Web Analytics
Jump to content

Erfaringer angående 65 Amps

AddiToll

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som eier eller har noen erfaringer med 65 Amps her inne? Sitter og ser på de forskjellige, og har peila meg inn på Tupelo, Monterey og Producer 6L. Kunne tenkt meg å hørt hvilke erfaringer dere hadde med disse ampene.

Adrian

De låter jo fint, men de som mener at det låter bedre enn alt annet er jeg ikke enige med gitt...

Testa litt forskjellig når jeg skulle kjøpe meg amp selv, og synes det er mange produsenter som har amper som låter vel så bra som 65.

Det kommer jo veldig an på hva du er ute etter lydmessig, om det er Fender, Vox eller Marshall-baserte greier, men jeg ville ikke hatt merket som viktigste punkt.

Finn ut hva du liker, hvor mye trøkk du trenger, hvor portabel den må være, hvor allsidig den må være, og deretter se hvem som tilbyr de ampene som passer disse krava best.

Om du er oppe i prissegmentet til 65 er det jævla mye fint å velge i, Matchless, BadCat, Bogner, Tophat, Divided by 13, Victoria osv. Om du vil gå vintageveien er en gammal Marshall eller Fender fortsatt bedre enn det meste også. :)

Forskjell på folk, du må finne det som passer deg best. Prøv, prøv, prøv.

Edited by KristianF
  • Like 1

Prøvde en Monterey for en liten stund tilbake, og den låt killer, men føler at jeg må prøve litt mer før jeg eventuelt kjøper. Har hørt at Tupeloen skal være ganske bra, i hvert fall til den sounden jeg vil ha (blanding av LHH og Lynyrd Skynyrd). Ellers veit jeg ikke helt. Har prøvd en del vintage Silverface Fender-amper, men de har liksom ikke falt helt i smak. Divided by 13 og Dr Z låt bra, men ikke helt det jeg var ute etter. Montereyen derimot hadde det bånntrøkket jeg var ute etter, men låt kanskje litt dødt uten bump-switchen på hele tiden... Hvorfor skal det være så vanskelig? ;)

Som alltid... prøving anbefales... Når det er sagt, så har jeg en Lil' Elvis og den er gull... absolutt gull. Den er høylydt nok til bandbruk og den tar pedaler godt... når det er sagt, så liker den ikke Boss og Marshall pedaler særlig godt dog.

Den har en cleanlyd som veldig få kan matche og med riktig pedal så kommer vrengen også... du kan legge i det siste der at jeg synes ikke vrengen på Elvisen er spesielt bra dersom du skal ha en del av det. Låter fint på brekkpunktet.

Med Master Voltage kontrollen så har jeg veldig, veldig fin lyd som jeg kan bruke hjemme, selv sene nattestimer... denne fungerer faktisk veldig bra. Det er alltid mer morro med mer desibel selvsagt, det er det ingenting som kan gjøres noe med...

Så nevnte du Tupelo... denne er vel i mine ører det motsatte av Elvisen... knallgod vreng... skikkelig tøfft og det blir ikke stort tøffere... men denne brekker altfor for tidlig etter min smak...

Begge har finfin tremolo dog...

Jeg har ikke testa Producer 6L, men den første versjonen... den som bare het Producer. Det er den første ampen jeg har vært borti som jeg kanskje kan være villig til å selge Elvisen for... ganske enkelt fordi den har sykt bra vreng innabords i tillegg til like fin clean som Elvisen.

Alle disse har vel også fixed bias så rørskifte er bare hakket mer krevende enn å skifte lyspærer...

Som Kristian her over nevner, så høres de ikke bedre ut enn alt annet... de høres ikke identisk ut eller bedre sånn objektivt sett enn gode Fender og Marshall av fin gammel årgang. Derimot så kan en høre inspirasjonene til gamle Vox, Fender og Marshall kretser... og til syvende og sist så høres de veldig 65amps ut... og det er en god ting, for 65amps er knallgode forsterkere som er lett å bruke og høres knall ut omtrent uansett hvor du vil bruke de...

Jeg er stor fan av 65amps og kan ikke anbefale de nok... kjøper du en Producer så går du i allefall ikke feil... og skulle du finne ut at det er totalt feil, så har ikke jeg mye imot at disse frekventerer bruktmarkedet litt mer enn de gjør i dag :)

Når det er sagt, så må jeg også si meg enig med Kristian på at i det prisleiet du har lagt deg, så er det verd å teste ut flere merker som også låter skikkelig fett... Divided by 13 er skikkelig digg... Matchless skal visstnok være en vinner (har ikke testa selv) og for tiden så sikler jeg på Mesa Boogie Lonestar... noe som for litt siden var utenkelig da jeg aldri har funnet noe godt i Mesa Boogie amper før...

