Web Analytics
Jump to content

Restaurere en gammel og sliten Kawai hollowbody


Recommended Posts

Har også begynt på denne gamle Kawaien i dag. Dette er risky, den er så gammel og skrøpelig, må være veldig forsiktig.. Det er halsen som er problemet på denne. Kroppen får få lov til å beholde de gamle krigsskadene, og elektronikken funker. Mangler vib-armen da...

Slik så den ut, har visst ikke noe bilde av hele gitaren:

DSC03757-800.jpg

Den er demontert, og jeg begynte med halsen, dvs. bånda. De var så dårlige at det var helt uaktuelt å beholde de gamle. Alle så ut som disse, nedslitte og dype hakk:

Slitte%20b%C3%A5nd.jpg

Da jeg fjernet de gamle bånda oppdaget jeg hvor sprø og skrøpelig den var blitt. Det løsnet noen biter av gripebrettet underveis..

B%C3%A5nd%20av_2.jpg

Men jeg fikk limt på de løse delene med kontaktlim, og pusset over hele gripebrettet med fint sandpapir. Støvsugd og klart for nye bånd, men ikke i dag tenker jeg...

Gripebrett%20limt_1.jpg

Her trenger det å oljes godt, men det må jeg vel gjøre etter at de nye bånda er på plass.

Link to comment
Share on other sites

Oj, gripebrettet ser jo ut som mahogny, kan det stemme? Det kunne forklart hvorfor det er så sprøtt i alle fall...

Eller er det treet i selve halsen vi ser der det har sprukket av?

Edited by el_roffo
Link to comment
Share on other sites

Spør du meg så spør jeg deg! Synes det ligner veldig på det rosewood brettet jeg akkurat fikk fra StewMac. Det virker også litt sprøtt som dette, ikke fullt så galt som det 50 år gamle da...

Link to comment
Share on other sites

Oj, gripebrettet ser jo ut som mahogny, kan det stemme? Det kunne forklart hvorfor det er så sprøtt i alle fall...

Eller er det treet i selve halsen vi ser der det har sprukket av?

Nå er det jo limt og dekket til, men jeg tror det er selveste halsen vi ser på bildet der oppe.

Link to comment
Share on other sites

Det superlimet jeg har her er på tube.. Kanskje ikke det rette for å dekke delene. Noe spesielt å anbefale? Gjerne noe fra Clas..

Jeg kan jo bare anbefale det jeg har prøvd selv som har funket bra. Bestill deg et sett med forskjellige viskositeter herfra: http://www.absolutthobby.no/

Tynt, vanlig og tykt. Grei pris, kannene tetter seg ikke, og gjøre de det, så stikker du opp med en bit av en g- streng. Tørk av tuten med papir etter hver gangs bruk, så varer de i årevis. Det finnes sikkert annet lim som er like bra, men av alle merker jeg har vært innom er dette det beste. Firmaet anbefales også, problemfritt kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Lurt. Det å ha superlim av forskjellig tykkelse var veldig mye smartere enn det jeg hadde forestilt meg. Det kan brukes til mye rart, I det siste har jeg eksperimentert med å fjerne lakkskader. Man kan faktisk legge superlim i et hakk i lakken, der lakk mangler og få det helt usynlig igjen.

Link to comment
Share on other sites

Dagens arbeide var å hamre inn nye bånd. Det er binding på halsen, så derfor tok det litt tid. Siden gripebrettet er så sprøtt har jeg limt bånda, med en dråpe superlim i hver ende. Kantene er slipt så de har riktig lengde og riktig vinkel på endene. Har også fått maskert opp så det er klart for eventuell levelling og polering.

Nye%20b%C3%A5nd%20maskert.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå er Kawaien i ett stykke igjen, med nye bånd, og nyoljet gripebrett, limt trussrodcover og polert opp kroppen.

Har ikke gjort noe med hardwaren, tenkte å beholde det gamle og slitne på de.

Her er halsen:

Halsen%20ferdig.jpg

Og kroppen:

Kroppen%20polert%202.jpg

Og hele gitaren:

Ferdig%20Kawai.jpg

Brukte Dunlops lemon oil på gripebrettet, og Duesenberg The Cleaner på resten. Synes den ble ganske bra!

Har satt på nye strenger, og sjekket båndarbeidet mitt, helt perfekt!

Det er ganske høy strengehøyde på den nå, så jeg tenker jeg lar den stå til i morgen. Blir nok både trussrodjustering og litt sliping på bridge for å få alt noe lavere.

Mangler pickupvelger-knott i riktig gammel kremfarge, og vibarmen mangler også. Og stemmeskruene har nok sett sine beste dager, men de funket. Og det er fin lyd i den, spesielt neck-pickup. Kommer ikke til å gjøre noe med mikkene, det er jo en noe spesiell størrelse på de.

Edited by askret
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.