Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender '65 Deluxe Reverb RI


Anbefalte innlegg

Det er bare så forutsigbart at Axe-Fx menigheten må skryte av multieffekten sin i diverse forsterkertråder.

En Axe-Fx II er ganske langt unna enkeltheten i en Fenderkonstruksjon fra 1963.

Spesielt når de ikke tilhører "Axe menigheten" :)

Skjønner ikke at dette er så mye å krangle om.

Axe-FX funker for noen, for andre ikke.

For å få noe ut av en Axe må man være villig til å innvestere tid på å skru lyd, slik er det bare.

At noen av verdens mest annerkjente gitarister har ditcha de dyre rør riggene sine og kun bruker Axe sier vel sitt egentlig.

Disse big shotsa får ofte hjelp fra Matt(Fractal) Dave Friedman (ampguru/Rackbygger) Mark Day og flere til å skru de inn.

Hatt litt kontakt med Matt og han har virkelig drømmejobben: Reiser rundt og hjelper folk som Vai, Pettrucci, Lifeson, The Edge osv skru inn Axene sine.

Skulle ønske jeg var like god til å skru den haha!

Lå akurat en tråd på the Gear Page om at de klona rørriggene til The Offspring hos Racksystems i Hollywood og at bandet til slutt foretrakk Axe kontra the big rigs, stod vel om det i FW 10.00 previewtråden til Mark Day, morsom lesning.

Jeg digger plug and play greia med Fenderamper, men jeg vil ha allsidighet og siden jeg spiller i forskjellige situasjoner der jeg trenger ganske vidt forskjellige gitarlyder og kontroll over de er en løsning som Axe FX uslåelig for meg. For andre er en amp med et par pedaler foran det ultimate...

Whatever works:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som Axe-menigheten har roet seg litt etterhvert, ser folk på HRI og TGP har begynt å gå tilbake. Har ikke testa Axe selv, og det låter nok sjef, men i en livesituasjon tror jeg at jeg holder meg til vanlig ampoppsett, konservativ som jeg er så liker jeg det enkelt.

Som den forumhora jeg er følger jeg med på disse og vil vel påstå at dette går begge veier:)

Er en ny hype nå anngående FW 10.00 der man skal få valget å switche mellom mer autentiske, råere og mer uforutsigbare amper og de glattere mer "studiosounding" originalsimuleringene. De har også vært i studio og gjort nye IR mixer.

For de som er opptatt av autensitet kommer den nok snart til å være så nære at det er umulig å høre forskjell.

For meg låter den slik jeg vil i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DR og pedaler er allsidig som f*** det!

I en revy jeg deltar i nå, hvor vi spiller MANGE nr, bruker jeg en DR, Strat og 4 pedaler.

Dette er mye enklere en løsningen jeg brukte tidligere (11r).

Tilbake til DR-diskusjonen er en gammel BF ubestridt det som låter best (IMO).

BFDR-RI låter veldig fint det også.

Det som ikke koster skjorten, låter vedig godt, bedre enn RI, er en Silverface!

Det er det jeg har selv, og har aldri hatt så god gitarlyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DR og pedaler er allsidig som f*** det!

I en revy jeg deltar i nå, hvor vi spiller MANGE nr, bruker jeg en DR, Strat og 4 pedaler.

Dette er mye enklere en løsningen jeg brukte tidligere (11r).

Tilbake til DR-diskusjonen er en gammel BF ubestridt det som låter best (IMO).

BFDR-RI låter veldig fint det også.

Det som ikke koster skjorten, låter vedig godt, bedre enn RI, er en Silverface!

Det er det jeg har selv, og har aldri hatt så god gitarlyd.

Allsidig er den absolutt, men det er fortsatt mange lyder den ikke gjør!

Desuten tenker jeg allsidighet med effekter også. Det å kunne gå fra en Bogner Ecstacy med tc 2290 delay til en Roland JC120/DI-aktig cleanlyd med tristereo chorus, ei satt delaytid og litt klang og multiband kompressor blir litt vanskelig med en Deluxe og etpar pedaler.

Blir isåfall mye styr med trykking og ekstrastash.

Kommer rett og slett ann på hva man trenger av gitarlyd, spiller man med en grunnlyd hele kvelden er absolutt amp med noen pedaler en god løsning ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par gode vrengpedaler og en delay tar deg VELDIG langt.

Så klart, men kommer ann på hvor nøye man er.

Når jeg gjør coverting skrur jeg lyder/effekter til hver låt.

F.eks U2 låter må ha riktige delaytider, litt shimmer her, rotary der...

Blir fort litt avansert med en amp og noen pedaler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullball. Spilte på rørforsterker i noen år før jeg gikk over til multifx rett i bordet. Faen så mye diggere både å rigge og å kjøre lyd med.

Tja, hvis alle skal ha med seg sin egen monitor for å høre sitt instrument så blir det ikke så mye mindre å bære lengre.... :P Når vi har våre egne amper så trenger vi kun to monitorer til de to som synger (mest).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ha en jævla bra monitor for at gitaren skal låte anstendig også. Kan telle på antall hår på huet til bassisten vår hvor mange ganger jeg har hatt god gitarlyd i monitor :P Selv ikke de panser-monitorene til Oslo Ess klarte å levere skikkelig gitarlyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Axe-FX men må ærlig innrømme at jeg kunne tenkt meg en Deluxe Reverb også. Ville aldri ha bytta vekk Axen for en DR, siden jeg trenger allsidigheten, men jeg kunne absolutt tenkt meg en gammal Deluxe Reverb å spille på til tider :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...
2 timer siden, zed skrev:

Spilte i går litt på FDR 68 RI, og den var nesten perfekt. Liker godt den boom, boom bassen.:)

Litt ekstra tid med den så blir den kanskje? Jeg har ‘68 DR og har hele veien holdt treble litt i sjakk... men våga meg på å åpne opp litt og voila, der var der mye snadder.

Tidligere har jeg holdt den helt clean da vrengen ble litt... vel... grell. Brukte utelukkende pedaler for vreng. Nå vil jeg eksperimentere litt på å bruke pedalene til å komplimentere rørvrengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.