LHH bruker jo også en Blackface Fender Deluxe Reverb nå for tiden, og det er jo en mye billigere løsning enn en 65Amps.

Jeg har hatt Tupelo og Empire, og jeg ble aldri venn med den "sprukne" vrengen i øvre mellomtone

som jeg syns kjennetegner cleanlyden i 65Amps. Andre ser ut til å være ute etter akkurat den lyden.

Skal du ha 65, tror jeg Tupelo eller L'elvis er et fint valg.

Monterey og Producer har mye kraft i panseret, og vil vel aldri komme fullstendig til sin rett på andre scener en den vist på kveldens tv-konsert.

Ang. hele boutiquegreien så solgte jeg min /13. Det er ingen vits å ha en slik amp for gutteromsspilling og forskjellige, små gigs. Kjøpte meg en ekstra gitar istedenfor.

Det er også viktig å huske på at LHH har en særegen lyd i fingrene. Det er ikke 65 Amps som gir han det.

• Like 1

Skal du ha 65, tror jeg Tupelo eller L'elvis er et fint valg.

Monterey og Producer har mye kraft i panseret, og vil vel aldri komme fullstendig til sin rett på andre scener en den vist på kveldens tv-konsert.

Ang. hele boutiquegreien så solgte jeg min /13. Det er ingen vits å ha en slik amp for gutteromsspilling og forskjellige, små gigs. Kjøpte meg en ekstra gitar istedenfor.

Det er også viktig å huske på at LHH har en særegen lyd i fingrene. Det er ikke 65 Amps som gir han det.

Jo, men han låter definitivt annerledes nå enn da han brukte Marshall og Matchless.

Etter det jeg har prøvd av boutique-forsterkere (Divided by 13, noen 65 amper og noen Fendere og Dr Z) synes jeg at 65 Amps låt best. Ikke alle selvfølgelig, for eksempel Stone Ponyen likte jeg ikke. Kan hende jeg blir blenda av at LHH bruker det, men jeg synes uansett at det er lyden jeg vil ha. Jeg føler absolutt ikke at jeg får utnytta Tom Andersonen min fullt ut med AC15en min. Derfor tenker jeg at om jeg kjøper en ny gitar, får jeg ikke maks ut av den heller, og dermed vil jeg ikke få den samme opplevelsen. Føler meg rimelig sikker på Tupeloen, selvom jeg ikke har testa den, så det er mitt neste steg. Synd at ikke Vintagegitar Oslo har noen inne nå.....

Edited by AddiToll

Jo, men han låter definitivt annerledes nå enn da han brukte Marshall og Matchless.

Det gjør han! Jeg synes også han låter bedre.

AddiTroll: du er definitivt blendet av LHH, det er helt kult, han er min favorittgitarist også ;)

Men er må huske at du er ung, da jeg var en 14-15 år gjorde jeg alt for å låte som SRV, det var dyrt. Hadde jeg visst det jeg vet idag da jeg var på din alder, hadde jeg vært tjukk i penger. Rådet er rett og slett: Vent!

Hatt en London pro jeg synes var fantastisk. EF86 kanalen traff meg rett i underlivet for å si det sånn. Også prøvd en Soho som også var fantastisk. Men nå liker jeg 65 veldig godt. Powerscalinga funker og veldig bra, og gjør dem virkelig anvendelige live.

Enig i det, men da må Montereyen være en en SUPER amp, i og med at den låt rått på lavere volum. Her er en snutt fra da jeg prøvde Montereyen :)

https://www.facebook.com/photo.php?v=10200803038221132&set=vb.1318563891&type=3&theater

Det gjør han! Jeg synes også han låter bedre.

AddiTroll: du er definitivt blendet av LHH, det er helt kult, han er min favorittgitarist også ;)

Men er må huske at du er ung, da jeg var en 14-15 år gjorde jeg alt for å låte som SRV, det var dyrt. Hadde jeg visst det jeg vet idag da jeg var på din alder, hadde jeg vært tjukk i penger. Rådet er rett og slett: Vent!

Tonen hans er definitivt rundere, mykere og litt mer overstyrt nå. Av og til kanskje på grensa til ullen, men det funker jo knall. Det har kanskje også litt med at han nå i mye større grad bruker gitarer med humbuckere og P90 å gjøre.

Vet ikke om det har noe å gjøre med vokal, men det kan skje at vokalen er blitt også litt mørkere.

Uansett, det er sant at tonen til LHH er blitt rundere, varmere, og at den beveger seg rolig i retning mot Carlos Santana, men jeg synes at det er bedre,....ganske saftig.

Edited by zed
  • Like 1