Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mange ohm for å bremse fra 12.7V. til 11.5V ?


Anbefalte innlegg

Ikke om musikk, men det er jo mange elektronerder her så...

I Camper'n min har jeg en termostat styrt gass-vifte ovn, en gass-webasto omtrent. Den er skikkelig overdimensjonert (typisk amerikansk) så den bråker litt for mye, særlig når batteriet er toppladet. Når batteriet er halveis utladet begynner det å bli levelig.

Så jeg tenkte å montere et voltmeter og en motstand (eller en variabel motstand) som jeg kan bypasse (3 pol bryter) når batteriet begynner å bli utladet før ovnen.

Fulladet batteri er på ca. 12.7 V. da trenger jeg en motstand som får spenningen ned litt, til ca.11.5 V

En motstand med hvor mange ohm trenger jeg? Eller kan jeg bare koble inn et gitar pod meter, som variabel motstand?

Ovnen trenger minimum ca 10.2 V for å fungere skikkelig, derfor trenger jeg en variabel eller motstand med bryter, så jeg kan (stå opp om natta :blink:for å) slå av motstanden, når batteriet detter ned på ca 11.5V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mere futt i en slik ovn enn i en gitar, slik at et vanlig gitar-potmeter vil nok sannsynligvis ikke funke. Du kan jo måle motstanden på ovnen om du har noen kontaktpunkter, da er det grei skuring å regne ut hvor mye motstand du trenger å putte inn (spenningsdeling er det som gjelder her med mindre du begynner med en parallell motstand. -> Like stor motstand som ovnen = halv spenning over ovn, halv spenning over motstand, Siden du vil senke spenninga med ca en volt er det kanskje greit med en variabel motstand i området ~1/10 av det ovnen er på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Parallellkobling av motstand er uaktuelt her. Det vil bare trekke mer strøm og tømme batteriet raskere.

For det andre: Du må forstå litt grunnleggende elektronikk for å kunne modifisere noe slikt. Varmeelementer har ikke alltid konstant motstand, og det er derfor ikke sikkert at du kan måle motstanden med et ohm-meter.

Jeg skjønner ikke helt støyproblemet. Hva er det som støyer? Dersom du har en vifte som en del av varmeovnen, så er det DEN du bør senke spenningen litt på, ikke varmeelementet.

For det tredje: Siden du ikke i utgangspunktet forstår at du må oppgi mer om produktet enn du gjør i første mail, så mistenker jeg at du heller ikke besitter nok kunnskap til å modifisere produktet. Få noen andre med mer kunnskap til å se på det. Kanskje det beste er å skaffe en skikkelig spenningsregulator til 12V-kretsen i vogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Ja, du kan si det er vifta som bråker. I andre enden av akslingen til vifta, så er det også et lite viftehjul som mater luft til forbrenningen. Så støyen er ala den du hører fra en bråkete primus eller brenneren i en varmluft ballong, som i tilegg forplanter seg i materialene i ovnen og området rundt. Så når matehjulet går litt roligere reduseres forbrenningsstøyen, pluss støyen fra den store vifta.

Jeg skal måle motstanden på viftemotoren i morra.

Det beste ville vært å hatt en elektronisk dings som holdt spenningen konstant på ca.11.5 V

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg ikke ville tukla med er det gass, gassovner, gassgriller, spesielt INNI en vogn.

Ettersom du forklarer her så skjønner jeg at du ikke har noe særlig erfaring med modifisering av elektronikk, hvis du føkker opp dette her så risikerer du å drepe deg selv og folk rundt deg med en svær eksplosjon...

Kjøp en anderledes ovn som er bedre, det er mye mer fornuftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1000

Dette er ikke anledningen til å leke Reodor. Det burde aldri virke som en god idé å lage noe skral elektronikk for å tukle med en gassfyrt ovn.

