Web Analytics
Jump to content

Bruk av E-Bow

Sorg

Recommended Posts

LIker å bruke dette i blant.. Bruker innstillingen på E-bowen som gir overtoner.. Merker at noen ganger får jeg overtonene, mens andre ganger får jeg en mer mellow lyd.. Har ikke helt klart å forstå hva som gir de ulike lydene.. Noen som vet hvordan man kontrollerer dette?

E-bow høres jo veldig bra ut men jeg mener å ha lest flere steder at det kan skade pickups - spesielt på Strater (visstnok ettersom Strater avmagnetiserer lett). Er det noen som vet noe om dette? Er det bare en myte?

Hvilken type tone du får, avhenger også litt av hvor du har E-bowen ifht. bru, nut. På samme måte som du lettere får overtoner ved vanlig spilling i enkelte posisjoner osv. At den ødelegger pickupene, har jeg liten tro på. Da ville det vært et mye bedre kjent faktum.

Teorien er vel mer at ebowen lager et magnetfelt, og så skal liksom et magnetfelt utligne et magnetfelt. Vitsen med ebowen er vel at magnetfeltet svinger ganske mange ganger i sekundet. Jeg tviler litt på at magneten i pickupen blir så skrekkelig forvirret av det. Men, hei, det er gitar, og da kan alt spekuleres i.

Jeg beklager dette, men hver gang noe sier "ebow" få jeg en trang til å poste denne videoen med Phil Keaggy. Ta deg tid til å høre på dette, et lite norsk innslag er det også: