Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lakk til ubehandlet gitar


Line6lespaul

Anbefalte innlegg

Hei! Vurderer å kjøpe meg et byggesett av en elektrisk gitar og det jeg lurer på er hvilken lakk skal jeg ha "nederst" siden treverket er ubehandlet.

Er det noen som vet hvordan man gjør dette? Er redd for at lakken skal sige inn i treverket og at man kan se porene igjennom når jeg er ferdig med den.

Edit: Dette er første gangen jeg gjør dette så vennligst forklar grundig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet.

Dette temaet har vært tatt opp en del ganger før, f.eks her http://forum.gitarnorge.no/topic/40210-om-lakk-lakkering-og-finish-paa-gitarer/ Det kommer jo litt ann på hvaslags treverk det er, men porefyller er vel det man normalt starter med. Så grunning, og så lakk (grunning hvis det er farge du skal ha)

EDIT: Et alternativ til lakk hvis det er en transparant finish du skal ha, er olje og voks.

Endret av Mills Kaviar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Mills sier. Etter hva jeg har skjønt kan man også bruke lakk, pusse ned, lakke, pusse ned, lakke, pusse ned osv. og polere til man oppnår den finishen man ønsker. Ser for meg at det er mer tidkrevende uten at jeg har erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, godt grunnarbeid, mye pussing før man begynner å behandle. Bruk vann med en liten skvett amoniakk for å få trefibrene til å reise seg, puss og gjenta til minimalt med fibre reiser seg. Påføre porefyller *i henhold til fabrikantens anbefalinger!!!*. Noen skal være på i opptil 24t, mens noen skal skrapes av etter 5-10min mens den enda er våt-ish. Lar man denne stå for lenge blir den steinhard og det blir som å pusse på stein (snakker av erfaring dessverre). Når alt dette er gjort kan du igjen pensle på vann for å sjekke om det enda reiser seg fibre. Gjør det det, er det bare å pusse osv på nytt igjen, dog noe mindre siden du ikke vil pusse gjennom porefylleren, bare få bort fibrene. Når det er gjort kan du påføre grunning etc. Husk å puss og sjekk i godt lys før du påfører lakk.... Mye feil vil vise seg i grunningen som man ikke ser i treet alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, og da lurer jeg på et par ting. Hva er porefyller for noe? Har aldri hørt om det før. Spurte en i USA om hva han gjør på ubehandlet treverk og han sa at han bruker noe som heter woodsealing. Har noen en anelse hva det er?

Fortsett å legge inn svar :-) Er helt blank på sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"woodsealing" er det samme som porefyller.

Her er det flere veier til målet, enten kan man bruke en "ekte" porefyller, som for eksempel Chestnut shellac sanding sealer fra verktøy.as.

Eller så kan man bruke tykt superlim. Eller man kan bruke sparkelprimer, hvis man har tilgang og kunnskap om sprøyting, og tilgang til produktene til vettuge priser. Så sliper man vekk det man ikke skal ha, og lar fylleren sitte igjen i porene.

Bare en sånn generell kommentar- det du er i ferd med å starte opp på, er noe som medfører at du må skaffe deg masse kunnskap, og ikke minst like mye erfaring med lakkering, noe som er et håndtverk. Du kan ikke regne med at den første, andre eller tredje gitaren blir særlig bra hvis du skal lakke. Er målet ditt å skaffe deg en billig gitar, så glem det. Er målet ditt å lære seg å lakke gitarer, så kjør på. Det er moro, det er masse læring, prøving og feiling, men det er ikke noe økonomi i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ som jeg ikke kan se er direkte nevnt i trådene over er å bruke skjellakk (shellac) og pimpesteinpulver (pumice) i porefylle-prosessen. Jeg tror det står litt om det i den lakk-tråden som er linket til over.

Jeg har brukt dette, men har ikke testet de andre alternativene som er nevnt over. Jeg vil tro at man kan lakke med annen lakk over skjellakken (hvis du bruker voksfri skjellakk - det finnes flere typer) men det har jeg ikke prøvet. Jeg avsluttet med mer skjellakk påført i en french polish teknikk. Dette er hardt og tidkrevende arbeid. Men en fordel er at skjellakken som er påført på denne måten tørker nærmest umiddelbart, slik at det ikke er støv og insekter og slikt som setter seg i lakken. Om fordelene oppveier ulempene er jeg jaggu ikke sikker på. (Nevnte jeg hardt arbeid og tidkrevende?, samt at det nok finnes mange lakker som blir hardere/mer mekanisk beskyttende enn skjellakk, og som bedre tåler fuktighet, og som ikke vaskes vekk av alkohol). Men dersom du bruker skjellakk/pimpstein som porefyller og får til en annen vanlig hard lakk oppå så er det mulig at det kan bli ganske bestandig...

En grei artikkel å starte med om du vil ha mer info om french polish :

http://milburnguitars.com/frenchpolish.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde med grunner og lakk fra biltema, og resultatet ble ikke bra. Tror jeg ville satt bort lakkeringsjobben om du ikke vet hva du driver med...

I disagree, et sted må man jo begynne å lære ifra :P Jeg vil si at det ikke er noen grunn til å ikke prøve å gjøre det selv...man kan helt fint få til et bra nok resultat selv første gangen.

Det som er viktig er å gjøre godt grunnarbeid sette seg inn i hva du skal gjøre før du gjør det og gjøre ting i rett rekkefølge og i rett tempo. Å skulle ta snarveier eller lignende er å be om trøbbel. Har du lyst å prøve å lakkere...så prøv! Er du nøye med hva du gjør og leser deg litt opp på emnet så kan du ende opp med noe bra :) Bruk kvalitetsprodukter og..ikke cheap out og kjøpt det billigste av det billige.

Dukker det opp spørsmål underveis så spørr her på forumet før du prøver på noe lurt, flere her med masse erfaring og kunskap om dette.

Endret av Scythes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg prøvde med grunner og lakk fra biltema, og resultatet ble ikke bra. Tror jeg ville satt bort lakkeringsjobben om du ikke vet hva du driver med...

Det var rart, jeg har en gammel behringer som jeg pusset ned og lakkerte den med tiger striper slik som han i steel panther har og det ble helt greit resultat, eneste at teipen satt ikke helt 100% slik at noe av lakken kom under men det vises ikke så godt. Jeg brukte den såkalte "utbedringslakk" til biler og klarlakk over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av grunnen her er vel også kanskje forventningene til hva man kan oppnå.

For det første, man får aldri noen fabrikkfinish med sprayboks. Det er ikke mulig. Eller, i det minste tar det utrolig mye tid, med til sammen månedsvis med tørketid, og la oss si tretti- førti lag med lakk, og en kraftig våtsliping og rubbeprosess til slutt. Så mye jobb er det de færreste av oss som har tid, penger og tålmodighet til.

Så er det det der med erfaring. Tror man at det er bare å "dusje på litt maling", og så ser gitaren ut som om den har fått en custompaintjobb, blir man bestandig skuffet.

Generelt sett pleier jeg å råde de som vil ha en gitar lakket uten at man har lyst til å lære seg å lakke, om å la det være. Selvsagt er noen mer hendte enn andre, men prøver man seg med bokser ene og alene for å spare penger, blir resultatet svært ofte dårligere enn ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.