Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hensikt med left/right input på gitarpedaler


Griffin

Anbefalte innlegg

God aften,

Noen av gitarpedalene jeg har er utstyrt med både left/right input og left/right output.

På disse så kan jeg kople til den som er ment som mono inngang og bruke stereo ut.

Derimot dersom jeg prøver å bruke stereo in, så vil signalet fra den som kan være mono-inngang "blø" over til det andre signalet og forurense dette litt... noe som gjør left/right input litt ubrukelig... signalet er svakt, men irriterer litt.

Dette er noe jeg prøvde på da jeg ønsket å prøve å mikse to amper hvor den ene ampen bruker pedalvreng og den andre ampen får rent signal og vrenger selv... dette fordrer at jeg klarer å få til to isolerte signalkjeder i delay pedalen.

Konseptet kan forenklet forklares slik:

Gitar - Voodoo Lab GCX - Overdrive pedal - Strymon Timeline Input/Output 1 - Clean amp

I

Strymon Timeline Input/Output 2 - High-gain amp

Med denne koplingen så vil signalet fra overdrive pedalen blø over til high-gain ampen. Dette skjer med alle pedalene med to innganger og to utganger som jeg har.

Grunnen til at jeg søker denne informasjonen er at jeg ønsker prøve å mikse to amper som sagt, men den ene ampen foretrekker alle pedaler foran ampen, mens den andre er mest fornøyd med delay i FX-loopen og det er da denne signalforurensingen er mest framtredende siden signalet fra overdrive pedalen (aktiv eller ei) forurenser signalet fra pre-ampen i high-gain ampen... eller motsatt om jeg bytter om på inngangene/utgangene på delay pedalen.

Så hvordan er egentlig dette med to innganger på effektpedaler tenkt brukt siden jeg opplever at mono inngangen forurenser den andre signalkjeden?

Jeg har ikke fått dette testet i band så kanskje det er noe med det "when the drummer kicks in" greiene her også og at det er noe en må leve med siden mono-inngang skal kunne levere stereo ut også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ekspert her, men har mer enn en gitar med dobbelt output. Vanlige pickups pluss piezo, for eksempel. Noen få stererogitarer finnes det da ellers også.

Så vet jeg det finnes piezosystemer som har to ut, der streng 1,3,5 går på den ene, og 2,4,6 på den andre. Har bestandig lurt på hvordan det høres ut på solospill på "tvers" av gripebrettet, mikset hardt høyre venstre.

Edit- GPM er nok mer på sporet enn meg.

Endret av CastorFiber
Fant ut at GPM er smartere enn meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.