Gå til innhold
dagjomar

Publisere musikk på iTunes/Spotify, etc

Anbefalte innlegg

Usikker på om dette er riktig under-forum å poste tråden i - men prøver her først.

Jeg har snart søkt gjennom hele Google uten å finne noen ordentlige svar på følgende spørsmål:

"Hva må gjøres for å kunne distribuere en cover-låt på f.eks. iTunes og Spotify UTENFOR USA?"

99% av søkeresultat og tjenester som tar seg av slike ting på nett omhandler distribusjon og lisensiering innenfor USA.

Er det noen som har erfaringer med å legge ut cover-sanger (altså hvor man ikke selv eier rettighetene til sang-teksten) på iTunes/Spotify?

Har ved en tidligere anledning benyttet TuneCore (http://www.tunecore.com/) for å publisere en egenkomponert låt på iTunes, Spotify+++ men da eier jeg selv alle rettigheter i utgangspunktet.

Har lest et sted at utenfor USA så er det opp til butikken (les: iTunes, Spotify, etc) å betale ut copyright fees til de som skal ha det. Men vet fortsatt ikke om jeg som person må ha noe lisens for å sende inn sanger til disse butikkene.

Hjelp, hjelp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro du trenger tillatelse fra opphavsrettholderen til å distribuere musikk som du selv ikke eier. Altså kan du fort ende opp med en avtale der din versjon blir spilt, men pengene havner en annen plass.

Når det gjelder bearbeidelse av verk (type Brad Mehldaus versjon av "Blackbird"), må du innhente tillatelse fra opphavsrettholderen både for fremførelse og salg. Som oftest gjør man en avtale før man registrerer det nye verket hos TONO, og det kan enten innebære en engangssum som gir deg rettigheter i en viss periode (Stena Line kjøpte f. eks. rettigheter til "Stayin' Alive" for 15 år i Europa) eller en prosentvis fordeling av inntektene.

Lagde et arr. for kirkeorgel av temaet til "Flukten frå Dyreskogen", og det var en dritjobb å finne riktig opphavsmann kun for å få tillatelse til én fremføring vederlagsfritt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne siden vi nå har planer om å slenge ut noe på Spotify :) Noen som vet noe mer konkret om dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal dere publisere materiale som dere selv ikke har rettighetene på, må dere inngå en avtale om fordeling av evt. inntekter/vederlag med rettighetshaverne. Da er det letteste å gå via forlag/plateselskap. Vil anta at TONO sitter på kontaktinformasjon, og kan hjelpe dere.

Skal dere publisere materiale som dere har alle rettigheter på, er det bare å køle på via f.eks Routenote. De oppretter en egen ISRC-kode for dere, så alt registreres hos rettighetforvaltere som TONO.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eventuelt wimp diy. Er da eksklusiv på wimp i 14 dager før det lastes opp til "alle" andre tjenester.

Men du kan glemme support ved eventuelle spørsmål. Ingen svar å få. Dere beholder 70% av inntektene ved salg.

....gjelder selvfølgelig eget materiale... Tidlig..

Endret av space

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint og flott, men det er coverlåt-delen av førstepost jeg også lurer på. Legge ut låter på Spotify og pysa har jeg gjort før ;) Får vel bare ta en telefon til TONO!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal man legge ut et cover må man få tillatelse fra rettighetshaverne. De har rett på sin del av kaka og de har også rett til å si nei dersom de ikke liker coverversjonen. Du får nok noen litt mer utfyllende og korrekte svar av folk som har tid til det dersom du tar kontakt med TONO og NCB, for jeg farer ut for kvelden. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Jaden
      Vurderer å selge min Tom Anderson fordi den ikke lenger blir brukt.
      21000 kr
      Har ligget i kassen sin de siste 1-2 årene og bare brukt hjemme.
      Dette er en Short Drop Top Classic med 24.75" scale length, ikke 25.5" Følger med original kasse og vibbearm.
      Det er noen "riper" og vanlig bruksslitasje på gitaren.
      Spør eller PM for mer info og/eller flere bilder.

Legger ved bilder av gitar og av spesifikasjoner. Serienummer er 12-11-13N

• Av Jegsann!
      Selger min Ibanez RG570EX fra 2000/2001. Gitaren er i god stand og har nesten ikke vært brukt på 10 år. Noen små merker og litt slitasje i selve lakken har den da, men det var toppmodellen fra den product linen (generasjonen?) av RG-gitarer fra den tiden og kostet ca. 12.000 ny. Spørsmålet nå er hva jeg kunne forventet av salgspris... Er det noe marked for denne typen gitarer?
    • Av simenandreas
      Hei! Jeg tenkte å høre her om det er interesse for å lære og produsere egen musikk. Har en bachelor i lydproduksjon og produsert for ulike artiser de siste årene. Jeg har fokusert mest på pop og edm.
      Her er noen låter jeg har produsert, mikset og mastret;
      Jeg kan gi timer fokusert på musikkproduskjon generelt, eller mer spesifikt rettet mot noe i miksing/masterings prosessen. Jeg holder til i sentrum av Oslo og bruker ProTools som min main DAW. Bruker du en annen daw så kan jeg fint lære bort i den også
      Her er min facebook-side: https://www.facebook.com/SimenMusic/
      Rock on! 
    • Av ChristofferDahl
      Hei!
      Noen som har noe erfaring med å selge gitarer/utstyr på eBay? Har en gitar som går for mer penger i UK og USA enn her til lands, så vurderer å selge på eBay for å tjene et par tusenlapper ekstra.

- Christoffer
    • Gjest
      Av Gjest
      Hvorfor produseres det ikke flere gitarer med bare EN humbucker og EN volumknapp? hvorfor er det en standard at nesten alle gitarer han en neck, single coil og en bridge.
      Hvorfor produseres nesten alle gitarer med Duncan eller aktive emgs?
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.