Det er altfor mange variabler her, og det du prøver å gjøre er vanskelig, og krever en vanskelig løsning. Helt spesifikt må du finne ut hvordan tenningselementet virker, hvordan viftestyringa virker, og om elektronikken også er involvert i å styre gassmengden. Deretter må du måle strømforbruket, og finne ut om det du skal regulere tåler pulsbreddemodulering eller om du må lage en buck-regulator. Og så må du finne ut hvordan lasten ser ut, om den er induktiv eller resistiv. Til slutt kan du lage regulatoren din...

Å bruke en passregulator eller en rheostat (variabel motstand) er ikke løsningen her, siden de brenner av den ekstra spenningen i form av varme. Det er selvsagt mulig, men det er nok ikke mange elektrofolk som ønsker å hjelpe deg med dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada..

.Gassmengden er konstant. I følge manualen (og mine tester) så fungerer forbrenningen fint så lenge spenningen er mellom 10 og 13 volt. Når batteriet lades ut og viftene går langsommere, er det en luft påvirket sail svitch som som bryter strømmen, motoren stopper og gassen stenges automatisk. I tilleg er det en overheat svitch. Så, det er idiotsikre innretninger her som beskytter mot utladet batteri. All elektronikk her fungerer fint mellom 10 og 13 volt. Jeg trenger bare en motstand som jeg kan slå på, når batteri spenningen er høy. Glemmer jeg å skru av motstanden, vil driftstiden mellom fullt/utladet batteri bare forkortes.

En ny(type) ovn er en god ide (har faktisk en liggende), bortsett fra at det krever endel ombygging. Jeg tror at akkurat denne modellen finnesogså i en litt svakere utgave, men den koster flesk og bråker sikkert også endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mere futt i en slik ovn enn i en gitar, slik at et vanlig gitar-potmeter vil nok sannsynligvis ikke funke. Du kan jo måle motstanden på ovnen om du har noen kontaktpunkter, da er det grei skuring å regne ut hvor mye motstand du trenger å putte inn (spenningsdeling er det som gjelder her med mindre du begynner med en parallell motstand. -> Like stor motstand som ovnen = halv spenning over ovn, halv spenning over motstand, Siden du vil senke spenninga med ca en volt er det kanskje greit med en variabel motstand i området ~1/10 av det ovnen er på)

Motoren er på 10 ohm. Så i følge din teori skal jeg ha en motstand på 1 ohm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På maks bør du dimensjonere for ganske høy spenning, la oss si 14 Volt. Det vil si at det går 1.4 Ampere strøm i vifta. Den omsetter da 1.4 * 14V = 19,6 ~ 20 Watt.

Det betyr at du trenger en 1 ohms motstand som tåler minst 2 watt dersom du skal gjennomføre denne modifikasjonen. Man må også passe på at motstanden får avgitt sin varme. Motstanden bør sitte så nær vifta som mulig i kretsen for at den ikke skal påvirke evt. andre delkretser i apparatet. Jeg synes fortsatt det er en dårlig ide å modifisere et slikt produkt (varmeovner er som regel enkle, men dimensjonert for sikkerhet).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada..

.Gassmengden er konstant. I følge manualen (og mine tester) så fungerer forbrenningen fint så lenge spenningen er mellom 10 og 13 volt. Når batteriet lades ut og viftene går langsommere, er det en luft påvirket sail svitch som som bryter strømmen, motoren stopper og gassen stenges automatisk. I tilleg er det en overheat svitch. Så, det er idiotsikre innretninger her som beskytter mot utladet batteri. All elektronikk her fungerer fint mellom 10 og 13 volt. Jeg trenger bare en motstand som jeg kan slå på, når batteri spenningen er høy. Glemmer jeg å skru av motstanden, vil driftstiden mellom fullt/utladet batteri bare forkortes.

En ny(type) ovn er en god ide (har faktisk en liggende), bortsett fra at det krever endel ombygging. Jeg tror at akkurat denne modellen finnesogså i en litt svakere utgave, men den koster flesk og bråker sikkert også endel.

Dude, når tre folk som har erfaring og utdanning innenfor elektronikk/mekanikk anbefaler deg å drite i det pga faktiske liv kan stå i fare så burde du ikke gjøre det ass... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.