100W/500W/1000W? Hva vil effekten/strømforbruket være av en 20W rørforsterker?

Hvorfor i all verden bestilte du den med 110V hvis det er en custom bestilling du har gjort?

Finn ut målene på trafoen, om du trenger en Deluxe-type trafo eller en Marshall 18W-type trafo når du får byttet den.

Da kan servicemannen også gå over greia og sjekke at ampen er bygget til normal europeisk standard når det gjelder bruker- og driftssikkerhet, når trafoen byttes. Win-win.

En step-trafo gjør riggen din mer komplisert og sårbar, og den kan gjøre den mindre trygg for mennesker å bruke. Det er bedre å la være.