Web Analytics
Jump to content

Rytme og timing


Nybegynner
 Share

Recommended Posts

Etter å skummet rundt på nettet og hørt intervju med store gitarister er det påfallende å se hvor stor vekt de legger på timing og rytme.

Jeg har lært mye av å høre (på youtube) og lese intervju med f.eks Scott Henderson, Pat Metheny m.fl.

Mange vil kanskje synes at vedlagte video klipp er helt på trynet, men etter min mening fins det knapt gitarister med bedre timing enn Pat.Metheny.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=7KNT9KrMMAc

Edited by Nybegynner
Link to comment
Share on other sites

Timing er ikke ensbetydende med 'tight'. Det syns jeg Metheny er god til demonstrere (ikke basert på videoklippet, har ikke sett så mye på det). Timingen kan være 'god' og 'dårlig'. Enkelte ganger er god timing 'tight', andre ganger 'utight'. Det samme gjelder med dårlig timing.

Link to comment
Share on other sites

Ja faktisk er det akkurat det Pat Metheny sier i videoklippet. Av og til foran ,av og til rett på beaten og av og til bak beaten er det som gjør musikken så levende. Han bruker ordet 3d. Fantastisk. I tillegg nevner han den store betydningen av forskjellig trykk / volum / mellom de ulike notene.

Skulle ønske jeg kunne det!!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Timing og rytmikk er ikke det samme som dynamikk. Har jeg misforstått?

Anbefaler forøvrig e-boka "Modern Time" av Matt Warnock. Den tar for seg alt med rytmikk - alt fra grunnleggende noteverdier til claverytmer. Billig er den også.

Link to comment
Share on other sites

Enig at tråden hadde kledd bedre å bare hete "Timing og rytmikk".

Samtidig er det en spennende sammenheng mellom dynamikk og timing og rytmikk.

Ofte svinger tempoet naturlig sammen med dynamikken.

Og hvor langt ut fra den perfekte timingen kan det funke?

Hørte jeg noen si Jimmy Page?

Link to comment
Share on other sites

Enig at tråden hadde kledd bedre å bare hete "Timing og rytmikk".

Samtidig er det en spennende sammenheng mellom dynamikk og timing og rytmikk.

Ofte svinger tempoet naturlig sammen med dynamikken.

Og hvor langt ut fra den perfekte timingen kan det funke?

Hørte jeg noen si Jimmy Page?

Stones?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har endret tittelen!

Ikke rart man roter når man ikke kan noe som helst teori! Har foreløpig ikke lest noe særlig musikkteori. Når jeg hører musikk har jeg en tendens til å liksom kartlegge tonene det går i og så stole på gehøret mitt. Man lærer lærer jo gitaren å kjenne også når man spiller feil i forhold til bakgrunnsmusikken. Gjør man bare nok mange feil så lærer man fort hva man ikke skal spille- og det er jo også viktig.

Edited by Audun
Forklaring sendt på PM
Link to comment
Share on other sites

Mens jeg venter på noen elever kan jeg gi et par øvelser jeg bruker selv eller med elever for å trene time og rytmikk:

- Presisjonstelling: Programmer et backingtrack som går i loop (bruk f.eks. iNudge) der du har et visst antall takter pause, før du har ett slag med en akkord/en tone. Alternativt kan du bruke en kompis som har metronom på øret via hodetelefoner.

Eksempel: 3 takter pause, du spiller en G på 2. slag i 4. takt.

Poenget er å ikke ha en fast puls å forholde deg til - men fullstendig stillhet i pausene. Altså må det ikke være noe klikk i backingtracket, og gjør du øvelsen med en kompis må du ikke høre metronomen selv, og han må ikke trampe takten. Målet er å trene på å holde et jevnt tempo, og være presis når du skal inn på ditt ene slag.

Øvelsen kan lett gjøres vanskeligere ved å øke antall takter (tror det var Duke Ellingtons band som klarte 67 takter pause ellernoe uten å dette ut av time), og/eller innføre underdelinger (11 takters pause, spill en A på 5. åttendedel).

- Aksenter i 16-deler: Ha en metronom på fjerdedelspuls (100 bpm er ålreit å starte på). Spill 16-deler på en enkelt tone over pulsen, og når du har det godt i nevene begynner du å legge aksenter (høyere trøkk på en enkelt tone) på de forskjellige 16-delene:

post-95-0-20565300-1363271085_thumb.jpg

Når dette sitter godt gjør du slagene som ikke er aksentert om til pauser:

post-95-0-51643600-1363271142_thumb.jpg

(Klikk på bildene for større versjon).

Alternativt kan du gjøre 16-delene om til 8-deler. Det viktigste er at metronomen går i fjerdedelspuls. Dette er for å trene på underdelinger i forhold til pulsen. Setter du metronomen på 16-deler, gjør du deg selv en bjørnetjeneste i dette tilfellet.

Edited by PerA
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg er usikker på - er det slik at en takt består av 4 slag? som igjen kan deles til 8. deler og til 16.deler. Er det slik at når en spiller en melodi må en telle slagene for hele tiden å vite når en er på 1. taktslag, og hvor viktig er dette.

Er det slik at nesten all pop musikk og klassisk musikk går i II-V-I. og I-IV-V. Med utgangspunkt i at C=I blir det da D-G-C og C-F-G?

Hans

Link to comment
Share on other sites

En takt varer så mange slag som taktarten angir:

- 4/4-takt varer i fire slag, og pulsen er i fjerdedeler.

- 3/8-takt varer i tre slag, og pulsen er i åttenedeler.

- etc.

Det viktigste er i grunn telleren i taktbrøken - den sier hvor mange slag du skal telle pr. takt. :)

Når der gjelder romertall, så sier de hvilken akkord du skal spille ut i fra å stable terser (lurer du på hva en ters er, sjekk "noter og intervaller"-tråden) i en gitt skala, som oftest dur. Altså vil II-V-I i C bli Dm-G-C.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.