Web Analytics
Jump to content

Rytme og timing


Nybegynner

Recommended Posts

Etter å skummet rundt på nettet og hørt intervju med store gitarister er det påfallende å se hvor stor vekt de legger på timing og rytme.

Jeg har lært mye av å høre (på youtube) og lese intervju med f.eks Scott Henderson, Pat Metheny m.fl.

Mange vil kanskje synes at vedlagte video klipp er helt på trynet, men etter min mening fins det knapt gitarister med bedre timing enn Pat.Metheny.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=7KNT9KrMMAc

Edited by Nybegynner
Link to comment
Share on other sites

Timing er ikke ensbetydende med 'tight'. Det syns jeg Metheny er god til demonstrere (ikke basert på videoklippet, har ikke sett så mye på det). Timingen kan være 'god' og 'dårlig'. Enkelte ganger er god timing 'tight', andre ganger 'utight'. Det samme gjelder med dårlig timing.

Link to comment
Share on other sites

Ja faktisk er det akkurat det Pat Metheny sier i videoklippet. Av og til foran ,av og til rett på beaten og av og til bak beaten er det som gjør musikken så levende. Han bruker ordet 3d. Fantastisk. I tillegg nevner han den store betydningen av forskjellig trykk / volum / mellom de ulike notene.

Skulle ønske jeg kunne det!!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Timing og rytmikk er ikke det samme som dynamikk. Har jeg misforstått?

Anbefaler forøvrig e-boka "Modern Time" av Matt Warnock. Den tar for seg alt med rytmikk - alt fra grunnleggende noteverdier til claverytmer. Billig er den også.

Link to comment
Share on other sites

Enig at tråden hadde kledd bedre å bare hete "Timing og rytmikk".

Samtidig er det en spennende sammenheng mellom dynamikk og timing og rytmikk.

Ofte svinger tempoet naturlig sammen med dynamikken.

Og hvor langt ut fra den perfekte timingen kan det funke?

Hørte jeg noen si Jimmy Page?

Link to comment
Share on other sites

Enig at tråden hadde kledd bedre å bare hete "Timing og rytmikk".

Samtidig er det en spennende sammenheng mellom dynamikk og timing og rytmikk.

Ofte svinger tempoet naturlig sammen med dynamikken.

Og hvor langt ut fra den perfekte timingen kan det funke?

Hørte jeg noen si Jimmy Page?

Stones?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har endret tittelen!

Ikke rart man roter når man ikke kan noe som helst teori! Har foreløpig ikke lest noe særlig musikkteori. Når jeg hører musikk har jeg en tendens til å liksom kartlegge tonene det går i og så stole på gehøret mitt. Man lærer lærer jo gitaren å kjenne også når man spiller feil i forhold til bakgrunnsmusikken. Gjør man bare nok mange feil så lærer man fort hva man ikke skal spille- og det er jo også viktig.

Edited by Audun
Forklaring sendt på PM
Link to comment
Share on other sites

Mens jeg venter på noen elever kan jeg gi et par øvelser jeg bruker selv eller med elever for å trene time og rytmikk:

- Presisjonstelling: Programmer et backingtrack som går i loop (bruk f.eks. iNudge) der du har et visst antall takter pause, før du har ett slag med en akkord/en tone. Alternativt kan du bruke en kompis som har metronom på øret via hodetelefoner.

Eksempel: 3 takter pause, du spiller en G på 2. slag i 4. takt.

Poenget er å ikke ha en fast puls å forholde deg til - men fullstendig stillhet i pausene. Altså må det ikke være noe klikk i backingtracket, og gjør du øvelsen med en kompis må du ikke høre metronomen selv, og han må ikke trampe takten. Målet er å trene på å holde et jevnt tempo, og være presis når du skal inn på ditt ene slag.

Øvelsen kan lett gjøres vanskeligere ved å øke antall takter (tror det var Duke Ellingtons band som klarte 67 takter pause ellernoe uten å dette ut av time), og/eller innføre underdelinger (11 takters pause, spill en A på 5. åttendedel).

- Aksenter i 16-deler: Ha en metronom på fjerdedelspuls (100 bpm er ålreit å starte på). Spill 16-deler på en enkelt tone over pulsen, og når du har det godt i nevene begynner du å legge aksenter (høyere trøkk på en enkelt tone) på de forskjellige 16-delene:

post-95-0-20565300-1363271085_thumb.jpg

Når dette sitter godt gjør du slagene som ikke er aksentert om til pauser:

post-95-0-51643600-1363271142_thumb.jpg

(Klikk på bildene for større versjon).

Alternativt kan du gjøre 16-delene om til 8-deler. Det viktigste er at metronomen går i fjerdedelspuls. Dette er for å trene på underdelinger i forhold til pulsen. Setter du metronomen på 16-deler, gjør du deg selv en bjørnetjeneste i dette tilfellet.

Edited by PerA
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg er usikker på - er det slik at en takt består av 4 slag? som igjen kan deles til 8. deler og til 16.deler. Er det slik at når en spiller en melodi må en telle slagene for hele tiden å vite når en er på 1. taktslag, og hvor viktig er dette.

Er det slik at nesten all pop musikk og klassisk musikk går i II-V-I. og I-IV-V. Med utgangspunkt i at C=I blir det da D-G-C og C-F-G?

Hans

Link to comment
Share on other sites

En takt varer så mange slag som taktarten angir:

- 4/4-takt varer i fire slag, og pulsen er i fjerdedeler.

- 3/8-takt varer i tre slag, og pulsen er i åttenedeler.

- etc.

Det viktigste er i grunn telleren i taktbrøken - den sier hvor mange slag du skal telle pr. takt. :)

Når der gjelder romertall, så sier de hvilken akkord du skal spille ut i fra å stable terser (lurer du på hva en ters er, sjekk "noter og intervaller"-tråden) i en gitt skala, som oftest dur. Altså vil II-V-I i C bli Dm-G-C.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Det er et flott alternativ. Jeg liker den. 
    • Hei.  Har en kawai patent 34-4127 kjøpt tidlig 60 tallet. Noen som har kjenskap til denne evnt hva den røft kan være verd? Har en del hakk og skavanker.
    • Den Line 6 boksen bruker 2.4 ghz digital overføring. Det vil si at den bruker wifi teknologi for å overføre. Når publikum kommer så blir det mer trafikk og vanskeligere for mottakeren å finne ditt signal (mange konkurrenter)    i korte trekk vil signalet være bra på lydsjekk og få problemer når publikum kommer. Du kan forsøke å bruke squelsh funksjonen også det å være nærmere mottakeren. Du kan også prøve å plassere den litt unna wifi routere etc. Men har den samme boksen selv. Og kan meddele de samme utfordringene du beskriver. Synd. På den positive siden så funker den ganske så bra på bygda. Helt til publikum kommer… om andre har løsninger vil jeg gjerne høre!    
    • Jeg har problemer med min Line 6 Relay G70 live. Den har fungert bra i mange år, men det har blitt mer ustabilt de siste årene. Til info så bruker de andre i bandet G30 fra Line 6. På soundchecks så funker alt fint. Jeg kan gå rundt hele scenen og mister ikke lyden. Men under konserten, med folk (og mobiltelefoner) i salen, så kan jeg knapt bevege meg bort fra mottakeren uten av jeg mister signalet.. Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette eller er hele oppsettet utdatert? Det merkelige er riktignok at G30, som er en dårligere og eldre modell, funker helt fint for de andre i bandet.. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.