Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett modifisering av en SG gitar!


Anbefalte innlegg

Da er jeg klar til å begynne på dette prosjektet, å gjøre om en billig SG gitar til en Tony Iommi SG...

Kunne jo kjøpt en Epi Iommi signatur, men det er ikke fullt så morsomt, jeg tar heller den tunge veien.. Og ender sikkert opp med noe som ikke er 10% av originalen engang..

Dette er utgangspunktet:

Eagle%20SG%20original.jpg

Det jeg skal gjøre blir dette:

- Lakkere den svart

- Bytte gripebrettet til et med 24 bånd

- Sette på inlay-stickers, med korsene på... Tar ikke sjansen på utfresing og skikkelige inlays..

- Sette på nye bånd på det nye gripebrettet

- Bytte til Iommi signatur-pickups hvis jeg får tak i.

Fikk gripebrett og side-dots fra Stew-Mac i dag, og inlay-stickers fikk jeg for noen dager siden.

Gripebrett%20og%20inlay-stickers.jpg

Og det første som måtte stemme er at det er plass til et 24-bånds gripebrett uten å måtte flytte på neck pickup, og det ser ut som at det skal gå bra!

Gripebrett_2.jpg

Vet ikke helt når jeg kommer i gang med dette, men planen er slik:

1. Strippe gitaren for hardware OK!.

2. Få av det gamle gripebrettet OK!

3: Lime på nytt gripebrett, og tilpasse det på bredden. OK!

4, Sette inn nye bånd, olje gripebrettet. OK!

5: Lakkere gitaren

6. Sette på side-dots OK!

7. Sette på inlaystickers.

8. Montere hardware

Fin liten liste, blir endel arbeid.. Får håpe jeg blir ferdig før sommeren! Dere må ikke regne med hyppige oppdateringer her!

Jeg har også en gammel Kawai, tror jeg det er, liggende. Blir nok å holde på med begge samtidig..

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til enkleste måten å få av gripebrettet på?

Har sett noen gjør det slik: Ta av alle frets, varme oppå med strykejern, mens man skjærer med en fin kniv mellom gripebrett og hals, og jobber seg nedover halsen..

Strykejern har jeg, og jeg har også varmlutspistol...

Og gitaren har set-neck.. Hadde kanskje vært enklere med bolt-on...

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin søndag morgen her, gripebrettet er tatt av, stor suksess så langt!

Castors ide om lamper trigget meg, så jeg fant frem bygglampa mi, 500 watt, og satte den ganske nær halsen, oppe i hode-enden.

Det var lakkert rundt halsen og opp på kanten av gripebrettet. Skar gjennom lakken jangs gripebrettet med en skalpell først.

Etter en halvtimes tid med varming klarte jeg å bøye opp litt ved trussrod-mutteren, nok til at jeg fikk kilt inn et skrujern.

DSC03781-800.jpg

Etter det var det bare å være tålmodig og forsiktig. Fikk kilt inn et rundt knivskaft etterhvert, og jobbet meg nedover mot kroppen. Til slutt slapp hele greia, og det kom av i ett stykke. Jeg gjorde dette uten å fjerne bånda, så om jeg vil kan dette brukes om igjen siden! Hele jobben var gjort på under en time. Noen flere bilder her:

DSC03782-800.jpg

DSC03783-800.jpg

DSC03784-800.jpg

Halsen under gripebrettet er heldigvis helt rett, så det skal gå greit å lime det nye på. Men neste skritt blir da å skjære til det nye gripebrettet...

Ser at det skallet av noe lakk på halsen, men det får gå, den skal jo pusses og lakkeres igjen, hele gitaren.

Det var veldig mye lakk på denne, de har ikke spart noe der!

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sa jeg også da det kom av!

Siste økt i dag var å sparkle over ørten skruehull på baksiden av headstocken, det var gjort en dårlig jobb av forrige eier da han byttet stemmeskruer... Pusset headstock og mattet ned hele gitaren, den er egentlig klar for lakkering nå.

post-3965-0-89693600-1364139217_thumb.jp

post-3965-0-03879600-1364139225_thumb.jp

post-3965-0-80838900-1364139232_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC03781-800.jpg

Etter det var det bare å være tålmodig og forsiktig. Fikk kilt inn et rundt knivskaft etterhvert, og jobbet meg nedover mot kroppen. Til slutt slapp hele greia, og det kom av i ett stykke. Jeg gjorde dette uten å fjerne bånda, så om jeg vil kan dette brukes om igjen siden! Hele jobben var gjort på under en time. Noen flere bilder her:

DSC03782-800.jpg

DSC03783-800.jpg

- De her bildene røsker i sjela...

Good luck!

Endret av kidCha0s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på med å lakkere gitaren svart nå. Tenkte det var lurt å gjøre før det nye gripebrettet limes på. Når det er tilpasset skal gitaren få et strøk eller fem med klarlakk, også opp langs kanten på gripebrettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det har du jo helt rett i selvfølgelig! Godt det er ferie nå, har visst ikke hodet helt på rett plass i dag!

Den får heller få en omgang til med svart senere....

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pågangsmotet er kanskje større enn finsnekker-evnene mine...

Men nå er det nye gripebrettet limt på.

Limer%20p%C3%A5%20nytt.jpg

Limte med god gammeldags Casco parkettlim, som jeg smurte jevnt og fint på begge flater med pensel. Lot det stå i press over natta. Deretter begynte tilpassingen, det nye brettet er jo rektangulært, og må skråskjæres for å passe. Brukte kniv først, skar forsiktig av kantene. Når jeg nærmet meg ferdig brukte jeg en grov fil, deretter sandpapir rundt pussekloss. Jeg hadde jo lakkert gitaren svart allerede, så Mills Kaviar sin spådom om at jeg ville ødelegge finishen gikk i oppfyllelse! Men når jeg er 100% fornøyd med pussingen på gripebrettet blir det å lakkere på nytt, først svart, og deretter klarlakk. Klarlakken må opp langs siden på gripebrettet. Montering av frets blir gjort etter lakkering..

Ser slik ut nå:

Tilpasset%20gripebrett%201.jpg

Tilpasset%20gripebrett%202.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.